• 1
  • 2
2009-05-07, 00:14
Medlem
Jag vet att det finns många därute som precis som jag lider av konstanta overklighetskänslor. Efter som ni som läser den här tråden lider av det själva behöver jag berätta om hur jävligt det är.
Jag har nu kommit på hur trött jag är på denna skit och har bestämt mig för att bli av med dom eller iaf göra dem mer uthärdliga.

Mina egna overklighetskänslor började efter att jag provat en hallucinogen drog.
Jag fick ingen riktig snetripp men oveklighetskänslorna kom och stannade. Jag har nu levt med dessa känslor i snart 2 1/2 år och de blir ibland bättre och ibland sämre. Jag har varit i kontakt med vår inkompetenta psykvård som sa att det var ångest och att det skulle gå över efter ett tag, men i själva verket har jag ingen ångest alls.

Under det senaste månaderna har jag läst mycket och funderat en del själv över det här med overklighetskänslor och jag har fått saker och ting att börja gå på rätt väg, och jag är helt säker på att alla kan mildra sina känslor radikalt genom att tänka och leva rätt.

Denna tråden är alltså startad i syfte att förena oss med overklighetskänslor så vi tillsammans kan hjälpas åt att bli av med dem.

Själv tänker jag börja med att sammanfatta det jag kommit fram till:

Varför?
Det är inte helt klart varför overklighetskänslor uppstår, men det finns två huvudsakliga teorier. Den första är att overklighetskänslorna är ett svar på ångest så stark att vi inte kan hantera den och den andra är att de uppstår när vår hjärna har varit överbelastad och stressad under en lång tid.

Vad kan man göra åt det?
Det finns inget självklart botemedel mot overklighetskänslor. I vissa fall har det hjälpt med ångestdämpande medicin men jag är helt övertygad om att endast man själv kan se till så man blir av med sina overklighetskänslor. För bli av med dom krävs mycket men jag rekommenderar att man försöker för det är värt det. Det har hjälpt mig så otroligt mycket. Här nedan kommer jag lista det jag har kommit fram till:

Sömn
Sömnen är otroligt viktig för hjärnans återhämtning. Det är inte bara viktigt att sova tillräckligt utan det är också viktigt att sova vid regelbundna tider och inte för mycket. 8 timmars sömn per natt är att rekommendera. PÅ helgen kan det bli någon timme mindre om man är ute och festar. Det är dock viktigt att gå upp i tid även på helgen så man inte sover bort hela dagen. Det gör mer skada än nytta.

Mitt "sömnschema" ser ut så här:
Vardagar 23.00 - 07.00
Helger XX.XX - 09.00-10.00 (beroende på hur länge jag varit uppe)

Motion
Motion är nästan lika viktigt som sömn när det gäller att bli av med overklighetskänslorna. Själv är jag en seriös idrottare och tränar 8 pass i veckan så träningen har alltid funnits där för mig naturligt. Den bästa formen av träning i detta syfte är löpning utomhus i skogen. Overklighetskänslorna är mycket svagare ett en lång skogsrunda. Jag skulle rekommendera att man tränar så ofta man kan eller iaf 3-4 ggr/veckan. Man kan ju variera sin träning också genom att träna på gym två gånger och springa två.

Tid framför dator/TV
Detta är något som förvärrar overklighetskänslorna om det överdrivs. Efter en dag framför datorn så mår många mycket sämre. själv begränsar jag användandet av dator och tv till 2-3 timmar per dag vilket ändå inte är så jätte lite. Motsatsen till användande av dator och tv, dvs. att vara ute är mycket bra för att minska de jobbiga känslorna.

Läsa/plugga
Detta är också något som förvärrar känslorna om man gör det för mycket. Det man ska göra är att försöka sprida ut tiden på alla veckans dagar istället för att sitta 8h med ett arbete kvällen innan det ska lämnas in. Själv går jag ett ganska krävande program på LTH och jag klarar mig bra med 1-2 h per dag. Försök utför mycket praktiskt arbete, detta hjälper till att känna sig mer jordnära.

