2012-11-04, 13:12
Medlem
baylifes avatar
Det var ju t.om. du (pecka) och stebe som försökte räkna sannolikhet vad gäller aminosyrors kiralitet när vi vet att dess kiralitet inte drivs av slump. Samt har du även refererat till Hoyle vars kalkylaktioner inte överensstämmer med vad abiogenesis och evolutionen postulerar (kallas numer Hoyle's fallacy). Så när det kommer till sannolikhet så är du inte rätt person att uttrycka dig vad gäller andra.
Senast redigerad av baylife 2012-11-04 kl. 13:19.
Citera
2012-11-04, 18:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av baylife
Det var ju t.om. du (pecka) och stebe som försökte räkna sannolikhet vad gäller aminosyrors kiralitet när vi vet att dess kiralitet inte drivs av slump. Samt har du även refererat till Hoyle vars kalkylaktioner inte överensstämmer med vad abiogenesis och evolutionen postulerar (kallas numer Hoyle's fallacy). Så när det kommer till sannolikhet så är du inte rätt person att uttrycka dig vad gäller andra.
Puss
Citera
2012-11-04, 18:07
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Puss
Förnekelse much?
Citera
2012-11-04, 18:23
Bannlyst
Citat:
Förnekelse much?
Nä då, men jag ska dra ett exempel som du kanske förstår?
Om nån snurrar ett rouletthjul en miljon ggr och får röd 9 varje gång, då drar den personen slutsatsen att det är något lurt med hjulet. Ändå är det precis samma sannolikhet för röd 9 att komma upp en miljon ggr i rad som det är för vilken annan serie som helst som är en miljon snurrar lång.
Varför tror du själv att man drar slutsatsen att hjulet är manipulerat?
Citera
2012-11-04, 18:35
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Om nån snurrar ett rouletthjul en miljon ggr och får röd 9 varje gång, då drar den personen slutsatsen att det är något lurt med hjulet. Ändå är det precis samma sannolikhet för röd 9 att komma upp en miljon ggr i rad som det är för vilken annan serie som helst som är en miljon snurrar lång.
Asså va!??!?!?!?!?? Varför drar du upp ett exempel där vi har full kännedom om urvalet? Hur är detta ekvivalent med konstanterna? Snälla förklara.
Citera
2012-11-04, 19:13
Bannlyst
Citat:
Asså va!??!?!?!?!?? Varför drar du upp ett exempel där vi har full kännedom om urvalet? Hur är detta ekvivalent med konstanterna? Snälla förklara.
För att du har förrut skrivit att det mycket väl kan hända att en apa skriver precis den här meningen på ren slump, alla bokstavskombinationerna är lika möjliga.
Jag måste börja från grunden ifall jag ska få dig att förstå.
Citera
2012-11-04, 19:28
Medlem
baylifes avatar
Citat:
För att du har förrut skrivit att det mycket väl kan hända att en apa skriver precis den här meningen på ren slump, alla bokstavskombinationerna är lika möjliga.
Jag måste börja från grunden ifall jag ska få dig att förstå.
Nu har jag aldrig sagt något sådant men har du hört talas om Infinite "monkey" theorem? Dock, jämför du fortfarande äpplen med päron, ett bestämt urval med ett okänt urval.
Senast redigerad av baylife 2012-11-04 kl. 20:05.
Citera
2012-11-04, 19:36
Medlem
baylifes avatar
Vi tar ett exempel; Jag har ett okänt antal kort i handen. Samt har du ingen aning vad för kort jag sitter på. Du tar ett kort som visar klöver 7. Räkna ut sannolikheten för att det skulle hända. Seså, börja räkna.
Senast redigerad av baylife 2012-11-04 kl. 19:44.
Citera
2012-11-04, 20:09
Bannlyst
Citat:
Nu har jag aldrig sagt något sådant men har du hört talas om Infinite "monkey" theorem? Dock, jämför du fortfarande äpplen med päron, ett bestämt urval med ett okänt urval.
Du har sagt precis just det, jag ska leta upp det imorgon!
Citera
2012-11-04, 20:11
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Du har sagt precis just det, jag ska leta upp det imorgon!
Först kan du börja med att lösa uppgiften jag gav dig. Den borde vara relativt enkel enligt din egen utsago.
Citera
2012-11-04, 20:12
Medlem
Citat:

Sannolikheten och självalstrande proteiner.

Hur stor är chansen att de rätta aminosyrorna skulle komma tillsammans och bilda en proteinmolekyl?
Det hela kan liknas vid att man har en stor, ordentligt blandad hög med lika många röda och vita bönor.
Bönerna är också av hundra olika sorter.
Om du tog ett tag med en skopa i den här högen, vad tror du då att du skulle få i skopan?
För att få de bönor som representerar de grundläggande beståndsdelarna i en proteinmolekyl skulle du behöva ösa upp enbart röda bönor – inga vita alls!

I din skopa måste det också finnas tjugo sorters röda bönor, och var och en måste finnas på en speciell bestämd plats i skopan.
I proteinvärlden skulle ett enda misstag i något av dessa krav leda till att det protein som framställs inte skulle fungera riktigt.
Skulle man kunna få rätt kombination om man rörde runt i högen och öste med skopan väldigt mycket?
Nej.
Hur skulle det då kunna ha varit möjligt i den hypotetiska organiska soppan?
Citera
2012-11-04, 20:13
Bannlyst
Citat:
Vi tar ett exempel; Jag har ett okänt antal kort i handen. Samt har du ingen aning vad för kort jag sitter på. Du tar ett kort som visar klöver 7. Räkna ut sannolikheten för att det skulle hända. Seså, börja räkna.
Så gulligt, men du kan inte slingra dig ur att du skrev att en apa mycket väl kan få ihop det här stycket. Enligt mig är det omöjligt, men inte enligt dig. Så länge man kan räkna ut sannolikheten så kan det hända, menade du. Vi hade en lång diskussion om detta!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in