2009-05-06, 22:11
Medlem
kapten_labans avatar
Jag undrar lite om alla droger går över i modersmjölken när man ammar, eller om det finns undantag? Någon som vet nått om detta?
Citera
2009-05-06, 22:29
Medlem
Är inte säker så jag borde kanske inte svara, har något långt långt bak i minnet om att droger inte går ut i bröstmjölken utan endast kan påverka den.

Obs detta kan vara totalt fel.
Citera
2009-05-06, 22:52
Medlem
Ajleckzs avatar
Att man ens skulle riskera barnets hälsa för att man vill ha i sig droger låter helt absurt.

Hoppas verkligen att du bara är en nyfiken person och inte en gravid kvinna.
Citera
2009-05-06, 22:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ajleckz
Att man ens skulle riskera barnets hälsa för att man vill ha i sig droger låter helt absurt.

Hoppas verkligen att du bara är en nyfiken person och inte en gravid kvinna.

Håller med. Är droger det viktigaste i livet kanske man bör vänta med barn tills man kan prioritera sitt barn.

Men för att ändå vara lite OnT: Om nikotin, alkohol, koffein och choklad går över i bröstmjölk förefaller det rimligt att anta att även droger (som i andra droger än nikotin och alkohol, för er som vill vara sådana) gör det.
Citera
2009-05-06, 23:21
Medlem
gr6810s avatar
Använd huvudet och tänk själv. Vill du verkligen riskera ditt barn? Titta barnet i ögonen och säg till det: Mitt liv är viktigare än ditt. Klarar du det?
Citera
2009-05-07, 00:45
Medlem
Bangar_intes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kapten_laban
Jag undrar lite om alla droger går över i modersmjölken när man ammar, eller om det finns undantag? Någon som vet nått om detta?

Det är olika, vissa ämne gör det och andra inte. Läs på lite om "drogen" så kommer du säkert få svar på din fråga. Är det ett läkemedel så står det i fass.

Men jag hade sett det som självklart att min fru inte skulle ta en drog när mitt barn ammade, inte jag heller för den delen.

Om du nu måste så kan du ju pumpa ut bröstmjölk och sitta där nerdrogad samtidigt som ditt barn suger på din tutte.. Väldigt, väldigt hemskt..
Citera
2009-05-07, 00:50
Medlem
Dr.Jekylls avatar
Alkohol är iallafall kolungt, du kan vara hur packad du vill - inga problem.
Däremot kanske du inte bör vara hur packad som helst när du ammar din unge, av andra orsaker. Cannabis lär vara lungt med, öht är det nog ganska chill alltså.

Det finns mediciner man ska akta sig för att ta vid amning dock, vissa kan faktiskt vara farliga - ingen aning om det är några rekreationella mediciner dock. Bröstmjölken är en mycket liten del av din kropp, så koncentrationerna blir extremt låga i de flesta fall och dessutom tar barnet sällan upp 100% - så mycket vet jag iallafall.

Vågar dock inte lova något, utöver alkoholen, så läs på om det går (eller låt bli).

EDIT: Gjorde det sista fetstilt för jag saknar källor, tada - spekulerar bara lite.
Jag editerade klart redan 00:54 - dumt antagande. Förlåt, det stod farliga saker här i fyra minuter. Hoppas du inte slog i dig en fet panna horse, rökte tolv roppar och ammade barnet under tiden.
Senast redigerad av Dr.Jekyll 2009-05-07 kl. 01:40.
Citera
2009-05-07, 00:55
Medlem
Bangar_intes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Jekyll
Däremot kanske du inte bör vara hur packad som helst när du ammar din unge, av andra orsaker. Cannabis lär vara lungt med, öht är det nog ganska chill alltså. Är ju lugna att peta lite flödder med, eller skjuta horse för den delen.

Det är en annan sak när man är gravid, då delar man blodomlopp med barnet - men att amma brukar väl i regel inte vara farligt. Om man ska vara vetenskaplig då, och inte hålla på att moralisera. Tänk själv, först ska drogen spridas i kroppen av vilken bröstmjölken utgör en jävligt liten del och varför skulle det bli högre koncentrationer där? Sedan ska barnet dricka mjölken och man tar aldrig upp 100% - så det är i många fall en väldigt, väldigt liten del som barnet får i sig.

Men ja, better safe then sorry och det finns iallafall mediciner man ska akta sig för att ta när man ammar, men alkohol vet jag är lungt och cannabis lär också vara ofarligt.

"Administrering till ammande mödrar rekommenderas inte då morfin passerar över i modersmjölk."