Droger
Det är viktigt att hålla sig borta från alla psykoaktiva droger, till exempel cannabis och lsd m.m dessa gör allt mycket värre. Alkohol kan man nog dricka utan att det påverkar, det kan nog t.o.m vara bra att supa till det ibland och glömma allt för stunden.

Tankar
Med overklighetskänslorna kommer också en massa tankar. Jag vet inte hur många timmar jag har gått och grubblat och nojjat över olika saker. Det viktigaste att tänka på är att absolut inget kommer att bli bättre eller sämre för att man tänker på det. Det bästa är att bara skita i att grubbla och tänka att om man följer ovanstående råd så blir det sakta men säkert bättre.

Det är bra att ha saker att göra hela tide, det underlättar att ignorera känslorna.

Övrigt
* Overklighetskänslor är inget man kan bli knäpp eller galen av. De bara finns där och är jobbiga, det kan vara skönt att tänka på ibland.

* Försök att komma ut och göra saker ofta, även om det bara handlar om att gå en sväng på stan. Miljöombyte är bra

* Umgås mycket med vänner och var glad och social.

* För en egen dagbok som du skriver i lite var varannan kväll om hur du känner och tänker. Det är bra att reflektera själv.

Detta var i stora drag det som jag kommit fram till. Jag är trött och har säkert glömt en massa så jag kommer lägga till saker efterhand. Nu är det tänkt att tråden ska fungera som en öppen diskusion med råd, tips och frågor som rör overklighetskänslor så bara skriv

Moderator får gärna klistra tråden, det är många som kan ha nytta av den
Citera
2009-05-07, 02:26
Medlem
Det kan fungera som ett hjälpmedel för att inse att verkligheten inte är så verklig som man trott och på så sätt få ett helt nytt perspektiv på allt.
Man kanske upplever att allt är en dröm och rädslan + motståndet gör att man lider. I Yoga är det positivt eftersom det blir lättare att då även bli medveten under sömnen och inse sin verkliga natur.
Citera
2009-05-07, 02:43
Medlem
loungepuppys avatar
Jättebra tips! Jag träffar många som har problem med overklighetskänslor och det du tar upp täcker mycket av det som kan hjälpa.

Kan lägga till:

ACCEPTANS -
Det hänger ihop med nojjandet du tog upp.

Om ens tankar ständigt är upptagna med hur man ska komma ifrån overklighetskänslorna så kan det paradoxalt nog konservera problemet. Om man kan hitta ett accepterande läge - "alright, nu är det så här. Vad finns det som trots det känns meningsfullt i livet, vad kan jag fortfarande göra, trots mina overklighetskänslor."

Psykiatrisk behandling -
En del upplever hjälp av mediciner, i första hand neuroleptika eller ångestreducerande preparat. Dock är mitt förstahandsval samtalsterapi med en terapeut som har behandlat andra med liknande problem.
Citera
2009-05-07, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loungepuppy
ACCEPTANS -
Det hänger ihop med nojjandet du tog upp.

Om ens tankar ständigt är upptagna med hur man ska komma ifrån overklighetskänslorna så kan det paradoxalt nog konservera problemet. Om man kan hitta ett accepterande läge - "alright, nu är det så här. Vad finns det som trots det känns meningsfullt i livet, vad kan jag fortfarande göra, trots mina overklighetskänslor."

Precis. Själv försöker jag hålla mig till en " tänkarstund "på kvällen då jag kan tänka på hur det känns m.m och skriva ner detta i min lilla loggbok. På så vis kan man koncentrera grubblandet till en liten stund på kvällen, på så vis behöver man inte gå och fundera hela dagen.
Citera
2009-05-07, 11:18
Medlem
SonicBooms avatar
Jag gjorde mina overklighetskänslor till verklighetskänslor bara genom acceptans. Jag slutade inte med nått, jag började inte med nått (nytt)
Jag accepterade bara - jag vet dock inte om de är "borta", men det känns så.
Citera
2009-05-07, 11:39
Medlem
roppans avatar
Jag gjorde lite omstruktureringar i mitt liv - tog itu med saker jag inte trivdes med, åt Zoloft i 1,5 år och träffade en tjej. Idag mår jag bättre, är gladare, har en "enklare" syn på livet och har blivit kvitt mina overklighetskänslor. I mitt fall hade det nog med ångest att göra.
Citera
2009-05-07, 12:35
Medlem
berlinlondons avatar
Först måste jag bara kommentera hur "glad" jag blir av att ännu en gång få det bekräftat att jag inte är ensam om att ha dessa känslor, det trodde nämligen att jag var det tills jag startade en tråd under "drogrehabilitering" som hette just "overklighetskänslor".

