2016-06-22, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Starta då en tråd i fysikdelen av forumet där det huserar många kunniga i ämnet så får du mer kvalificerade analyser av ditt resultat som du menar är ett fysikaliskt bevis.

Jag får känslan av att många där håller sig till "the many worlds interpretation of qm". Vilken jag tycker är löjlig.

Jag ska försöka förklara det här. Hela denna tråden borde kanske flyttas till filosofi(?)
Citera
2016-06-22, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Eftersom artiklen inte är till allmän offentlig beskådande föreslår jag att du talar om vad den säger.

Det lite som sägs öppet i din länk indikerar att det tydligen rör sig om en hypotes.

Experimentet i korthet (först måste man veta hur det klassiska double slit experiment fungerar):

Vid ingång A satte man en mätdetektor, som registrerade alla partiklar som gick igenom. Och började sedan att skjuta pariklar.

Hade det varit själva mätdetektorn som fick partiklarna att kollapsa hade man sett en rak linje bakom ingång A och ett vågmönster bakom ingång B. Det man såg var två raka linjer bakom A och B, fast man mätte endast vid A. Därmed uteslöts möjligheten att mätdetektorn åstadkom kollapsen av vågfunktionen.
Citera
2016-06-22, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joakim-bausser
1. Jag presenterar alternativ som är kompatibla med resultaten i kvantmekaniken jag gått igenom. Har du flera andra alternativ som är kompatibla med resultaten så får du, som sagt, gärna dela med dig av dessa.

Jag förstår inte hur du har dragit slutsatsen att gud är svaret gällande resultatet av the double slit experiment. Allt jag ser är att du, likt de flesta som läst om experimentet, anser att det är märkligt att resultatet blir olika beroende på om någon observerar eller inte (grovt förenklat såklart) och därför menar att gud måste finnas. Vart är härledningen?

Även OM dina två alternativ nu skulle vara de enda möjliga, så saknas fortfarande bevisningen.
Varför har jag aldrig hört någon fysiker nämna att experimentet bevisar att en gud finns? Är inte det lite märkligt?

Citat:
Du skriver att du inte förstår "det mesta" ang kvantfysiken, på vilka grunder kan du då skriva att min slutsats är fel. "Jag förstår inte, Gud finns inte därför inte." Vad ska man kalla detta? "Atheism of the gaps"? "Stupidity of the gaps"?
Jag har inte påstått att gud inte finns. Det är du som har bevisbördan.
Citera
2016-06-22, 20:07
Medlem
Citat:
Experimentet i korthet (först måste man veta hur det klassiska double slit experiment fungerar):

Vid ingång A satte man en mätdetektor, som registrerade alla partiklar som gick igenom. Och började sedan att skjuta pariklar.

Hade det varit själva mätdetektorn som fick partiklarna att kollapsa hade man sett en rak linje bakom ingång A och ett vågmönster bakom ingång B. Det man såg var två raka linjer bakom A och B, fast man mätte endast vid A. Därmed uteslöts möjligheten att mätdetektorn åstadkom kollapsen av vågfunktionen.

Hej Joakim ! Jag följer denna tråden och såg att du tog upp "dubbelspringexperimentet" (låter löjligt på Svenska) som bevis för Guds existens. Vilket är helt korrekt i viss mening....en del av det hela. Jag vet inte vad du läst etc men kan varmt rekommendera Holographic Universe av Michael Talbot....du kanske redan läst den...men om inte....mycket bra ?!

Sen vill jag även rekommendera denna podcast http://vedanta.libsyn.com Har lyssnat igenom hela podden under tiden jag har arbetat för att krydda tiden. Mind bending shit !

Peace and out !
Citera
2016-06-22, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kermit39
Hej Joakim ! Jag följer denna tråden och såg att du tog upp "dubbelspringexperimentet" (låter löjligt på Svenska) som bevis för Guds existens. Vilket är helt korrekt i viss mening....en del av det hela. Jag vet inte vad du läst etc men kan varmt rekommendera Holographic Universe av Michael Talbot....du kanske redan läst den...men om inte....mycket bra ?!

Sen vill jag även rekommendera denna podcast http://vedanta.libsyn.com Har lyssnat igenom hela podden under tiden jag har arbetat för att krydda tiden. Mind bending shit !

Peace and out !

http://vedantasociety.net/index.asp
Citera
2016-06-22, 20:10
Medlem
1
Citera
2016-06-22, 21:20
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Du glömde att tala om vad ingång B är.
Citera
2016-06-22, 21:22
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
1. Jag presenterar alternativ som är kompatibla med resultaten i kvantmekaniken jag gått igenom.

Nix, du har tills vidare presenterat en arbetshypotes om detta.
Citera
2016-06-22, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir.
Jag förstår inte hur du har dragit slutsatsen att gud är svaret gällande resultatet av the double slit experiment. Allt jag ser är att du, likt de flesta som läst om experimentet, anser att det är märkligt att resultatet blir olika beroende på om någon observerar eller inte (grovt förenklat såklart) och därför menar att gud måste finnas. Vart är härledningen?

Nej, jag märker det.

Citat:
Varför har jag aldrig hört någon fysiker nämna att experimentet bevisar att en gud finns? Är inte det lite märkligt?

Möjligtvis för att fysik och teologi inte är samma ämne. Det är inte ofta man hör fotbollsspelare prata om tennis.

Men många av de största fysikerna trodde på "Gud", Planck, Einstein m.fl.

Citat:
Jag har inte påstått att gud inte finns. Det är du som har bevisbördan.

Jag vet, men du verkar inte vilja föjla bevisen dit dem leder.
Senast redigerad av joakim-bausser 2016-06-22 kl. 23:27.
Citera
2016-06-22, 23:31
Medlem
Citat:
Du glömde att tala om vad ingång B är.

Jag antog att du kunde double slit experimentet....

Ett tips: Double= dubbel=två.

Citera
2016-06-22, 23:51
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag antog att du kunde double slit experimentet....

Japp, men du förespråker ju en special-version av det, så jag vill vara säker på detaljerna.
Citera
2016-06-22, 23:53
Medlem
Citat:
Japp, men du förespråker ju en special-version av det, så jag vill vara säker på detaljerna.

Två avlånga ingångar. Som jag kallar A och B.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in