2012-11-21, 09:52
Medlem
Kroesmanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Jo kvantumfysik , dom kan dela upp ämnen i 3 olika stadier precis som vatten kan vara ånga, vatten eller is så kan alla andra ämnen också vara 3 olika former beroende på vilken tempratur..

Att du nämner 3 stadier gör dig ju bara extremt dumförklarad. Jag vill minnas att det finns 6 aggregationstillstånd.
Citera
Medlem
Hammarens avatar
Citat:
Och du nöjjer det med ingen förklaring alls på varför allt i naturen är inteligent designat ungefär som att hela naturen var ett inteligent medvetande som uttrycker sig själv genom livsformer, arter med extremt vacker design..

Nu är det femtielfte gången du har sagt EXAKT samma sak. Du har blivit bemött med argument du inte besvarat. Får jag fråga, är du maniker på riktigt?
Citera
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Och du nöjjer det med ingen förklaring alls på varför allt i naturen är inteligent designat ungefär som att hela naturen var ett inteligent medvetande som uttrycker sig själv genom livsformer, arter med extremt vacker design..

Nej, naturen är INTE intelligent designad, DÄRFÖR behövs det ingen förklaring. Du har ju själv inte kommit med ett enda exempel på något som inte kan ha uppstått naturligt och genom evolution...
Citera
2012-11-21, 09:53
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hammaren
Jag har sett den. Det var femton minuter av mitt liv bortkastade, jag får dem aldrig tillbaka och jag ångrar det.

Lär dig tänka kritiskt! Gå till källorna som de där skojarna sveper förbi och försök se vad dessa källor säger och inte säger.

Sluta ljug istället och lär dig engelska , du har inte sett nån film för det där är inegn riktig kritik det där är din åsikt.
Citera
2012-11-21, 09:55
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av awestby
Jag har aldrig sagt att jag förstår det fullt ut. Jag förstår inte varför det fungerar som det gör eller matematiken bakom.

Men jag förstår principen hur det fungerar, och jag kan läsa skrifter så jag kan hålla mig ganska uppdaterad

Jag tror ärligt talat inte ens de främsta inom fysiken förstår det, men ekvationerna fungerar ju, det är det viktigaste.

Det tog en bra stund innan jag kunde förstå mig på schrödinges katt experimentet för exempel.

varför jag svarade på din post, var mer en undran om jag hade givit sken av att inte förstå eller känna till vad sträng teorin var, och problematiken mellan klassisk och kvantum fysik.

No hard feelings,

Ingen fara, missförstånd hör mediet till.
Jag är otroligt intresserad av teoretisk fysik funderade att på högskolan att gå den banan men valde en annan väg, men likväl så är det redan på grundnivån med partikel-våg dualitet, kvantmekanisk sammanflätning, sannorlighetsvåg... som mitt behov av att se en rationell bild/lösning börjar revoltera mot resultaten.

Den världen har hållit mig sömnlös mången natt genom åren.
Och kommer nog så göra även i fortsättningen.
Citera
2012-11-21, 09:57
Medlem
awestbys avatar
Citat:
Det perfekta beskrivningen skulle nog vara att hela universum verkar fungera efter nåt logsik och inteligent struktur och att svaren vi letar efter antagligen inte syns eftersom vi aldrig lyckats sett någon gubbe på molnen kallad gud som sitter och skulpterar arter..
Efter nåt logiskt som? starka,svaga,elektro och graviationkraften?

kan du förklara strukturen som du pratar om? för struktur kan ju vara väldigt subjektivt.
Citera
2012-11-21, 09:59
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kroesmann
Att du nämner 3 stadier gör dig ju bara extremt dumförklarad. Jag vill minnas att det finns 6 aggregationstillstånd.

Ojdå, det vissta jag inte, men är det sannt så kommer det du sa att dyka upp såfort jag hör nånting som kan bekräfta det du sa..

Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Nej, naturen är INTE intelligent designad, DÄRFÖR behövs det ingen förklaring. Du har ju själv inte kommit med ett enda exempel på något som inte kan ha uppstått naturligt och genom evolution...