Mina startade också efter att jag under en period på ca 3 månader tog hallucinogena droger vid 4 olika tillfällen. Nu maste jag fråga om det ar samma för alla som har har/haft dessa känslor. Alltså att de kommit efter användning av hallucinogena droger?

Min teori om varfor man känner det här är att man inte kan processera de bokstavligt talat obeskrivligt känslor och syner man sett under drogpåverkan, och i normalt tillstånd känner att allt som är åt det hållet tex (dvs "trippy"). pga av att man fått dåligt med somn, ätit dåligt, just är overkligt.
Helt enkelt känslan av när jag pratade med min kompis en gång under påverkan och det helt plötsligt kändes som att allt var på låtsas kommer tillbaks ibland i vanliga situationer, och i dessa fall kan det kännas som det är en långt avstånd mellan personen man pratar med, man kan vara rädd for att man under en lång stund bara suttit och sagt bla bla bla till sin vän, gravitationskraften kan kännas varierande, när man går ibland kan det kännas som ens balans sviktar fram och tillbaks... ?

Tack för denna tråd, och om ni inte vill diskutera sånt som jag skrivit utan endast hur man kan få allt att bli bättre sa respekterar jag det.
Citera
2009-05-07, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av berlinlondon
Först måste jag bara kommentera hur "glad" jag blir av att ännu en gång få det bekräftat att jag inte är ensam om att ha dessa känslor, det trodde nämligen att jag var det tills jag startade en tråd under "drogrehabilitering" som hette just "overklighetskänslor".

Mina startade också efter att jag under en period på ca 3 månader tog hallucinogena droger vid 4 olika tillfällen. Nu maste jag fråga om det ar samma för alla som har har/haft dessa känslor. Alltså att de kommit efter användning av hallucinogena droger?

Min teori om varfor man känner det här är att man inte kan processera de bokstavligt talat obeskrivligt känslor och syner man sett under drogpåverkan, och i normalt tillstånd känner att allt som är åt det hållet tex (dvs "trippy"). pga av att man fått dåligt med somn, ätit dåligt, just är overkligt.
Helt enkelt känslan av när jag pratade med min kompis en gång under påverkan och det helt plötsligt kändes som att allt var på låtsas kommer tillbaks ibland i vanliga situationer, och i dessa fall kan det kännas som det är en långt avstånd mellan personen man pratar med, man kan vara rädd for att man under en lång stund bara suttit och sagt bla bla bla till sin vän, gravitationskraften kan kännas varierande, när man går ibland kan det kännas som ens balans sviktar fram och tillbaks... ?

Tack för denna tråd, och om ni inte vill diskutera sånt som jag skrivit utan endast hur man kan få allt att bli bättre sa respekterar jag det.

Fysiker är ju tydligen inte säkra på om månen verkligen finns där när ingen tittar. I Dzogchen som kallas den direkta vägen så tror jag man menar att det som vi kan hålla oss fast vid är vårt sanna jag. Det medvetandet som överlever döden finns gömt mellan tankarna. Något annat stabilt existerar inte om jag förstått. Man menar också att det inte är någon skillnad mellan vad vi kallar dröm och verklighet men att där finns något mer verkligt.
Senast redigerad av jojoh 2009-05-07 kl. 12:49.
Citera
2009-05-07, 13:42
Medlem
berlinlondons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jojoh
Fysiker är ju tydligen inte säkra på om månen verkligen finns där när ingen tittar. I Dzogchen som kallas den direkta vägen så tror jag man menar att det som vi kan hålla oss fast vid är vårt sanna jag. Det medvetandet som överlever döden finns gömt mellan tankarna. Något annat stabilt existerar inte om jag förstått. Man menar också att det inte är någon skillnad mellan vad vi kallar dröm och verklighet men att där finns något mer verkligt.

