2016-01-16, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fenixnewborn
Hur tror du att det gick till när han lät nedteckna bibeln?

2 Petrus 1:21
"Ty aldrig har en profetia framförts av en människas vilja, utan människor talade ord från Gud, under det att de drevs av helig ande."
Citera
2016-01-16, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Eftersom du klart och tydligt ville prata om Kristendomens Gud så kan jag endast säga att det närmaste bevis jag kan komma på om denna Gud så är det utifrån Bibeln.
Allt annat är spekulationer, tro individuell och
Religions bundet.
Bevisen finns då eventuellt i bibeln och i form av tro.

Men bibeln är ju inte nära ett bevis. För att det överhuvudtaget skulle kunna anses vara i närheten av ett bevis, så måste det först bevisas att allt som står i bibeln är sant.

Alltså, att använda bibeln som ett bevis för att gud finns, är tillsvidare att betrakta som ett cirkelargument- > "gud finns eftersom det står så i bibeln och bibeln är sann eftersom gud finns"
Citera
2016-01-16, 14:37
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snyftaren123
Mannen du behöver inte tro. Orkar inte hålla på men så länge jag får exakt vad jag ber han om så är det lugnt för min del. Varför skulle jag lacka eller va missnöjd med mitt liv när jag i själva verket är supernöjd .
Säg det till alla de troende som uppriktigt ber guden om hjälp, men ändå råkar riktigt illa ut. Sjukdomar, olyckor, dödsfall. Så länge det går bra intalar sig teisten att gud står bakom och på något sätt inverkar i det. Men då det går käpp rätt åt helvete heter det att "Guds vägar äro outgrundliga!". Så märkligt egentligen. Du får det att låta som om "lycka" är något statiskt. Så är inte fallet. Inget kunde vara mer fel. Tro mig, du som alla andra kommer få ta del av nedgångar med. Så kanske lika bra att hoppa av den höga hästen och förbereda sig? För övrigt kan man ju undra vad du inte "orkar hålla på" med när du ger dig in i ett diskussionsforum och trådar som handlar om att "bevisa guds existens"? Är det måhända så att alla "gudsevidens" helt enkelt lyser med sin frånvaro eller att de som presenterats redan ett oräkneligt antal gånger tidigare, smulats sönder och samman för längesedan?

http://www.atheistrepublic.com/blog/casperrigsby/what-has-god-done-mankind
Citera
2016-01-16, 14:44
Medlem
Citat:
Ja det blir OT då fjolleriet i om vilken Gud frågor dyker upp och trådens ursprungsfråga försvinner. I denna tråd....
Bevisa Guds existens ( Kristendomens Gud)
Och definitivt inte Vilken Gud ?
Och återigen nu då så kan jag säga till TS att det enda och närmaste form av någon slags bevis finns i Bibeln och tron på denna Bibeln Gud.
Resten är spekulationer och individuell eller kollektiv tro utifrån Bibelns texter.
Det finns ungefär lika mycket "bevis" för Gud i andra skrifter. T.ex Koranen. Det är fritt fram att bevisa vilken gud man vill i denna tråd.
Citera
2016-01-16, 14:59
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir.
Men bibeln är ju inte nära ett bevis. För att det överhuvudtaget skulle kunna anses vara i närheten av ett bevis, så måste det först bevisas att allt som står i bibeln är sant.

Alltså, att använda bibeln som ett bevis för att gud finns, är tillsvidare att betrakta som ett cirkelargument- > "gud finns eftersom det står så i bibeln och bibeln är sann eftersom gud finns"
Nej jag skrev just det att det närmaste du kan få i form av bevis är just från det Bibeln skriver eftersom tron är utifrån Bibelns texter och frågeställningen i tråden var om Kristendomens Gud..
Allt annat är spekulationer runt texterna. Både från teister och ateisters håll.
Med andra ord så går det ej att få bevis an mer än från texterna som de är formulerade och människor tror på det utan att det går att bevisa sanningshalten i heliga texterna. Inte ens bevis utan fakta och från Bibelns fakta.
Därmed har ingen av oss rätt varken teister eller ateister.
Allt annat är spekulationer oss människor emellan eftersom ingen av oss har sanningen om sanningshalten.
Senast redigerad av goran744 2016-01-16 kl. 15:36.
Citera
2016-01-16, 15:23
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benon
Däremot har Han låtit nedteckna Bibeln för vi ska ha kunskap om honom.
Trams.
Jag citerar Carl Sagan: “Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Miraklen i bibeln matchar inte med beprövad och pålitlig vetenskap helt enkelt. Bekräftade exempel med vatten som förvandlas till vin, människor som vaknar från de döda o s v lyser med sin frånvaro.
Ändå väljer att tror folk på sådant nonsens
Citera
2016-01-16, 15:38
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Romarna 1:20
Hans osynliga egenskaper ses nämligen tydligt alltifrån världens skapelse, ja, hans eviga makt och gudomlighet, eftersom de uppfattas genom de ting som är gjorda – så är de då utan ursäkt.
Ännu mera nonsens. Man kan naturligtvis inte dra sådana slutsatser och tro sig komma undan med de. Under vikingatidens fornnordiska mytologi uppfattade människor så fort de såg blixten att det var åskguden Tor som slog med sin hammare. Regnbågen sägs i bibeln vara något som gud satt upp efter den stora floden (som ett tecken på att han aldrig mer ska dränka största delen av mänskligheten!).
Idag vet vi ju att regnbågen kort och gott (även om den är bedårande vacker) inte är något annat än ett optiskt och meteorologiskt fenomen, som sker när solen lyser på nedfallande regn. Ingen magisk gud som ligger bakom med andra ord
Citera
2016-01-16, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nightbeast
Trams.
Jag citerar Carl Sagan: “Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Miraklen i bibeln matchar inte med beprövad och pålitlig vetenskap helt enkelt. Bekräftade exempel med vatten som förvandlas till vin, människor som vaknar från de döda o s v lyser med sin frånvaro.
Ändå väljer att tror folk på sådant nonsens

