2013-08-02, 13:04
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jazzmange
Jag tänkte snarare på den abrahamistiska Guden som sägs vilja ha en kärleksrelation med oss människor.

En sån version av den 'kristna' guden finns ju också, men det är lite svårt att extrahera denna från bibeln och mainstream-kristendomens/islams exegesis/apologetik (båda GT-guden och Allah är typiska demiurger).

Men jag är själv positiv till när t.ex. 'ortodoxa' gnostiker (om man kan kalla nån för sånt) försökar tydliggöra distinktionen mellan sin och mainstream-abrahamismens guds-version.
Citera
2013-08-02, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
2. Hur skulle detta falska offer rädda oss från våra synder? Svara inte trams som "Jesus är vårt samvete" eller "Jesus är kärleken som räddar oss" utan mer sakligt.

Hur räddas vi från synder genom samvetet? Räcker det med att tro på Jesus för att räddas från sina synder? Alltså, var hur ond som helst, bara du tror, så förlåts du.
När vi syndar så skapar samvetet lidande. När vi har straffat oss tillräckligt med samvetet så kan vi eventuellt förlåta oss själva, men det kan ta många år beroende på hur stor synden är.

Citat:
Ursprungligen postat av icarus_gbg
Jasså? Mer än vad jag visste. Var i bibeln står det?

"1 In the beginning, God created the heavens and the earth."

Det är det jag vet om.
Det står i Bibeln att det finns änglar. De är andevarelser, så de lever i andevärldar.
Citera
2013-08-02, 13:15
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
Om Gud inte gillade katt-och-rått lekar, varför skapade han då satan?

För att testa människans lydnad/underkastelse, vilket delvis .... som en fasett av hela bilden .... kan associeras till demiurgens egen existentiella situation och motivation.

Citat:
Godheten måste ha ondska att jaga hela tiden, så att den kan verka vara god/gud, så Gud och satan jagar varandra i en evig yin och yang ouroboros cirkel.

Ja, det finns inte mycket som propagandistisk slår ideologiska falska dikotomier, såsom 'absolut' gott/ont & straff/belöning.
Citera
2013-08-02, 13:16
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
När vi syndar så skapar samvetet lidande. När vi har straffat oss tillräckligt med samvetet så kan vi eventuellt förlåta oss själva, men det kan ta många år beroende på hur stor synden är.

Nej, synd skapar inte lidande i samvetet, inte all synd i alla fall. Om du med synd syftar på den synd som nämns i bibeln.

Men nu ignorerade du mina frågor. Här kommer dom:

Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
2. Hur skulle detta falska offer rädda oss från våra synder? Svara inte trams som "Jesus är vårt samvete" eller "Jesus är kärleken som räddar oss" utan mer sakligt.

Hur räddas vi från synder genom samvetet? Räcker det med att tro på Jesus för att räddas från sina synder? Alltså, var hur ond som helst, bara du tror, så förlåts du?
Citera
2013-08-02, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av icarus_gbg
Det måste ändå finnas en anledning till varför vi skapats.

Och vilket är den eviga byggnaden? Vart ligger den?

Den här världen består av ett begränsat antal av ett begränsat urval av skapade materiella enheter(grundämnen) som kan förändras eller förstöras.

Som jag sagt tidigare med hänvisning till min avatar så består Guds eget väsen av ett oändligt antal av oändligt många olika, oändliga, immateriella, icke skapade, oföränderliga och fullkomliga enheter.

Det som finns i den immateriella verkligheten är alltså oändligt mycket mer.
Citera
2013-08-02, 13:26
Medlem
baylifes avatar
ehm, svara på mitt inlägg kansk?
Citera
2013-08-02, 13:29
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Det handlar om hur mycket mer det är värt att tro på och lyda Gud(som är fullkomlig) än att hålla fast vid det man har och äger i den här världen. Gud vill att vi ska hålla honom över det som är skapat. Inte så konstigt egentligen, hur hade du själv tyckt om dina medvetna skapelser som du vill ha relation till sprang efter allt möjligt annat och kallade det gud och struntade i dig, ja t.o.m. hatar dig. Trots att du sänt många profeter som berättat om dig? Istället för att tro har man bara förkastat allt och förföljt och dödat alla dina profeter, allt enbart för att man har hatat rättfärdigheten och velat hålla fast vid det onda. Hur besviken skulle inte du varit?