Ett system med flera delar som ska fungera i harmoni kan inte utvecklas genom evolution , som ni kanske förstår..

Alla vet att det kräver intelligens för att sätta ihop massa delar och om det är en inteligent process som byggt våra kroppar, men vi har problem med att se vad som är inteligent med det för vi är så pass ignoranta så vi inte ser det som en inteligent process att kunna föröka oss..

En mänsklig kropp med organsystem kan inte utvecklas genom evolution för organsystemet måste ha alla delar för att fungera..
Citera
2012-11-21, 09:59
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Sluta ljug istället och lär dig engelska , du har inte sett nån film för det där är inegn riktig kritik det där är din åsikt.

Vad är din fixering vid att folk inte skulle kunna engelska? För min del låter som att du kompenserar för din egen osäkerhet, för vi har ju alla sett din fruktansvärda stavning av engelska ord.
Citera
2012-11-21, 10:02
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ett system med flera delar som ska fungera i harmoni kan inte utvecklas genom evolution , som ni kanske förstår..

Alla vet att det kräver intelligens för att sätta ihop massa delar och om det är en inteligent process som byggt våra kroppar, men vi har problem med att se vad som är inteligent med det för vi är så pass ignoranta så vi inte ser det som en inteligent process att kunna föröka oss..

En mänsklig kropp med organsystem kan inte utvecklas genom evolution för organsystemet måste ha alla delar för att fungera..

Det kan, och det har. Som du uppenbarligen inte förstår.
Citera
2012-11-21, 10:03
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av awestby
Efter nåt logiskt som? starka,svaga,elektro och graviationkraften?

kan du förklara strukturen som du pratar om? för struktur kan ju vara väldigt subjektivt.

Tex. armarna fyllda med stjärnor som går ut från mitten av galaxer..
det är väl klart att det är nån sorts ordning , nån sorts kraft som gör så att solarna håller sig i armarna som går ut från galaxerna centrum..

Men likaså med en vattenkristall som har en design som vinden i öknen aldrig skulle kunna skapa.. För det krävs inteligens för att använda matematik och rita en symetrisk stjärna..
Citera
2012-11-21, 10:04
Medlem
Kroesmanns avatar
Citat:
Ojdå, det vissta jag inte, men är det sannt så kommer det du sa att dyka upp såfort jag hör nånting som kan bekräfta det du sa..

Google är din vän: http://sv.wikipedia.org/wiki/Aggregationstillst%C3%A5nd
Citera
2012-11-21, 10:09
Medlem
awestbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Ingen fara, missförstånd hör mediet till.
Jag är otroligt intresserad av teoretisk fysik funderade att på högskolan att gå den banan men valde en annan väg, men likväl så är det redan på grundnivån med partikel-våg dualitet, kvantmekanisk sammanflätning, sannorlighetsvåg... som mitt behov av att se en rationell bild/lösning börjar revoltera mot resultaten.

Den världen har hållit mig sömnlös mången natt genom åren.
Och kommer nog så göra även i fortsättningen.
Jag håller helt med! Det är helt fantastiskt, och det blir som en drog. Speciellt när man har kommit över det där stadiet att kunna acceptera hur ologiskt hur orealistiskt och hur konstigt det faktiskt är.

att klara acceptera och visualisera hur världen fungerar på kvantum nivå. Jag märker att jag forfarande kommer på mig själv med att visualisera en atom som ett solsystem för exempel. Något som i sin tur försvårar acceptansen quantum mechanics köpenhamn förståelsen.

eller om man tog ut all materia ur kroppen så skulle man inte bli större en ett sand korn. att man teoretiskt sätt skulle klara gå igenom väggar om det inte vore att elektroner är negativt laddade.

Ladda hem TTS fysik kurs. eller ta hem kurs från MIT (MIT har 1500 kompletta kurser gratis att ta hem)

PS.
man behöver inte gå på universitet för att ta åt sig kunskap. kunskapen finns där ute, mängder av lectures av professorer bra mycket bättre än dem man hittar på svenska universitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in