Varför skulle heroin vara annorlunda?

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19730831000051&DocTypeID =5&UserTypeID=2

"Flunitrazepam passerar över i modersmjölk i sådana mängder att risk för påverkan på barnet föreligger även med terapeutiska doser vid upprepad behandling. Risk för påverkan på barnet synes osannolik med terapeutiska doser vid engångsbehandling."

Vart har du egentligen hittat din info?

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19880205000146&DocTypeID =3&UserTypeID=0

Om du var ironisk med ditt inlägg så ber jag om ursäkt för jag inte förstod det, annars är du puckad.
Citera
2009-05-07, 01:22
Medlem
Dr.Jekylls avatar
Jag ändrade innan du postade, då jag såg att jag var lite kort på fötterna...
Alkohol kan jag iallafall påstå är helt lungt, övriga droger rekomenderar jag dig att kolla upp.

Refererns till det: Agnes Wold, Immunolog och professor i klinisk baktereologi - magasinet Neo #2 2009 sid 18-19.
Senast redigerad av Dr.Jekyll 2009-05-07 kl. 01:26.
Citera
2009-05-07, 01:24
Bannlyst
Citat:
Däremot kanske du inte bör vara hur packad som helst när du ammar din unge, av andra orsaker. Cannabis lär vara lungt med, öht är det nog ganska chill alltså.

Det finns mediciner man ska akta sig för att ta vid amning dock, vissa kan faktiskt vara farliga - ingen aning om det är några rekreationella mediciner dock. Bröstmjölken är en mycket liten del av din kropp, så koncentrationerna blir extremt låga i de flesta fall och dessutom tar barnet sällan upp 100%.

Vågar dock inte lova något, läs på om det går.
Jag ser ingen anledning i att moralisera och skrämma en mamma från att t.ex röka cannabis under hela amningsperioden, när det egentligen inte är farligt.

Varför skulle inte alkohol och cannabis vara farligt? Har du tänkt på att ett barn är mindre och känsligare än en vuxen?
Citera
2009-05-07, 01:30
Medlem
Citat:
Jag ändrade innan du postade, då jag såg att jag var lite kort på fötterna...
Alkohol kan jag iallafall påstå är helt lungt, övriga droger rekomenderar jag dig att kolla upp.

Refererns till det: Agnes Wold, Immunolog och professor i klinisk baktereologi - magasinet Neo #2 2009 sid 18-19.

Helt rätt tråd att sitta och gissa i.

/V&S
Citera
2009-05-07, 01:32
Medlem
Dr.Jekylls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bella_Donna
Varför skulle inte alkohol och cannabis vara farligt? Har du tänkt på att ett barn är mindre och känsligare än en vuxen?
Alkohol är ofarligt. Mjölken uppnår max 1-2 promille, som referens kan jag säga att filmjölk innehåller 5-10 promille alkohol. Det är ingen fara. Cannabis torde vara samma sak, om du röker en joint får du i dig kanske 20-30 mg THC / andra cannabinoidder. Detta sprids sedan i din kropp och metaboliseras ned till inaktiva substanser ganska fort, och mängden THC i modersmjölken lär inte ens komma upp i milligramnivå. Sen är det klart att om du bränner en femma om dagen är det inte nyttigt.

Biotillgängligheten för cannabis är dessutom väldigt låg. Vi snackar alltså om att barnet får i sig en rent löjlig mängd cannabis. Men ja, någon kanske kan hitta en vetenskaplig källa som visar att det är farligt...

PS: Bara för det påstås någonstans är det inte säkert det är sant. Det var inte längesen det var ajja-bajja att dricka ett glas vin och amma, inte för det egentligen var farligt men av rent moraliserande anledningar - så att det någonstans ges det rådet tar iallafall inte jag på allvar.

Men ja, okej. DET ENDA JAG KAN GÅ TILL 100% I GOD FÖR ÄR JU ALKOHOL.
Cannabis gör jag ett antagande om, som jag inte pallar styrka. Hittar ingenting när jag googlar cannabis + amning, mer än några swecantrådar där ingen iallafall hittat källor på att det vore farligt. Resten är rena spekulationer, varvid jag rekomenderar att man kollar upp det före man gör någonting dumt.

Citat:
Ursprungligen postat av vinosprit1
Helt rätt tråd att sitta och gissa i.

/V&S

Jag insåg det och ändrade efter en minut, så släpp det nu ditt jävla ägg.
Senast redigerad av Dr.Jekyll 2009-05-07 kl. 01:37.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in