2014-05-03, 22:47
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Kunskap1.

Du säger att hemskheterna i Bibeln inte är från Gud.

Fråga på det:

Vilken metod använder du för att avgöra vad som är Guds ord och vad som är mänskliga ord?

Och hur avgör du hur korrekt denna metod är?

Jag tror att hemskheterna i Bibeln inte är från Gud. Metoden som jag använder för att avgöra vad som är Guds ord ifrån vad som inte är det, är genom att säga "vad skulle Jesus ha gjort" när jag läser verserna i fråga.

Ett förtydligande exempel:
Enligt t.ex. 5 Mosebok 22:23-24 så ska man stena de som utfört äktenskapsbrott. Då frågar jag mig själv, vad skulle Jesus ha gjort i denna situation? Hade han kastat stenar på folk, eller hade han inte? Nej, Jesus skulle givetvis aldrig kasta stenar på folk. Lagen om stening är sannolikt en regel som människan hittat.

En annan metod som jag brukar använda är att "allt gott är från Gud och allt ont är från människan". Om du läser en vers som innehåller ett ont budskap så har det sannolikt kommit från människan och alla verser som innehåller ett gott budskap har sannolikt kommit från Gud.
Senast redigerad av kunskap1 2014-05-03 kl. 22:50.
Citera
2014-05-03, 22:55
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Jag tror att hemskheterna i Bibeln inte är från Gud. Metoden som jag använder för att avgöra vad som är Guds ord ifrån vad som inte är det, är genom att säga "vad skulle Jesus ha gjort" när jag läser verserna i fråga.

Ett förtydligande exempel:
Enligt t.ex. 5 Mosebok 22:23-24 så ska man stena de som utfört äktenskapsbrott. Då frågar jag mig själv, vad skulle Jesus ha gjort i denna situation? Skulle han ha kastat stenar på folk, eller skulle han inte? Nej, Jesus skulle givetvis aldrig kasta stenar på folk. Lagen om stening är sannolikt en regel som människan hittat på och inte Gud.

En annan metod som jag brukar använda är att allt gott är från Gud och allt ont är från människan. Om du läser en vers som innehåller ett ont budskap så har det sannolikt kommit från människan och alla verser som innehåller ett gott budskap har sannolikt kommit från Gud.

Tack för svaret.

En följdfråga om det är okej.
Är inte ute efter att sätta dit dig eller dylikt, bara nyfiken.

Så om stora delar av Bibeln uppenbarligen (enligt dig) är av människans hand inte Guds. Hur kan du lita på de bitar du "tycker om" tex de goda saker (enligt dig) Jesus sade?

Förtydligande: Vilken metod använder du för att avgöra att det du gillar (det om Jesus) är sant och inte också påhittat av människor? OCH hur avgör du hur denna metod är korrekt?
Förutom din egen tycke och smak? Vad ger dig alltså rätten att behandla Bibeln som en påse Gott och Blandat? Att välja det man tycker om och förkasta det som man inte gillar.
Citera
2014-05-03, 22:57
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Slaves, obey your earthly masters with deep respect and fear. Serve them sincerely as you would serve Christ. (Ephesians 6:5 NLT)

Jesus hänvisar också till gamla testamentet.

"Do not think that I have come to abolish the law or the prophets. I have come not to abolish but to fulfill."
Absolut, Jesus skulle uppfylla lagen och inte upphäva den. Frågan är vilken lag han skulle uppfylla? Alla lögner skulle han givetvis upphäva och den sanna läran skulle han uppfylla. Ett exempel var att han inte tillämpade lagen om stening, eftersom den inte var sann lära.

Citat:
Otroligt pinsamt att se dig jonglera med begreppet slav förresten.
Är det kanske bättre att jag byter ut ordet slav mot tjänare?
Citera
2014-05-03, 23:02
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Absolut, Jesus skulle uppfylla lagen och inte upphäva den. Frågan är vilken lag han skulle uppfylla? Alla lögner skulle han givetvis upphäva och den sanna läran skulle han uppfylla. Ett exempel var att han inte tillämpade lagen om stening, eftersom den inte var sann lära.

Är det kanske bättre att jag byter ut ordet slav mot tjänare?

Nej, det är bättre om du hänvisar till vad som står i Bibeln.
Den pratar om SLAVAR.

Hur du ska ÄGA ANDRA MÄNNISKOR! Inte hyrd arbetskraft, inte tjänare!
Och regler som gäller för det.
Hur du kan slå dem så länge de inte dör inom två dagar!

