2016-01-16, 16:10
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Nej jag skrev just det att det närmaste du kan få i form av bevis är just från det Bibeln skriver eftersom tron är utifrån Bibelns texter och frågeställningen i tråden var om Kristendomens Gud..
Allt annat är spekulationer runt texterna. Både från teister och ateisters håll.
Med andra ord så går det ej att få bevis an mer än från texterna som de är formulerade och människor tror på det utan att det går att bevisa sanningshalten i heliga texterna. Inte ens bevis utan fakta och från Bibelns fakta.
Därmed har ingen av oss rätt varken teister eller ateister.
Allt annat är spekulationer oss människor emellan eftersom ingen av oss har sanningen om sanningshalten.
Spekulationer om spekulationer är vad spekulationer runt bibeln är.
Citera
2016-01-16, 16:12
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Spekulationer om spekulationer är vad spekulationer runt bibeln är.
Ja !
Citera
2016-01-16, 16:16
Medlem
Citat:

Självklart är det ju så. Jag vet inte till 100% om en person vid namn Jesus har gått på vattnet eller om det är en liknelse.
Kan ej bevisa detta eftersom jag ej var där.
Jag tror inte någon kan gå på vattenytan men jag vet att jag kan ligga på rygg och flyta. Lärde jag mina barnbarn igår.
Vi har endast texter att prata /spekulera om.
Resten går ej att bevisa.
Inget mer med det liksom.
Jag kan varken bevisa bä eller bu i fenomenet Gud.
Inte ens högutbildade präst kan det. Inte ens Einstein kunde det.
TRO på texter men vet inte något helt sant är väl vad tron handlar om.
Det heter ju inte vetskap på Gud utan tro på Gud.
Japp, enda "beviset" för Guds existens är att Gud inte går att motbevisa. I mitt tycke ett väldigt dåligt/svagt bevis. Jag kräver mer än så.
Citera
2016-01-16, 16:26
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Japp, enda "beviset" för Guds existens är att Gud inte går att motbevisa. I mitt tycke ett väldigt dåligt/svagt bevis. Jag kräver mer än så.
Ja jag vet att du sagt detta men tyvärr det går som synes inte. Du måste ge upp det kravet vad gäller detta fenomen och bevis jakt eller helt enkelt fixa fram något som fungerar i motsats.
Vill du inte det så...Nej då är du där du är....
Själv tycker jag det är intressant som sjutton. Kan varken påstå det ena eller det andra om sakens natur.
Känns som att hela fenomenet tycks vara endast tro eller inte.
Aldrig varit med om ett sådant fenomen som för alltid tycks befinna sig i just detta läge.
Olöst ! Finns ingen lösning på talet/ämnet Gud😉
Därav att av världen mest omdiskuterade fenomen, kan jag tänka mig.
Lockar både ateister och teister.
Senast redigerad av goran744 2016-01-16 kl. 16:28.
Citera
2016-01-16, 16:30
Medlem
Citat:
Ja jag vet att du sagt detta men tyvärr. Går inte. Du måste ge upp det kravet vad gäller detta fenomen och bevis jakt eller helt enkelt fixa fram det.
Vill du inte det så...Nej då är du där du är....
Själv tycker jag det är intressant som sjutton. Kan varken påstå det ena eller det andra om sakens natur.
Känns som att hela fenomenet tycks vara endast tro eller inte.
Aldrig varit med om ett sådant fenomen som för alltid tycks befinna sig i just detta läge.
Olöst ! Finns ingen lösning på talet/ämnet Gud😉
Därav att av världen mest omdiskuterade fenomen, kan jag tänka mig.
Lockar både ateister och teister.
Ja, så länge det finns människor som "styrs" av tron på något som det inte finns bevis för, så kommer det att debatteras. Om folk börjar hålla sin tro privat, och inte försöka påverka resten av vörlden med den, så kommer intresset avta. I alla fall från mitt håll. Det är dörför jag inte debatterar älvors existens. Dom som tror på älvor håller det privat....
Citera
2016-01-16, 16:37
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ja, så länge det finns människor som "styrs" av tron på något som det inte finns bevis för, så kommer det att debatteras. Om folk börjar hålla sin tro privat, och inte försöka påverka resten av vörlden med den, så kommer intresset avta. I alla fall från mitt håll. Det är dörför jag inte debatterar älvors existens. Dom som tror på älvor håller det privat....
Ja vad är det då som gör att du gärna vill diskutera sakfrågan?
Jag kan se runt om i världen att det som vanligt är människan som beter sig idiotiskt och även då i religions samband.
Kyrkan finns! Tar du bort den så blir du någon som bestämmer att den ej skall få finnas.
Du får gå dit eller skita i den.
Du får prata om Gud eller skita i det.
Du kan gå om du tycker det är drygt att ha Guds troende runt dig men du kan aldrig tvinga någon att vara tyst om det den tror på.
På politisk nivå så Handlar det om helt annat.
Där bestämmer man i vissa fall över människor med något man inte ens vet om är sant.
Senast redigerad av goran744 2016-01-16 kl. 17:07.
Citera
2016-01-17, 08:49
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Japp, enda "beviset" för Guds existens är att Gud inte går att motbevisa.

GT-'guden' går att motbevisa, men det är inte denna tråds ämne, men hör mera hemma på tråden "Är bibeln sann".
Citera
2016-01-17, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
GT-'guden' går att motbevisa, ".

Gör det då du allvise
Citera
2016-01-17, 11:40
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
GT-'guden' går att motbevisa, ".

Citat:
Ursprungligen postat av Benon
Gör det då du allvise

Japp, på tråden "Är bibeln sann". Men hade du tänkt dig att jag skulle göra det solo (du smet ju från den tråd)?
Citera
2016-01-17, 12:47
Medlem
Fenixnewborns avatar
Citat:
Du väljer att skratta åt Guds erbjudande, det är ditt val-
Du väljer att bortse från alla tokigheter i din guds ord

Mosebok 2 kapitel 35 vers 2;

”På den sjunde dagen ska ni ha helgdag, en Herrens vilosabbat. Var och en som på den dagen gör något arbete ska dödas. Ni ska inte tända upp eld på sabbatsdagen var ni än är bosatta”

Mosebok 3 kapitel 20 vers 10;

”Om någon begår äktenskapsbrott med en annan mans hustru, om han begår äktenskapsbrott med sin nästas hustru, så ska de straffas med döden, både mannen och kvinnan som begått äktenskapsbrottet.”

Mosebok 3 kapitel 21 vers 5;

”Prästerna ska inte raka någon del av sitt huvud skallig eller raka av kanten av sitt skägg.”

Mosebok 5 kapitel 22 vers 13; Lång text om jungfrur.

Mosebok 5 kapitel 25 vers 11-12;

”Om två män träter med varandra och den enes hustru kommer för att hjälpa sin man mot den andre, när denne slår honom, och hon därvid räcker ut sin hand och fattar i hans blygd, då ska du hugga av henne handen utan att visa henne någon skonsamhet.”

Et cetera…
Citera
2016-01-17, 15:34
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Du väljer att skratta åt Guds erbjudande, det är ditt val-
Hur vet man att det är ett erbjudande från en gud?
Citera
2016-01-17, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Hur vet man att det är ett erbjudande från en gud?

Bara att läsa Hans brev
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in