Citat:
Ursprungligen postat av
kunskap1
Alla hemskheter som står i bibeln tror jag inte är från Gud. Allt som Jesus har sagt, tror jag på. Du får gärna visa mig vad Jesus har sagt om slaveri.
Även vi människor har till slut förstått att slaveri är fel och USA var väl sista landet med slaveri, åtminstone i "västvärlden". Som jag ser det är Gud pragmatisk när det gäller människornas dåliga idéer och har haft ett mer långsiktigt perspektiv för människors andliga utveckling.
Men säga vad man vill, slaveriet har varit en del av det mänskliga samhället sedan mycket långt tillbaka i tiden och slavsamhället var det system som fanns så som marknadssamhället är det system vi har idag. När systemen havererar uppkommer kaos och nöd, och på Jesus tid var fattigdomen så stor att det faktiskt kunde vara den enda chansen att överleva, just att ge bort sin frihet mot mat och husrum.
Vikingarna hade aldrig hört talas om Bibeln men hade slavar ändå. De rövade t.o.m bort människor mot deras vilja och sålde dem som slavar, sådant som inte var tillåtet enligt Lagen i Bibeln ens för 5000 år sedan.