Citat:
Ursprungligen postat av
Propulsiv
Jag vet inte om det håller som bevis på att Gud finns, men det är inte heller vad jag vill bevisa. Jag är ateist och övertygad om att Gud inte "finns" på det sättet. Men läs dessa berättelser, så får ni se hur Gud kan finnas för någon som behöver tro på en Gud. ❤️ 🙏
https://www.fralsningsarmen.se/karen-kyrkan/min-vag-till-gud2/container/gud---ar-du-pa-riktigt/
Dessa diskussioner är underbara, att "Gud finns" kan förmodligen minst betyda 3 saker.
1. Att Gud finns för den enskilde individen, denna "upplever" kontakt eller att ha blivit guidad av Gud. På ett personligt plan. Kanske mer som en känsla det kan vara svårt att sätta exakta ord på.
2. Gud, en större makt finns, skaparen av denna värld. Men denna Gud låter oss reda ut oss själva, deism.
3. En personlig allsmäktig Gud som ser oss, hör, våra böner, vet vårt förflutna och vår framtid och bryr sig om oss. Speciellt vad vi äter, när vi äter, vad vi jobbar med, och kanske framförallt bryr sig Gud om vad vi gör nakna, och med vem och hur.
Gudstro kommer i många former, kanske lika många former som troende. Bevis för att Gud existerar behövs egentligen inte för att tro, det blir först aktuellt om du vill ha medhåll från andra eller du vill att dessa ska göra som du vill med religiösa argument.