2012-10-19, 09:42
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Det är din åsikt och den får du ha, och jag har min.

Hur var det, ur ingenting kom någonting utan orsak.

Du kan mantra-mässa 'god-of-gaps' tills du blir blå i huvudet. Det gör det inte mera sant.
Citera
2012-10-19, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kroesmann
100% känslomässiga argument. De fungerar säkert för ryggklappande inom sekten men de fungerar knappast i en diskussion.

Det faktum att vi inte förstår en sak, betyder med andra ord inte att detta inte kan vara ett faktum.
Det är inte våra kunskaper och vår förståelse som styr verkligheten.

Vår uppfattning om verkligheten bryr sig verkligheten verkligen inte om.

Kvarstår faktumet att du inte kan förklara vad startskottet till liv är, liv kan bara komma ur redan existerande liv.
Citera
2012-10-19, 09:45
Medlem
Citat:
Liv kan enbart komma från liv och sen får du ha din åsikt.

Du får ha exakt vilken åsikt du vill, men nu är du på ett debattforum, och det enda du gör är predikar utan vettiga argument. Vad är vitsen med det?
Citera
2012-10-19, 09:49
Medlem
Citat:
Det faktum att vi inte förstår en sak, betyder med andra ord inte att detta inte kan vara ett faktum.

Med den där inställningen kommer du aldrig närmare verkligheten heller. Om du är nöjd med vad du fantiserar ihop i enlighet med din tro, fint, men vänta dej inte att andra ska acceptera dina åsikter som sanning.

Citat:
Kvarstår faktumet att du inte kan förklara vad startskottet till liv är, liv kan bara komma ur redan existerande liv.

Vi vet inte hur liv uppstod. Det gör inte ditt postulat till sanning. Varför kräver du bevis av andra, men inte av dej själv?
Citera
2012-10-19, 09:53
Medlem
Kroesmanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hammaren
Oerhört spännande forskning. När (OK, *om*) man lyckas så väntar jag mig en reaktion, typ: "det där är inte liv!" eller "det är en förhävelse mot gud att skapa liv i provrör!"

Jag förväntar mig även reaktionen "Det där är ju bevis för att liv måste skapas eftersom människan skapade det". Den som lever får se vilka roliga argument som dyker upp.
Citera
2012-10-19, 10:05
Medlem
Kroesmanns avatar
Citat:
När man debatterar som du gör, råder bara din åsikt eller hur.
Nej, jag är extremt öppen för vettiga argument, men när argumentationen går direkt till förvrängning och direkta lögner (eller medvetna missuppfattningar) så är varken jag eller någon annan särskilt mottaglig.

Citat:

Det är såklart jag inte kan förklara det än då det ännu endast är i ett hypotetiskt stadie.
Att liv endast kan komma ur existerande liv är direkt felaktigt.

https://www.dna-guide.com/forsta-konstgjorda-sjalvforokande-bakterien-skapad/

I och för sig användes färdiga "byggstenar" på ett sätt som inte är möjligt för att förklara det första livet, men en konstgjord bakterie är skapad.
Citera
2012-10-19, 10:11
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Aaah ....... den sofistikerade version av god-of-gaps. Den som har tillägget: "Det är bara så".

Enligt teist-pådyvlings-traditonen är nästa steg "du har din åsikt och jag har min", som ganske riktigt har börjat att manifestera sig, så nu återstår endast 'the grand finale' med extrem-missförstått relativism, ...... slutstation solipsism.
Citera
2012-10-19, 10:38
Medlem
Gautthiods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pegasos
Problemet är att du förutsätter en objektiv godhet som utgår från gud, och vill applicera den på hela verkligheten, också på dem som inte accepterar att din gud existerar. Dessutom gör du samma sak som alla teister, du frånsäger dej ditt eget ansvar och lämpar över det på någon annan. Som du dessutom inte kan bevisa att existerar, mycket behändigt.

Nej.

Jag försöker inte pådyvla någon objektiv godhet på någon. Var och en sköter sitt eget frälsningsarbete (eller skiter i det). Således har jag ansvaret för min själ, mina tankar, mitt tal och mina handlingar i jordelivet. Ingen annan är ansvarig för dem än jag.
Citera
2012-10-19, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gautthiod
Det skulle utan tvekan vara en smärtsam och lite småtrist upplevelse. Men din fascination för ämnet röv verkar ha förblindat dig för poängen. Jag kan mycket väl finna det en ond upplevelse, men att någonting är ont eller gott för människor förklarar ingenting om Guds godhet eller inte, i sig. Dock samlas ju hela kyrkan (ja varje religion i stort sett) i tacksamhet och ödmjukhet inför det faktum att vi faktiskt lever och finns till.

Citat:
Nej.

Jag försöker inte pådyvla någon objektiv godhet på någon. Var och en sköter sitt eget frälsningsarbete (eller skiter i det). Således har jag ansvaret för min själ, mina tankar, mitt tal och mina handlingar i jordelivet. Ingen annan är ansvarig för dem än jag.

Okej. Jag är glad att du anser det. Men det går inte ihop med det fetstilade i det första citatet. Om gud kör upp en trästång i aktern på Norrin.Radd gör du alltså inget för att förhindra det även om du kunde, utan anser bara att "guds vägar är outgrundliga". Det är fel.
Citera
2012-10-19, 10:45
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Nej.

