Citat:
Ursprungligen postat av
goran744
Nej jag skrev just det att det närmaste du kan få i form av bevis är just från det Bibeln skriver eftersom tron är utifrån Bibelns texter och frågeställningen i tråden var om Kristendomens Gud..
Ja jag vet. Ville bara poängtera att bibeln i sig inte är i närheten av ett bevis.
Citat:
Allt annat är spekulationer runt texterna. Både från teister och ateisters håll.
Beror på vad i texterna vi talar om. Bara för att det inte går att motbevisa vissa saker, så innebär det ju inte att det är lika troligt att det stämmer som att det inte stämmer. Tex: påståendet att Jesus gick på vatten. Det är omöjligt att motbevisa. Däremot kan vi baserat på all kunskap vi har om hur världen fungerar, säga att det är ytterst osannolikt att det påståendet är korrekt.
Citat:
Med andra ord så går det ej att få bevis an mer än från texterna som de är formulerade och människor tror på det utan att det går att bevisa sanningshalten i heliga texterna. Inte ens bevis utan fakta och från Bibelns fakta.
Jo, sanningshalten i texterna går att ha en rimlig uppfattning om. Gå på vatten, förvandla vatten till vin, uppväckas från de döda etc, är saker som vi på mycket goda grunder kan kan avfärda, enligt mig.
Citat:
Därmed har ingen av oss rätt varken teister eller ateister.
Jo, någon har såklart rätt. Även om vi inte till 100% kan veta vem det är.