Citat:
Ursprungligen postat av greenhorn
Ur mitt perspektiv så har den goda kristna filosofin fött Muhammed och likaså födde Hegel Marx. Muhammed och Marx, de två människor som spritt mest död och förödelse genom tiderna genom sina vansinniga missuppfattningar. Muhammed vinner dock ondskans förstapris med hästlängder framför Marx.
Nåväl, vad kan vi lära av detta?
Men så kan man väl inte resonera väl? Ondskan är ju en avart av allt gott som finns, som jag ser det.
God kan man vara för att man är god, men man kan inte vara ond bara, för att vara ond. Du kan göra något vänligt fastän du inte känner dig vänlig till mods, bara för det är rätt att vara vänlig. Men det är mycket ovanligt att en person gör något ont bara för att det att det är fel att vara ond.
Ondskans drivkraft är alltid för att han/hon njuter eller vinner något på sin grymhet. Alltså lyckas det onda inte vara ond i samma bemärkelse som det goda är gott. Det goda är så att säga sig själv: det onda är bara något gott som blivit fördärvat.
Muhammed var ond för han var ond, och inte som en konsekvens av Jesus predikade att vända andra kinden till. Den gyllene regeln är förresten något som det flesta religioner förespråkar.
Jag tror som i de flesta fall när det gäller ondska, så handlar det om makt. Det var Muhammeds drivkraft i sina erövringar.