2017-02-12, 18:34
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varjverumxx
1 Fortfarande, var kommer kraften ifrån.
http://fof.se/tidning/2011/10/universum-vaxer-allt-snabbare

2* Gud säger det själv i sitt ord bibeln.
Jesus (Mikael) var den första skapelsen.

3* Du påstår det.

1) Kraften kommer naturligtvis från den ursprungliga expansionen. Det finns inget annat i universum som stoppar en rörelse än gravitationskraften, och ju längre bort, desto lägre inverkan = högre hastighet. Varför galaxerna rör sig bort beror på cirkualtionskraften (jämför med en snurra, när den startat sin rörelse vill den fortsätta i den riktningen hellre än att bromsas upp och dess rörelse framåt blir inte långsammare förrän dess rotationshastighet minskar).

2) Jag efterfrågade bevis, inte vad en Gud som du påstår saknar koppling till detta universum av människor påstås ha sagt i detta universum (trots att sagde Gud alltså inte är av detta universum).

3) Visa var du fått din definition från. Ingen av de ordböcker som jag har tittat i har din hemsnickrade definition. (Jag har tittat i SAOB, Dahlins ordbok och i Svenska Akademiens ordbok).
Citera
2017-02-12, 18:35
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Vi kommer inte länge i detta.

Nej, du verkar inte vara ärlig nog att kunna erkänna att du hade fel.
Citera
2017-02-12, 18:36
Medlem
Citat:
Bunden energi.
Finns det något bibelcitat som styrker detta synsätt?
Citera
2017-02-12, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
1) Kraften kommer naturligtvis från den ursprungliga expansionen. Det finns inget annat i universum som stoppar en rörelse än gravitationskraften, och ju längre bort, desto lägre inverkan = högre hastighet. Varför galaxerna rör sig bort beror på cirkualtionskraften (jämför med en snurra, när den startat sin rörelse vill den fortsätta i den riktningen hellre än att bromsas upp och dess rörelse framåt blir inte långsammare förrän dess rotationshastighet minskar).

2) Jag efterfrågade bevis, inte vad en Gud som du påstår saknar koppling till detta universum av människor påstås ha sagt i detta universum (trots att sagde Gud alltså inte är av detta universum).

3) Visa var du fått din definition från. Ingen av de ordböcker som jag har tittat i har din hemsnickrade definition. (Jag har tittat i SAOB, Dahlins ordbok och i Svenska Akademiens ordbok).

Så fint du debatterar med dig själv.

Ställer inte upp på att visa dig från bibeln Guds ord, även om jag kan det, du godtar ändå inte Guds ord.
Citera
2017-02-12, 20:03
Medlem
Citat:
Nej, du verkar inte vara ärlig nog att kunna erkänna att du hade fel.

Jag är inte ateist som du, därför kan vi inte komma någon vart.
Citera
2017-02-12, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Finns det något bibelcitat som styrker detta synsätt?

Energi användes vid skapelsen. Jehova Gud skapade det materiella universum med hjälp av sin ande, sin verksamma kraft. I*förbindelse med de första stadierna av jordens tillkomst säger skildringen att ”Guds verksamma kraft [el.: ”ande” (rụach)] rörde sig fram och åter över vattnets yta”. (1Mo 1:2)

I*Psalm 33:6 står det: ”Genom Jehovas ord gjordes himlen och genom hans muns ande hela dess här.” Guds ande kan sändas ut som en kraftfull utandning för att uträtta något utan att det förekommer någon fysisk kontakt med det som den verkar på. (Jfr 2Mo 15:8,*10.) Liksom en människa använder sina händers eller fingrars kraft till att åstadkomma något använder Gud sin ande.
Guds ande omtalas därför också som hans ”händer” och ”fingrar”. (Jfr Ps 8:3; 19:1; jfr också Mt 12:28 med Lu 11:20.)

Inom modern vetenskap betraktas materia som organiserad energi eller bunden energi, och man vet att ”materia kan omvandlas till energi och energi till materia”. (The World Book Encyclopedia, 1987, bd*13, sid.*246)

Den del av det enorma universum som människan hittills har kunnat studera med sina teleskop ger en liten uppfattning om vilken outtömlig energikälla Jehova Gud är. Det är som profeten skrev: ”Vem har tagit mått på Jehovas ande?” (Jes 40:12, 13, 25,*26)
Källan till allt liv och till fortplantningsförmågan.

Inte bara den livlösa skapelsen utan också alla levande skapelser finns till och lever tack vare Jehovas andes verksamhet. De första levande skapelserna frambringades genom hans ande, och genom dem har alla nu levande skapelser fått liv. (Jfr Job 33:4; se avsnittet nedanför med rubriken ”Andedräkt; livets andedräkt; livskraft”.)

Jehova använde sin heliga ande till att återuppliva fortplantningsförmågan hos Abraham och Sara, och därför kunde det sägas att Isak blev ”född på andens sätt”. (Gal 4:28,*29)
Genom sin ande överförde Gud också sin Sons liv från himlen till jorden, till den judiska jungfrun Marias moderliv. (Mt 1:18, 20; Lu
Citera
2017-02-12, 20:15
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Jag är inte ateist som du, därför kan vi inte komma någon vart.

Vad har det att göra med att förklara hur ditt svar hade med mitt att göra?

Inte ett jota. Så hur var det nu?

Hur hade det du skrev att göra med frågan om barnet och Hitler?

Och det har heller inte ett dugg att göra med om jag är ateist eller inte.