Ja sadar kan man forsoka tanka, absolut. Men faktum kvarstar att vi som skriver i traden lider av kanslor som ar direkt valdigt obehagliga. Jag har extremt svart for att tror att det bara handlar om att vi ar extremt kansliga filosofer. Mer att LSDt eller Svampen inte helt vill lamna kroppen eller ngt liknande...

Ni andra som lider av detta for garan svara pa mina fragor!
Citera
2009-05-07, 15:12
Medlem
Parallellos avatar
Vill tacka för en mycket bra tråd

Jag lider ibland av overklighetskänslor som även kan övergå till yrsel. Jag har aldrig tagit hallucinogena droger utan det beror troligtvis på någon form av ångest.

Jag har vart hos en psykolog, men den enda slutsatsen har kunde dra var att jag var en normal person som är lite orolig ibland och så erbjöd han mig att skriva ut antidepressiva mediciner. Jag vet inte om hans slutsats var korrekt då jag har svårt att öppna upp mig för människor, särskilt dem jag inte känner.

Anledningen till att jag och mina föräldrar tror orsaken är ångest är för att både min mamma och min syster har lidit av yrsel och behövt gå på antidepressiva mediciner.

En fråga...
Overklighetskänslorna gör så jag har svårt att fokusera blicken, ögonen "somnar" lätt, kroppen känns som en maskin som enbart lyder order från huvudet o.s.v.
Känner ni samma eller är era känslor annorlunda?

Tack än en gång för en bra tråd
Citera
2009-05-07, 15:44
Medlem
berlinlondons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parallello
Vill tacka för en mycket bra tråd

Jag lider ibland av overklighetskänslor som även kan övergå till yrsel. Jag har aldrig tagit hallucinogena droger utan det beror troligtvis på någon form av ångest.

Jag har vart hos en psykolog, men den enda slutsatsen har kunde dra var att jag var en normal person som är lite orolig ibland och så erbjöd han mig att skriva ut antidepressiva mediciner. Jag vet inte om hans slutsats var korrekt då jag har svårt att öppna upp mig för människor, särskilt dem jag inte känner.

Anledningen till att jag och mina föräldrar tror orsaken är ångest är för att både min mamma och min syster har lidit av yrsel och behövt gå på antidepressiva mediciner.

En fråga...
Overklighetskänslorna gör så jag har svårt att fokusera blicken, ögonen "somnar" lätt, kroppen känns som en maskin som enbart lyder order från huvudet o.s.v.
Känner ni samma eller är era känslor annorlunda?

Tack än en gång för en bra tråd

Oj annu mer bekraftelse.
Jag jobbar som sale assistant pa en Disney butik, dar det ar mkt ljust och mkt farger. Om jag gar runt for lange blir jag lite som "yr" i huvudet. Detta kommer ocksa ofta nar jag gar i matbutiker av ngn anledning... Fruktansvart jobbigt.
Men jag maste saga att dessa kanslor ar starkare nar jag har angest eller for lite att gora, speciellt det sistnamda, men de kommer avan ibland nar jag ar ganska glad, och nar jag jobbar.
Citera
2009-05-07, 19:18
Medlem
Känner liknande overklighetskänslor, men inte alls störande på samma sätt och känner inga fysiska känslor eller att jag känns som en maskin t.ex.

Det värsta för mig är att jag drömmer HELA nätterna och vaknar 2-3 gånger, ibland tror jag att jag är "hög" eftersom att allt snurrar ibland när jag vaknar. Ofta har jag svårt att skilja på dröm och verklighet när jag just vaknat, men kan även bli förvirrad senare på dagen när jag tänker tillbaka på dom.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in