Citat:
Ursprungligen postat av
Skogsvatte
Du besvarar inte sakfrågan. Mord och pedofili är alltså helt okej, så länge subjektet anser att det är okej?
Inget i ditt långa och svamlande inlägg besvarar någon av de grundläggande epistemologiska spörsmål jag framställde. Men om något av värde går att utröna så är det att moral är helt och hållet subjektiv och inte kan definieras utifrån någon objektivt inneboende sanning, vilket innebär att mord, pedofili, homosexualitet, våldtäkt, mm. är helt okej så länge subjektet anser att dessa handlingar är okej. Har jag då uppfattat dig rätt? Du tycks vilja åberopa subjektivt välbefinnande som ett sekulärt fundament för moral, men kan inte leda i bevis på vilket sätt subjektivt välbefinnande har något universellt värde eller varför liv är att föredra över död.
Nej, du har inte uppfattat korrekt.
Under inga omständigheter gäller att mord, pedofili, homosexualitet, våldtäkt, mm. är helt okej så länge
subjektet anser att dessa handlingar är okej. Varifrån fick du den konstiga uppfattningen?
Moral är att följa reglerna för den grupp eller det samhälle som man tillhör, och mord, pedofili, homosexualitet, våldtäkt, mm skulle bara vara helt okej så länge som
den grupp eller det samhälle som man tillhör anser att dessa handlingar är okej.
Blir det tydligare om jag skriver att det för en kannibal är helt okej att döda och äta en människa inom sin samhällsram, men något som
inte är okej om kannibalen skulle försöka sig på samma sak i Sverige, även om det skulle vara helt okej från kannibalens synvinkel.
Men om man ser det från en etisk synvinkel så skulle det aldrig vara korrekt att döda och äta upp en annan människa även om det är moraliskt korrekt bland kannibaler.
Moral och etik är inte nödvändigtvis synonyma, men de sammanfaller oftast i och med att de flesta moralregler är etiska, men det finns även många moralregler som absolut inte är etiska, utan kan vara rent utav skadliga.
Jag har ingen aning om varifrån du fick tanken att jag vill åberopa subjektivt välbefinnande som ett sekulärt fundament för
moral. Det får du gärna förklara lite närmare.