Så .... nu när din pseudo-rationalitet börjar bli lite ansträngd ..... så 'vittnar' du alltså endast?
Citera
2012-10-19, 11:22
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Vad är min ståndpunkt?

”Någonting kan inte komma till av ingenting"
Kan något komma av kvantfluktuationer? Vem hävdar "ingenting"?
Men vad ÄR din ståndpunkt? Har du någon ståndpunkt som INTE är cut & paste? Kan du resonera själv?

Citat:
en tanke av KENNETH LLOYD TANAKA BAKGRUND:
Jag är geolog och för närvarande anställd vid U.S. Geological Survey (USGS) i Flagstaff i Arizona.
Under närmare 30 år har jag bedrivit vetenskaplig forskning inom olika geologiska områden, bland annat planetgeologi.
Många av mina forskningsartiklar och geologiska kartor över Mars har publicerats i allmänt erkända vetenskapliga tidskrifter.
Jag är ett Jehovas vittne och använder omkring 70 timmar varje månad till att intressera människor för att läsa Bibeln.

Jag blev lärd att tro på evolutionen. nien jag kunde inte godta att den oerhörda mängd energi som behövdes för att forna universum skulle ha kunnat uppstå utan en mäktig Skapare. Någonting kan inte komma till av ingenting.
Argument to authority. Argument to ignorance.
Han hänvisar till sina akademiska titlar, men inte till VAD som indikerar det han postulerar.
Han säger att det krävs en oerhörd mängd energi för att forma universum, men han vet precis som vi andra ingenting om vad som hehövdes eller vad som fanns att tillgå i den processen. Ignorance.
Ingen har påstått att universum kommer från ingenting. Det är en vanlig strawman som används ofta av kreationister som inte förstår bättre. Det låter makalöst att en akademiker skulle gå på den halmgubben.

Citat:
Ett starkt argument för att tro på en Skapare finner jag också i Bibeln som sådan. Den boken innehåller flera exempel på vetenskapliga fakta som rör mitt fackområde, bland annat uppgiften om att jorden är sfärisk till formen och hänger ""på intet". (Job 26:7; Jesaja 40:22) De här uppgifterna nedtecknades i Bibeln långt innan forskare bevisade att de stämde med fakta.
Struntprat. Det är lätt att tolka saker som man vill efter det att det blivit upptäckt och redovisat.

Citat:
Tänk också på hur vi är formade.
Vi har olika sinnen, vi har förmåga att tänka och kommunicera, vi är medvetna om var existens, och vi har känslor.
Framför allt kan vi uppleva, uppskatta och visa kärlek.
Evolutionen kan inte förklara hur de här underbara mänskliga förmågorna kom till.
Uppenbarligen kan han då ingenting om evolutionen om han påstår detta.
Han hänvisar till känslomässiga argument och inte vetenskapliga.

Citat:
Fråga dig själv: Hur tillförlitliga och trovärdiga är de källor man vänder sig till för att få stöd för evolutionen?
Det geologiska materialet ä ofullständigt, invecklat och förvirrande.
Evolutionister har i sina laboratorier inte lyckat bevisa sina teorier om evolutionära processer med vetenskapliga metoder.
Jag har aldrig tidigare hört talas om någon geolog som tycker att materialet är ofullständigt? Dessutom, vad fan har geologi med evolution att göra? Det geologer argumenterar för är en gammal jord, eftersom det är deras fält. Biologer och Evolutionsforskare är ganska ense om att evolutionsteorin är bevisad. Att en geolog inte är det säger inte så mycket.

Citat:
Och även om vetenskapsmän i allmänhet använder utmärk forskningsteknik för att få fram information påverkas de ofta av själviska motiv när de tolka sina rön.
Men inte han själv? Hycklare.

Citat:
Man vet att vetenskapsmän har frmjat sina egna uppfattningar när informations varit ofullständig eller motsägelsefull. Deras karriär och deras självkänsla spelar en viktig roll.
Vet man? Exempel? Ska vi ta hans ord för detta?

Citat:
Både som vetenskapsman och som bibelforskare söker jag hela sanningen, den som stämmer med alla kända fakta och iakttagelser och som ger mig den mest exakta förståelsen.
För mig är tron på Skaparen det mest förnuftiga.
Aha, vilken fakta och iakttagelser menar han då, som stödjer hans tro på en skapare? Det hade ju varit den intressanta biten, men som vanligt när det gäller kreationistlogik ska man bara acceptera det han säger utan bevis.
Citera
2012-10-19, 11:32
Medlem
Norrin.Radds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pegasos
Okej. Jag är glad att du anser det. Men det går inte ihop med det fetstilade i det första citatet. Om gud kör upp en trästång i aktern på Norrin.Radd gör du alltså inget för att förhindra det även om du kunde, utan anser bara att "guds vägar är outgrundliga". Det är fel.
Nu är ju jag i en abrahamiskt guds ögon ett perfekt mål för probering av ändalykten då jag mer eller mindre avskyr allt det hen står för, men vi måste lägga till utgångsläget vilket var att även du och resten av jordens befolkning också utsattes för denna omilda behandling, ändå kan Mr G inte anse detta vara en ..låt oss säga "icke god handling"
Mycket märkligt för mig, å andra sidan helt i linje med dessa religioner.

Citat:
Nej.

Skönt, iallafall skönare än baseboll trä i analen men hörrö!!?
Du har faktiskt fått en hjärna av evolutionen för att tänka med..gör det!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in