Citat:
Ursprungligen postat av
AskMeAboutJesus
Om vi hoppar över frågan om Gud, som är överkurs för dig, och begränsar frågeställningen till Någon Okänd: vad krävs för att du ska erkänna påverkan av Någon Okänd? Det finns t.o.m. människor som verkar i det fördolda utan att skylta med det.
Överkurs för mig? Jag är inte lika bra på att ad-hoc-fantisera som någon annan?
Nåja.
Vad krävs för att jag ska erkänna påverkan? Vad sägs om att du inte försöker flytta bevisbördan och presenterar dina bevis för påverkan som lett dig till att tro på Någon Okänd? Om du inte tydligt kan definiera egenskaperna som lett dig till att veta att han finns så har du ju inget konkret att stå på. Då tror du på ett rykte.
Citat:
Vad är Någon Okänd bra för? Om Någon Okänd faktiskt existerar och verkar så är denne ingen hypotes som kan väljas eller förkastas fritt. När Galilei, Newton m.fl. formulerade den klassiska mekaniken så formades en teori som vissa idag förväxlar med verkligheten. Mekaniken bygger på några få abstrakta postulat, som att en massa som inte påverkas av något rör sig likformigt. Galilei och Newton vävde inte in någon vilja i teorin utan skeenden antogs vara deterministiska och oberoende.
Igen, sluta fokusera på andra teorier. Du ska presentera positiva bevis för DITT antagande.
Även om all vetenskap motbevisades imorgon har du hela resan kvar att bevisa Någon Okänd.
Citat:
En abstraktion där Gud saknas förväxlas med en verklighet som vissa maktlystna men maktlösa vill inbilla sig att de kan överblicka. (Ja, jag vet att jag projicerar mina egna tillkortakommanden på er, men jämfört med er är jag mäktig).
Uh, jovisst lilla vännen. Jättemäktig.
En abstraktion där vi har två världar, en värld som är fullt naturalistisk som jag upplever och en värld där din Någon Okänd finns, men är ofalsifierbar. Hur ser vi skillnaden mellan dessa två världar? Vad skulle vara annorlunda med din värld?
Citat:
Varför du inte har observerat Någon Okänd kan bero på att Någon Okänd inte har konfronterat dig? Och att du egentligen bara är intresserad av din retorik.
Så ditt argument är att jag fokuserar för mycket på min argumentation om Någon Okänd för att få veta att han finns? Om man inte utreder det, hur ska man då får veta? Det här är väl en form av sökande, om någon annan bara kunde producera något konkret så hade jag ju hittat något att följa för att hitta Någon Okänd?
Så till sist. Någon Okänd gömmer sig? Är det din ursäkt?