Men nu har han fastställt en ordning som ska leda till ett egendomsfolk för honom och ställt fram en symbol för räddning, de som inte tar emot Honom kastar han ut.

Han prövade Abrahams tro, men han lät honom aldrig döda Isak. För den del så är trovärdigheten i GT mindre än NT anser jag. Det är evangeliet om Jesus och hans fullbordade verk som är kärnan i bibeln. GT duger varken som naturvetenskap eller historiebok. Däremot kan man se många profetior om Jesus där, fast beslöjade, man ser det bara i ljuset av vem Jesus är och vad han gjorde.

Dina a priori-antaganden är per se båda tämligen absurde och öppna för kritik.

En ultimativ gud/skapare som är motiverat av ett behov av andras lydnad/underkastelse på énvägsvillkor och som medvetet konstruerar ett scenario med frestelse, pseudo-fri-vilja och otydlig kommunikation (rent av disinformation) kan svårligen .... utanför blind-tros tolkning .... beskrivas som annat än som en SM-sociopat.

Att du sen följar upp detta med cirkel-argumentation är väl bara att förvänta sig.
Citera
2013-08-02, 13:37
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Han visste hur upproriskt det skulle bli och att t.o.m. ett stort antal änglar skulle överge honom för att de inte ville tjäna människorna som Gud älskar. Han visste hur allt skulle bli, men han fann det värt att göra. Både för sin egen och för vår skull. Fanns inte kärleken så hade han nog låtit bli?

Helt irrelevant och meningslöst predikande av ett slutet doktrinellt, teologiska-gisssninger system som är utan belägg och mycket som talar emot det.

Du bevisar inte 'gud' från en såpbox.
Citera
2013-08-02, 13:42
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Trams. Du framställar det som om "samvete" är ett autonomt fenomen/autonom funktion typ 'själ'.
Citera
2013-08-02, 13:43
Medlem
icarus_gbgs avatar
Citat:

Det står i Bibeln att det finns änglar. De är andevarelser, så de lever i andevärldar.

Så vitt jag kan hitta bor de i himlen. Inte en annan värld.

For when they rise from the dead, they neither marry nor are given in marriage, but are like angels in heaven (Mark 12:25).

De dumma änglarna får flytta till helvetet.

And the angels who did not keep their own position, but left their proper dwelling, He has kept in eternal chains in deepest darkness for the judgment of the great Day (Jude 6)

De får parta med både gud och satan:

One day the "sons of God" came to present themselves before the LORD, and Satan also came among them (Job 1:6)

De kan hälsa på vilket gör att jag undrar om varför de inte gör det oftare:

And he [Jacob] had a dream, and behold, a ladder was set on the earth with its top reaching to heaven; and behold, the angels of God were ascending and descending on it (Genesis 28:12).

Vart står det något om andevärldar?
Citera
2013-08-02, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
För att testa människans lydnad/underkastelse, vilket delvis .... som en fasett av hela bilden .... kan associeras till demiurgens egen existentiella situation och motivation.

Nej, tvisten mellan Gud och Satan beror på människan. Gud sa att änglarna skulle tjäna människorna men Satan ville inte det, han såg sig för god för det. Han gjorde därför uppror mot Gud och fick med sig massor av änglar i det upproret. Därför vill Satan fresta till synd eller avfall, de som tror på Gud, och vill följa Gud. Man märker inte av att Satan finns förrän man blir frälst, det är då han kommer i full vrede mot oss. Satan tjänar dock ett visst syfte i att sålla oss. Men han har ett evigt straff att vänta för sin upproriskhet och sina onda avsikter.
Citera
2013-08-02, 13:45
Medlem
icarus_gbgs avatar
Citat:
Den här världen består av ett begränsat antal av ett begränsat urval av skapade materiella enheter(grundämnen) som kan förändras eller förstöras.

Som jag sagt tidigare med hänvisning till min avatar så består Guds eget väsen av ett oändligt antal av oändligt många olika, oändliga, immateriella, icke skapade, oföränderliga och fullkomliga enheter.

Det som finns i den immateriella verkligheten är alltså oändligt mycket mer.

Din avatar och din gud As-påhittad eller vad du nu kallar honom hör inte hit. Något som än mindre hör hit är dina räkneexempel. Tills du lägger fram ett annat bevis för guds existens är jag färdigpratad med dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in