2013-01-11, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAXIDRIVER020
Nja, är det inte skillnad på levern. Jag menar i u-länder så har man inte samma behov som i-landet eftersom man oftast inte är ens är medveten om hur viktiga den dära nya appen till luren är. Du har säkert rätt att självmordsstatistiken går ner i nödsituationer, men är det en kris om man från barnsben inte känner till något annat och på så sätt värdera saker och ting annorlunda?

Skönt!

Jag tror att människor som lever i misär är smärtsamt medvetna om det, men glider vi inte från ämnet nu?
Citera
2013-01-11, 01:24
Medlem
wootens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arepo
On topic:

Hur skulle det vara möjligt att grunda Gud i språket egentligen? Är det inte fallet att man endast kan tala om Gud och inte tala om Gud? Varför finns det större skäl till att tvivla på religiösas gudsupplevelser än deras smärtupplevelser exempelvis?
– Upplevelsen kanske finns där, men det är inget gudsbevis! säger ni.
Kanske inte, men detsamma gäller väl ännu qualiaproblemet? Är inte Gud något man upplever? Ingen förnekar väl att det finns religiösa upplevelser?

Seså, krossa på. Vill bli fri från spekulationerna.
Enkelt! Bara att kalla valfri, förslagsvis trevlig upplevelse för en religiös upplevelse. Jag har haft massor av sådana . Som sagt bevisar det inte gud. Det bevisar inte ens känslan i sig, då den som säger sig ha den kan ljuga. Men vad är syftet med att bevisa en subjektiv känsla? Det bevisar som sagt inte gud, eller att känslan är beroende av guds existens.
Citera
2013-01-11, 01:28
Medlem
Magnituds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wooten
Enkelt! Bara att kalla valfri, förslagsvis trevlig upplevelse för en religiös upplevelse. Jag har haft massor av sådana . Som sagt bevisar det inte gud. Det bevisar inte ens känslan i sig, då den som säger sig ha den kan ljuga. Men vad är syftet med att bevisa en subjektiv känsla? Det bevisar som sagt inte gud, eller att känslan är beroende av guds existens.

Du får nog ta det med en nypa salt... sen kanske du har en säck med salt och det blir då ditt bevis.. Sen kan du kasta små korn hej vilt som jag gör

I bibeln står det tyvärr ingenstans om att vi kan demonstrera Guds existens för varran på så vis.. men den som söker skall finna.. Gud har fler än 1 betydelse.. Gud är kärlek.. finns kärlek? Demonstrerat? Ja till och med frekvensen är mätt... Men iaf vad har ni att säga om kärlek då? FInns inte det heller förs vi har bevis? Kanske låter dumt men jag är rätt trött... bildligt talat offcourse
Senast redigerad av Magnitud 2013-01-11 kl. 01:35.
Citera
2013-01-11, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magnitud
Neeej nej nej... det jag ville att du skulle hänvisa (juste tackar) till var 3 inlägg eller 2 trådar där fanatiker slänger sig ur just det... på samma vis som jag gjorde.

Jag har sett statistik från fler källor som visade från 1-10... whatever

Jag har sett det postas tidigare men tänker inte leta igenom alla inlägg för din skull.

Vill du ha länkar till människor utanför Flashback så föreslår jag att du googlar "yosuf estes Sweden suecide" eller något liknande. Han brukar nyttja sig av den myten när han skall beskriva "eländet" i ateistiska länder, Estes är en dock en notorisk dyngspridare och lögnare så det är inte förvånande.
Citera
2013-01-11, 01:35
Medlem
Arepos avatar
Citat:
Jag har aldrig haft någon sådan gudskänsla, så jag vet inte.

Det bevisar kanske inte Gud, men det tyder på att det inte går att tala om Gud på "ateistens villkor", eller hur man skall uttrycka det. Att du reagerar på smärta bevisar inte att du "har smärta/ont".