Du kan dansa och jonglera hur mycket du vill med orden, men faktum är att Bibeln säger detta!
Samma bok som miljarder människor anser är en bra källa för moral.

Fortfarande pinsamt hur du försöker försvara denna omoraliska, onda och genomruttna text.
Citera
2014-05-03, 23:21
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Tack för svaret.

En följdfråga om det är okej.
Är inte ute efter att sätta dit dig eller dylikt, bara nyfiken.

Så om stora delar av Bibeln uppenbarligen (enligt dig) är av människans hand inte Guds. Hur kan du lita på de bitar du "tycker om" tex de goda saker (enligt dig) Jesus sade?

Förtydligande: Vilken metod använder du för att avgöra att det du gillar (det om Jesus) är sant och inte också påhittat av människor? OCH hur avgör du hur denna metod är korrekt?
Förutom din egen tycke och smak? Vad ger dig alltså rätten att behandla Bibeln som en påse Gott och Blandat? Att välja det man tycker om och förkasta det som man inte gillar.

Man kan inte veta om denna metod är korrekt, men man får helt enkelt göra ett antagande. Om man antar att Gud är god, så alstrar Gud endast godhet.
Alla verser som har ett gott budskap har sannolikt kommit från Gud och alla verser som har ett ont budskap kommer sannolikt inte från Gud. Sen kan man givetvis inte veta med 100% säkerhet vilka verser som är Guds ord resp. vilka som inte är det.

Man bör vara öppen till att det existerar en god Gud och att Gud har förmedlat sitt goda budskap till människan. Om man lyckas bekräfta att Bibeln innehåller Guds ord, ja då finns det sannolikt en Gud. Det är upp till var och en att börja läsa och forska.
Senast redigerad av kunskap1 2014-05-03 kl. 23:24.
Citera
2014-05-03, 23:31
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Man kan inte veta om denna metod är korrekt, men man får helt enkelt göra ett antagande. Om man antar att Gud är god, så alstrar Gud endast godhet.
Alla verser som har ett gott budskap har sannolikt kommit från Gud och alla verser som har ett ont budskap kommer sannolikt inte från Gud. Sen kan man givetvis inte veta med 100% säkerhet vilka verser som är Guds ord resp. vilka som inte är det.

Man bör vara öppen till att det existerar en god Gud och att Gud har förmedlat sitt goda budskap till människan. Om man lyckas bekräfta att Bibeln innehåller Guds ord, ja då finns det sannolikt en Gud. Det är upp till var och en att börja läsa och forska.

Så om vi översätter det till svenska:

Du anser att du har rätt att behandla bibeln som en påse Gott och Blandat.
Du själv avgör vad du tycker är guds ord och inte.
Så kontentan är att du förmedlar "Kunskap1's" budskap, inte bibelns.
Citera
2014-05-03, 23:54
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Nej, det är bättre om du hänvisar till vad som står i Bibeln.
Den pratar om SLAVAR.

Hur du ska ÄGA ANDRA MÄNNISKOR! Inte hyrd arbetskraft, inte tjänare!
Och regler som gäller för det.
Hur du kan slå dem så länge de inte dör inom två dagar!
Du håller med att versen du refererade till innehåller ett ont budskap? Du kommer väl ihåg vad jag sa om verser som innehåller ett ont budskap? Denna vers kommer alltså sannolikt inte från Gud.

Jag tror snarare att denna vers kommer sannolikt från Gud, eftersom den har ett gott budskap:
Ni slavägare måste vara rättvisa mot alla era slavar. Se till att de får vad de ska ha. Och kom alltid ihåg att ni också har en Herre i himlen som noga följer vad ni gör. Kolosserbrevet 4:1

Slaveri var något vanligt under den tiden och folk behövde slavar till olika arbetsuppgifter. En slav hade en ägare och ägaren måste behandla sin slav korrekt och rättvist. Ägaren får t.ex. inte slå sin slav eller behandla honom orättvist. Nuförtiden existerar inte slavsamhället, istället arbetar och sliter tjänstemännen för sina chefer och man kan inte säga upp sig förrän en viss tid har gått.

Citat:
Du kan dansa och jonglera hur mycket du vill med orden, men faktum är att Bibeln säger detta!
Samma bok som miljarder människor anser är en bra källa för moral.
Hur skulle du definiera ordet slav?

