2014-05-03, 14:55
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Vad jag har försökt förklara för förståndsovilliga här är att vetenskapliga bevis inte är så relevanta som vissa tror. Alla påståenden om vad som rör sig runt vad är också ofalsifierbara. Du kan bara bevisa att jorden kretsar runt solen i en modell och knappt ens där (egentligeen krävs en teori med absoluta rörelser).

Att din "förklaring" varken är vetenskaplig eller logisk gör ju, att du skyggboxas med din egen strawman ..... som är totalt irrelevant för andra än dina blint troende geliker.
Citera
2014-05-03, 15:04
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Jag vet inte hur skaparen definieras eller vad han har för egenskaper förutom att han är skaparen av universum.

Och hur "vet" du att han ÄR skaparen av universum?

Citat:
Sannolikheten bör vara större än 0 att en sådan existerar, eftersom vi inte vet om en sådan existerar, eller hur?

Visst, "sannolikheten" inom den snäva ram av extrakosmisk, teo-metafysisk spekulation är 50/50. Precis som för alla andra (och annorlunda) extrakosmiska teo-metafysiska spekulationer.

Citat:
Jag tror på en god Gud.

Där du tidigare har demonstrerat att din definition av "godhet" är ett cirkelargument.

Citat:
Du kan väl studera hur Jesus var till att börja med så förstår du hur Gud var. Jesus var god och då bör Gud vara god, är logiken.

Det har inget med logik att göra. Det är en ad hoc premiss.

Citat:
Nä, jag tror inte på GT guden eller DFSM, men jag tror på den kärleksfulla Guden som har skapat universum och allt annat.

Tro vad du vill; när börjar du närma dig bevis-nivån?
Citera
2014-05-03, 15:06
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Förutsättningen att man ska kunna se tecken på Gud är att man är lite intresserad och lite sökande och lite ärlig. Anti-teister som bara är intresserade av att förlöjliga argument och vinna billiga poänger kommer aldrig att se något rimligt skäl till Gud.

Vilka ANTI-teister?

Citat:
Särskilt inte i teorier som de inte ens förstår!

Vilka teorier?
Citera
2014-05-03, 15:12
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Nä, jag tror varken att bananerna eller tomaterna är mänskliga skapelser. Jag tror snarare att det är Guds skapelser.

Jaja, du behövar inte upprepa att du TROR på "Intelligent Design"-postulatet, vilket du ändå försökar insinuera är en sorts bevis.

Citat:
Jag tror faktiskt inte att slumpmässiga mutationer kan skapa något sådant, eftersom ingen har demonstrerat hur detta skulle isf ha gått till.

Strawman. Denna evinnerliga "slump" som pådyvlande teister är så förtjust i är ingen essentiell ingrediens i vetenskapens verklighets-beskrivning.
Senast redigerad av Bogomil 2014-05-03 kl. 15:23.
Citera
2014-05-03, 15:17
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Men jag släpper denna diskussion nu för det verkar för svårt för vissa att förstå skillnaden mellan verkligheten och en adekvat teori.

Och hur skiljar DU "verkligheten" (~VERKLIGHETEN) från verklighets-beskrivningen?

Citat:
Jag har överskattat vissa.

Det är din sak. Men att flera av oss anser ditt geocentri-trams vara båda meningslöst och irrelevant får du nog lära dig att leva med.
Citera
2014-05-03, 15:22
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Du gör argumentationsfel. För att testa något måste DU utöva påverkan. Att du inte kan påverka Gud betyder inte att Gud inte kan påverka dig.

Lär dig om bevisbördan och dennas applikation .... istället för att jonglera med den.
Citera
2014-05-03, 15:27
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
En abstraktion där Gud saknas förväxlas med en verklighet som vissa maktlystna men maktlösa vill inbilla sig att de kan överblicka.

Bevisbördan är FORTFARANDE din.
Citera
2014-05-03, 15:37
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
Har du någon slags belägg för det du påstår?

Citat:
Ursprungligen postat av Findusam
Jo, metoden är yoga. "The proof of the pudding is in the eating."

Yoga kan för vissa individer vara ett bra verktyg (och för andra vara direkt skadligt); och det kan i enstaka fall leda till en medvetande-klarning som kan vara en hjälp i existentiellt sökande. Men nån säker metod för att hitta eller "bevisa" 'gud' är det inte.

Citat:
Du kan inte vänta dig materiella belägg för något immateriellt.

I så fall är din pudding-allegori synnerligen illa vald.
Citera
2014-05-03, 17:09
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Jaja, du behövar inte upprepa att du TROR på "Intelligent Design"-postulatet, vilket du ändå försökar insinuera är en sorts bevis.
Jag insinuerar inte att min tro på ID är någon sorts bevis.

Citat:
Strawman. Denna evinnerliga "slump" som pådyvlande teister är så förtjust i är ingen essentiell ingrediens i vetenskapens verklighets-beskrivning.
Nej, det är ingen Straw man. Slumpen är en viktig del i evolutionsprocessen.
Citera
2014-05-03, 17:14
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
För att människor har odlat fram bananerna i affärerna från den i bilden och genom lång tid och en massa experimentation lyckats ändra bananen till den smaskiga hybridtypen vi gillar. Naturens banan är en liten rund grön sak full av stora frön och knappt något fruktkött.

Så lär dig lite om det istället för att inte veta?
Du styrs av logikfel i alla positioner? Argument from incredulity kallas detta.
Okej , jag köper för diskussionens skull att bananerna är människans skapelse. Är dom andra frukterna också människan skapelse? Jag förmodar att dom skapades genom mutationer och selektion? Stämmer det?
Senast redigerad av kunskap1 2014-05-03 kl. 17:18.
Citera
2014-05-03, 17:22
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Bananerna du ser i affären har producerats via artificiell selektion.
Du menar att du TROR att de har producerats via artificiell selektion?

Citat:
Evolution HAR skett, och sker as we speak. Det är fakta. Evolutionsteorin är förmodligen den mest välunderbyggda teorin vi människor lyckats skapa. Det finns mycket mer stöd för evolutionsteorin än t.ex cell-teorin, planet-teorin eller gravitationsteorin.
Du menar att du TROR att evolution har skett?
Citera
2014-05-03, 17:23
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Uh, jovisst lilla vännen. Jättemäktig.

En abstraktion där vi har två världar, en värld som är fullt naturalistisk som jag upplever och en värld där din Någon Okänd finns, men är ofalsifierbar. Hur ser vi skillnaden mellan dessa två världar? Vad skulle vara annorlunda med din värld?
Eftersom jag har varit ateist har Satan haft stor makt över mig. Så jättemäktig blir jag aldrig. Men det blir bättre dag för dag.

Det finns en värld som är sådan den är, oavsett hur du har reducerat den med din "vetenskapliga" syn, och så finns det en allt annan än naturalistisk värld där du själv bestämmer vad som inte finns inspirerad av teorier från stora troende tänkare från 1500- och 1600-talet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in