Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
1. Hur kan någon skapa hela universum, alla dess naturlagar, alla dess beståndsdelar, på den enorma skala som det är frågan om, och ändå inte vara något som liknar allsmäktig?
2. Eftersom du tillbedjer en gud såfår man ju anta att du tror att guden i fråga hör våra tankar, ser alla våra handlingar osv, osv. Hur kan en gud göra det utan att vara något som liknar allsmäktig?
3. Angående Big Bang så vet vi alldeles för lite om universums uppkomst för att dra slutsatserna du precis drog. Vi vet till exempel inte till 100 % om Big Bang kom från "ingenting". Vi vet inte ens om det finns något som kan kallas "ingenting". Vad fysikerna kallar "ingenting" är något helt annat än vad vi kanske föreställer oss. Jag kan t ex rekommendera den här föreläsningen av Lawrence Krauss så:
http://www.youtube.com/watch?v=7ImvlS8PLIo
4. I grunden handlar det om de stora och allra viktigaste frågorna som finns, t ex:
Varför finns det något istället för ingenting?
Hur kom människan till?
Etc etc.
En diskussion om sådana saker kan aldrig vara onödig. Diskussionen måste fortleva.
5. Jag har ställt hur många frågor som helst i den här tråden, om och om igen. Frågorna har varit baserade på saker vi vet i dagsläget men inte inte visste då religionerna föddes. En typ av frågor som varje seriöst troende måste fråga sig själva för att inte leva i total förnekelse från den observerbara verkligheten. Jag har inte fått ett enda svar som ens liknar något vettigt. Det närmaste jag kommit ett svar var den demonstrerbart felaktiga invändningen att det inte kraschat in kometer med vatten på andra planeter än jorden. Så jag är ledsen, men mycket tyder på att många härinne är just "okunniga, outbildade idioter".
6. Jag skulle bli jätteglad om du frågade din man mina 10 frågor från inlägg #1913 och hur han får ihop det med en kristen världsbild.
1. Förstår du själv att du just ifrågasatte din egen ateistiska livsstil? Vad har du själv för svar till den frågan?
2. Nej, det gör jag inte. Jag ber inte till någon gud och tror inte att denna gud är aktiv. Jag tror på en skapare och där tar det slut. Vi är alla en del av vår skapare och har full kontroll över vårt liv. Finns ingen allsmäktig gud.
3. Men då så. Ändå används Big Bang teoriet som ett slag i ansiktet på vissa religiösa.
4. Jag vet inte. Jag har svårt för den här sortens av diskussionerna där det alltid slutar i pajkastning. Speciellt på ett anonymt forum där folk kan skriva vad dom vill utan att skämmas för det.
5. Det finns outbildade idioter bland alla. Det är inte unik för troende/religiösa. Det finns till och med bland dom med högskoleutbildning och toppjobb. Att försöka måla alla troende/religiösa som idioter är bara idiotisk.
6. Han har inga problem med vetenskapen och evolutionsteorin han heller. Jag har tidigare skrivit hur han ser på sin religion.
Till och med påven har erkänt Big Bang även om han har satt Gudstämpel på det.