Citat:
Fortfarande pinsamt hur du försöker försvara denna omoraliska, onda och genomruttna text.
Nej, jag försvarar inte den onda och omoraliska versen du refererade till.
Senast redigerad av kunskap1 2014-05-04 kl. 00:09.
Citera
2014-05-04, 00:08
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Så om vi översätter det till svenska:

Du anser att du har rätt att behandla bibeln som en påse Gott och Blandat.
Varför måste man tro på allt som står i Bibeln? Jag anser att Bibeln innehåller Guds ord och därmed har jag inte förkastat hela Bibeln som lögn vilket du förmodligen gör. Är det vetenskaplig korrekt att förkasta hela Bibeln som lögn, tycker du?

Citat:
Du själv avgör vad du tycker är guds ord och inte.
Så kontentan är att du förmedlar "Kunskap1's" budskap, inte bibelns.
Jag avgör vilka som är Guds ord och inte med de metoder jag nämnde ovan. Du har även några metoder där du avgör att Bibeln inte är Guds ord. Vilka metoder skulle det vara och hur vet du att dom är korrekta, om jag får ställa samma fråga till dig?
Citera
2014-05-04, 00:13
Medlem
Rust-Lees avatar
Kunskap1 säger:

Du håller med att versen du refererade till innehåller ett ont budskap? Du kommer väl ihåg vad jag sa om verser som innehåller ett ont budskap? Denna vers kommer alltså sannolikt inte från Gud.

Enligt din Gott och Blandat retorik ja. Inte enligt Bibeln.

Jag tror snarare att denna vers kommer sannolikt från Gud, eftersom den har ett gott budskap:
Ni slavägare måste vara rättvisa mot alla era slavar. Se till att de får vad de ska ha. Och kom alltid ihåg att ni också har en Herre i himlen som noga följer vad ni gör. Kolosserbrevet 4:1

Eftersom du väljer det som passar dig så förstår jag att du tycker så.

Slaveri var något vanligt under den tiden och folk behövde slavar till olika arbetsuppgifter. En slav hade en ägare och ägaren måste behandla sin slav korrekt och rättvist. Ägaren får t.ex. inte slå sin slav eller behandla honom orättvist. Nuförtiden existerar inte slavsamhället, istället arbetar och sliter tjänstemännen för sina chefer och man kan inte säga upp sig förrän en viss tid har gått.

En god Gud hade sagt: DU SKALL INTE ÄGA ANDRA MÄNNISKOR! Men istället ger den gode guden regler för HUR man ska hantera slavar och hur man ska SLÅ DEM. Du dansar fortfarande. Pinsamt.

Hur skulle du definiera ordet slav?

Slav är en rättslös person som ägs av en annan människa.
Citera
2014-05-04, 00:18
Medlem
Rust-Lees avatar
Kunskap1 säger:

Varför måste man tro på allt som står i Bibeln? Jag anser att Bibeln innehåller Guds ord och därmed har jag inte förkastat hela Bibeln som lögn vilket du förmodligen gör. Är det vetenskaplig korrekt att förkasta hela Bibeln som lögn, tycker du?

Varför borde man tro på vissa delar och vissa inte?
Hur lägger man upp en metod för att avgöra det som är sant och inte?
Förutom din pinsamma Gott och Blandat variant?

Jag avgör vilka som är Guds ord och inte med de metoder jag nämnde ovan. Du har även några metoder där du avgör att Bibeln inte är Guds ord. Vilka metoder skulle det vara och hur vet du att dom är korrekta, om jag får ställa samma fråga till dig?

Vänligen uppge din metod då för att avgöra Guds ord.
Citera
2014-05-04, 00:19
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ah, så sanningen är relativ?

Seriöst, nu jonglerar du med begreppen.

Antingen existerar något eller gör det inte det.
Loch ness kan INTE existera för vissa människor och för vissa inte.

Du svarar fortfarande inte på frågan.

Ditt argument är att Gud är bevisad för att folk har pratat om Gud under en lång tid.
Varför gäller det inte Loch ness då?

Sluta dansa runt frågan.
Ja, folk har pratat om Gud under en lång tid. Vad beror det på? Alla vill ju veta om Gud existerar men ingen vill veta om t.ex. tomten existerar. Hur kommer det sig? Dessutom har man skrivit böcker och talat illa om Gud, varför det? Han finns ju inte.
Citera
2014-05-04, 00:29
Medlem
Lothbroks avatar
Citat:
Ja, folk har pratat om Gud under en lång tid. Vad beror det på? Alla vill ju veta om Gud existerar men ingen vill veta om t.ex. tomten existerar. Hur kommer det sig? Dessutom har man skrivit böcker och talat illa om Gud, varför det? Han finns ju inte.

Detsamma måste ju gälla massa andra saker då. Aliens? Bigfoot? Gud? What's the difference :O
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in