Citat:
Ursprungligen postat av
ovemols
Vems gud med litet eller stort G som skall bevisas måste vi först vara överens om för en meningsfull diskussion om det nu inte är andra avsikter här som gäller.
Ateisters föreställning om Gud eller en gud finns självklart inte och därmed heller ingen upplevelse av kraft hos ateister som kunnat övergå någons förstånd. Ateister som av nyfikenhet eller gemenskapsbehov och i brist på annat ändå kan nedlåta sig till att umgås i troende sällskap kan plötsligt känna sig sedd som jämbördig människa utan förbehåll och trots allt uppleva något sällsamt som rentav kan smitta av sig på en starkt uttalad ateist. Denna allmänmänskligt bevisade effekt kan ingen intellektuellt hederlig humanvetenskap bortförklara utan bara akademiskt filosoferande teoretiker.
Och en känsla av att uppleva någonting sällsamt innebär vad? Finns det någon slutsats där? Är den känslan unik till troende? Är det någon skillnad mot känslan man får i ex. en grupp vänner?
Citat:
Genier och uppfinnare kan aldrig förklara hur de kommit på sina idéer.
Vetenskapsmän har ju för vana att plita ner sin metodologi och sina uträkningar. Räknas det?
Citat:
Det har då sällan med skolkunskaper att göra utan snarare tvärtom. Einstein som filosof och människa med humor imponerade främst på mig. Först därefter råkade jag också förstå hans teorier bättre än min lärare.
Vad har det med ämnet att göra?
Citat:
När människors tankespiraler rätats ut i samma yttersta riktning kan en slags direktöverföring ske kan man så lätt tänka sig. Gud är då det yttersta vi kan föreställa oss.
Den yttersta fantasin skulle vara bevis på vad? Om någon föreställer sig den yttersta guden och plötsligt föreställer sig yttersta guden +1, ignorerar du då den tidigare föreställningen till fördel för den större, för det "måste" vara gud? Känns som rätt låg nivå att resonera tycker jag, att opportunistiskt hugga tag i det "yttersta" och förklara det som sin gud.
Citat:
En rent biologisk förklaring till telepati mellan likasinnade individer inom liknande arter ligger sedan nära till hands också för en gammal teleingenjör och naturvetare som jag.
Om du bara kunde plublicera det. Nobelpriset som i en ask, eller hur?