Lägg märke till att jag inte försöker bevisa Gud nu. Jag försöker bara poängtera att vi inte kan tala om 'upplevelsen Gud', utan endast om 'det att uppleva Gud'.
Citera
2013-01-11, 01:38
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Jag tror att människor som lever i misär är smärtsamt medvetna om det, men glider vi inte från ämnet nu?
Ja.
Citera
2013-01-11, 01:38
Medlem
526s avatar
Citat:
Ja det är ju på sätt och vis rätt som du säger. Det är svårt att bevisa upplevelser.
Men frågan är om de verkligen är subjektiva. Dvs det är inte alls säker att upplevelserna och känslorna är specifika för varje individ. Det kan mycket väl vara samma upplevelse och känsla som alla känner/upplever.
Frågan är då om det inte i någon mening faktiskt är empiriskt. Om det skulle gå att mäta denna känsla, och det visade sig att det är samma. Hur skulle man ställa sig till det då?
Man kan jämföra med kärlek. det är också en känsla och upplevelse. Finns inte kärlek?
Citera
2013-01-11, 01:41
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citera
2013-01-11, 01:46
Medlem
wootens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Ja det är ju på sätt och vis rätt som du säger. Det är svårt att bevisa upplevelser.
Men frågan är om de verkligen är subjektiva. Dvs det är inte alls säker att upplevelserna och känslorna är specifika för varje individ. Det kan mycket väl vara samma upplevelse och känsla som alla känner/upplever.
Frågan är då om det inte i någon mening faktiskt är empiriskt. Om det skulle gå att mäta denna känsla, och det visade sig att det är samma. Hur skulle man ställa sig till det då?
Man kan jämföra med kärlek. det är också en känsla och upplevelse. Finns inte kärlek?
Det är precis det jag säger här. Kärlek är en subjektiv känsla. För de som känner den finns den. Och om någon inte känner den/har känt den, så är den ännu inte upplevd för den individen. Att kärlek eller godtycklig annan känsla skulle vara samma, som du säger, om de gick att mäta/kvantifiera skulle nog bara betyda att vi människor är rätt lika varandra på det emotionella planet, enligt mig iaf. Jag skulle inte se något konstigt i det.
Citera
2013-01-11, 01:58
Medlem
Manajungs avatar
Tusen teorier.., vackert så.

Säger som Tony Kocinek i filmsnutten här:

" Det handlar om att få kontakt med sin egen morals inre natur....."

entré

http://www.youtube.com/watch?v=H36Vigph448
Citera
2013-01-11, 02:28
Medlem
526s avatar
Citat:
Det är precis det jag säger här. Kärlek är en subjektiv känsla. För de som känner den finns den. Och om någon inte känner den/har känt den, så är den ännu inte upplevd för den individen. Att kärlek eller godtycklig annan känsla skulle vara samma, som du säger, om de gick att mäta/kvantifiera skulle nog bara betyda att vi människor är rätt lika varandra på det emotionella planet, enligt mig iaf. Jag skulle inte se något konstigt i det.
Men det är väl inte innebörden av subjektivitet? Om alla känner samma känsla så existerar den känslan objektivt. Att alla inte har känt känslan innebär inte att den inte är objektiv.
Man kan ju jämföra med tex en sten i Australien. Den finns där. Det är en objektiv existens. Men alla har inte sett den.
Citera
2013-01-11, 02:34
Medlem
wootens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Men det är väl inte innebörden av subjektivitet? Om alla känner samma känsla så existerar den känslan objektivt. Att alla inte har känt känslan innebär inte att den inte är objektiv.
Man kan ju jämföra med tex en sten i Australien. Den finns där. Det är en objektiv existens. Men alla har inte sett den.
Ja, om du säger att du upplever kärlek är det ett ojektivt faktum att du upplever kärlek, såvida du inte ljuger. Känslan i sig kan/är dock vara subjektiv, och dess subjektivitet påverkas inte av det objektiva faktumet att 526 upplever kärlek. Jag tror på subjektiva känslors existens. Och dess existens är ett objektivt faktum.

Och jag hävdar att kärlekens existens som objektivt faktum, är oberoende av huruvida den uppfattas precis lika, eller skulle kvantifieras med samma resultat av alla kännande parter.
Senast redigerad av wooten 2013-01-11 kl. 02:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in