Citat:
Ursprungligen postat av Bella_Donna
Varför skulle inte alkohol och cannabis vara farligt? Har du tänkt på att ett barn är mindre och känsligare än en vuxen?
Alkohol är ofarligt. Mjölken uppnår max 1-2 promille, som referens kan jag säga att filmjölk innehåller 5-10 promille alkohol. Det är ingen fara. Cannabis torde vara samma sak, om du röker en joint får du i dig kanske 20-30 mg THC / andra cannabinoidder. Detta sprids sedan i din kropp och metaboliseras ned till inaktiva substanser ganska fort, och mängden THC i modersmjölken lär inte ens komma upp i milligramnivå. Sen är det klart att om du bränner en femma om dagen är det inte nyttigt.
Biotillgängligheten för cannabis är dessutom väldigt låg. Vi snackar alltså om att barnet får i sig en rent löjlig mängd cannabis. Men ja, någon kanske kan hitta en vetenskaplig källa som visar att det är farligt...
PS: Bara för det påstås någonstans är det inte säkert det är sant. Det var inte längesen det var ajja-bajja att dricka ett glas vin och amma, inte för det egentligen var farligt men av rent moraliserande anledningar - så att det någonstans ges det rådet tar iallafall inte jag på allvar.
Men ja, okej.
DET ENDA JAG KAN GÅ TILL 100% I GOD FÖR ÄR JU ALKOHOL.
Cannabis gör jag ett antagande om, som jag inte pallar styrka. Hittar ingenting när jag googlar cannabis + amning, mer än några swecantrådar där ingen iallafall hittat källor på att det vore farligt. Resten är rena spekulationer, varvid jag rekomenderar att man kollar upp det före man gör någonting dumt.
Citat:
Ursprungligen postat av vinosprit1
Helt rätt tråd att sitta och gissa i.
/V&S
Jag insåg det och ändrade efter en minut, så släpp det nu ditt jävla ägg.