Kan du verkligen inte fatta det?
Citera
2017-02-12, 20:20
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Så fint du debatterar med dig själv.

Ställer inte upp på att visa dig från bibeln Guds ord, även om jag kan det, du godtar ändå inte Guds ord.

Jag efterfrågade bevis. Du har inte gett ens någon antydan till bevis. Ord i bibeln är bara ord i bibeln. Där står det också att det går att se alla världens riken från toppen av ett berg, så bibelns ord är inte bevis för något alls.

Sedan frågade jag var du hämtat din definition från för att visa mig att den inte är påhittad av dig, men det har du också varit helt oförmögen att göra, men påstår ändå att du har rätt.

Vad säger det om din trovärdighet när du påstår att något är på ett viss sätt?
Citera
2017-02-12, 20:36
Medlem
Citat:
Energi användes vid skapelsen. Jehova Gud skapade det materiella universum med hjälp av sin ande, sin verksamma kraft. I*förbindelse med de första stadierna av jordens tillkomst säger skildringen att ”Guds verksamma kraft [el.: ”ande” (rụach)] rörde sig fram och åter över vattnets yta”. (1Mo 1:2)

I*Psalm 33:6 står det: ”Genom Jehovas ord gjordes himlen och genom hans muns ande hela dess här.” Guds ande kan sändas ut som en kraftfull utandning för att uträtta något utan att det förekommer någon fysisk kontakt med det som den verkar på. (Jfr 2Mo 15:8,*10.) Liksom en människa använder sina händers eller fingrars kraft till att åstadkomma något använder Gud sin ande.
Guds ande omtalas därför också som hans ”händer” och ”fingrar”. (Jfr Ps 8:3; 19:1; jfr också Mt 12:28 med Lu 11:20.)

Inom modern vetenskap betraktas materia som organiserad energi eller bunden energi, och man vet att ”materia kan omvandlas till energi och energi till materia”. (The World Book Encyclopedia, 1987, bd*13, sid.*246)

Den del av det enorma universum som människan hittills har kunnat studera med sina teleskop ger en liten uppfattning om vilken outtömlig energikälla Jehova Gud är. Det är som profeten skrev: ”Vem har tagit mått på Jehovas ande?” (Jes 40:12, 13, 25,*26)
Källan till allt liv och till fortplantningsförmågan.

Inte bara den livlösa skapelsen utan också alla levande skapelser finns till och lever tack vare Jehovas andes verksamhet. De första levande skapelserna frambringades genom hans ande, och genom dem har alla nu levande skapelser fått liv. (Jfr Job 33:4; se avsnittet nedanför med rubriken ”Andedräkt; livets andedräkt; livskraft”.)

Jehova använde sin heliga ande till att återuppliva fortplantningsförmågan hos Abraham och Sara, och därför kunde det sägas att Isak blev ”född på andens sätt”. (Gal 4:28,*29)
Genom sin ande överförde Gud också sin Sons liv från himlen till jorden, till den judiska jungfrun Marias moderliv. (Mt 1:18, 20; Lu
Tack, men jag såg inget om energi där.
Citera
2017-02-12, 21:09
Medlem
Citat:
Vad har det att göra med att förklara hur ditt svar hade med mitt att göra?

Inte ett jota. Så hur var det nu?

Hur hade det du skrev att göra med frågan om barnet och Hitler?

Och det har heller inte ett dugg att göra med om jag är ateist eller inte.

Kan du verkligen inte fatta det?

Ok. .
Citera
2017-02-12, 21:13
Medlem
Citat:
Jag efterfrågade bevis. Du har inte gett ens någon antydan till bevis. Ord i bibeln är bara ord i bibeln. Där står det också att det går att se alla världens riken från toppen av ett berg, så bibelns ord är inte bevis för något alls.

Sedan frågade jag var du hämtat din definition från för att visa mig att den inte är påhittad av dig, men det har du också varit helt oförmögen att göra, men påstår ändå att du har rätt.

Vad säger det om din trovärdighet när du påstår att något är på ett viss sätt?

Bryr mig inte om min trovärdighet, det är bibeln Guds ord som är trovärdig.

Men naturligtvis är den inte det för en ateist.

Sade ju att vi inte kommer längre.
Citera
2017-02-12, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Tack, men jag såg inget om energi där.

Vill du veta eller bara debattera?

Man ser vad man vill se.

Inom modern vetenskap betraktas materia som organiserad energi eller bunden energi, och man vet att ”materia kan omvandlas till energi och energi till materia”. (The World Book Encyclopedia, 1987, bd 13, sid. 246)
Den del av det enorma universum som människan hittills har kunnat studera med sina teleskop ger en liten uppfattning om vilken outtömlig energikälla Jehova Gud är.
Det är som profeten skrev: ”Vem har tagit mått på Jehovas ande?” :

Jesaja 40:12, 13, 25, 26
12 Vem har mätt upp vattenmassorna i sin kupade hand och med ett fingerspann tagit mått på himlen, och vem har inneslutit jordens stoft i ett mått eller vägt bergen på en våg och kullarna i en vågskål?

13 Vem har tagit mått på Jehovas ande, och vem kan som hans rådgivare ge honom vetskap om något?

25, ”Men vem kan ni jämföra mig med, så att jag skulle bli hans jämlike?” säger den Helige.
26 ”Lyft upp era ögon mot höjden och se. Vem har skapat dessa? Det har Han som för ut hären av dem efter antal; han kallar dem alla vid namn. På grund av överflödet på dynamisk energi och på grund av hans väldiga kraft saknas inte en enda av dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in