Du väljer att skratta åt Guds erbjudande, det är ditt val-
Citera
2016-01-16, 15:41
Medlem
Citat:
Du väljer också bort en massa gudars "erbjudanden". Jag väljer bara bort en mer än dig.
Citera
2016-01-16, 15:46
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Precis som kiss var inne på här, du väljer ju själv bort en massa andra gudars erbjudanden
Att du råkar tro på en viss gud har dessutom med att göra var du råkar vara född på jorden. Tänk på det. Faller någon pollett ned?

http://godisimaginary.com/i3.htm
Senast redigerad av nightbeast 2016-01-16 kl. 15:49.
Citera
2016-01-16, 15:57
Medlem
Citat:
Nej jag skrev just det att det närmaste du kan få i form av bevis är just från det Bibeln skriver eftersom tron är utifrån Bibelns texter och frågeställningen i tråden var om Kristendomens Gud..
Ja jag vet. Ville bara poängtera att bibeln i sig inte är i närheten av ett bevis.
Citat:
Allt annat är spekulationer runt texterna. Både från teister och ateisters håll.
Beror på vad i texterna vi talar om. Bara för att det inte går att motbevisa vissa saker, så innebär det ju inte att det är lika troligt att det stämmer som att det inte stämmer. Tex: påståendet att Jesus gick på vatten. Det är omöjligt att motbevisa. Däremot kan vi baserat på all kunskap vi har om hur världen fungerar, säga att det är ytterst osannolikt att det påståendet är korrekt.
Citat:
Med andra ord så går det ej att få bevis an mer än från texterna som de är formulerade och människor tror på det utan att det går att bevisa sanningshalten i heliga texterna. Inte ens bevis utan fakta och från Bibelns fakta.
Jo, sanningshalten i texterna går att ha en rimlig uppfattning om. Gå på vatten, förvandla vatten till vin, uppväckas från de döda etc, är saker som vi på mycket goda grunder kan kan avfärda, enligt mig.
Citat:
Därmed har ingen av oss rätt varken teister eller ateister.
Jo, någon har såklart rätt. Även om vi inte till 100% kan veta vem det är.
Citera
2016-01-16, 16:10
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir.
Ja jag vet. Ville bara poängtera att bibeln i sig inte är i närheten av ett bevis.

Beror på vad i texterna vi talar om. Bara för att det inte går att motbevisa vissa saker, så innebär det ju inte att det är lika troligt att det stämmer som att det inte stämmer. Tex: påståendet att Jesus gick på vatten. Det är omöjligt att motbevisa. Däremot kan vi baserat på all kunskap vi har om hur världen fungerar, säga att det är ytterst osannolikt att det påståendet är korrekt.

Jo, sanningshalten i texterna går att ha en rimlig uppfattning om. Gå på vatten, förvandla vatten till vin, uppväckas från de döda etc, är saker som vi på mycket goda grunder kan kan avfärda, enligt mig.

Jo, någon har såklart rätt. Även om vi inte till 100% kan veta vem det är.
Självklart är det ju så. Jag vet inte till 100% om en person vid namn Jesus har gått på vattnet eller om det är en liknelse.
Kan ej bevisa detta eftersom jag ej var där.
Jag tror inte någon kan gå på vattenytan men jag vet att jag kan ligga på rygg och flyta. Lärde jag mina barnbarn igår.
Vi har endast texter att prata /spekulera om.
Resten går ej att bevisa.
Inget mer med det liksom.
Jag kan varken bevisa bä eller bu i fenomenet Gud.
Inte ens högutbildade präst kan det. Inte ens Einstein kunde det.
TRO på texter men vet inte något helt sant är väl vad tron handlar om.
Det heter ju inte vetskap på Gud utan tro på Gud.
Senast redigerad av goran744 2016-01-16 kl. 16:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in