2014-01-18, 23:46
Medlem
Cloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlie-X
Din förvirring, som jag beskrev i inlägget, grundar sig i att du inte förstår vad ordet Gud egentligen åsyftar. Jag skulle kunna ta på mig att vidare beskriva vad som åsyftas med Gud, men jag orkar inte göra det nu. Det är förresten väldigt svårt att inse vad Gud är, trots att man har de bästa beskrivningarna till hands. För mig tog det år för bitarna att falla på plats. Fast själva insikten kan ske i ett ögonblick, ungefär som att man kan spendera flera år på att förstå en gåta.

Läs om, läs rätt.

Vi gör detta så lätt som det bara går för att få dig att förstå:

1: Tråden heter "Bevisa att Gud existerar".

2: För att kunna bevisa att "någonting" existerar (oavsett vad det är), behöver detta "någonting" först defineras.

3: Efter en definition följer bevis för existensen av det som definerats.

4: Sedan kan det som definerats samt bevisen för eller emot disskuteras.

Det är lite det som ett diskussionsforum går ut på förstår du...
Om du inte klarar av detta, eller "jag orkar inte göra det nu" kanske det är bäst att vänta tills orken infinner sig?

Vem var det du påstod var förvirrad nu igen?
Citera
2014-01-18, 23:49
Medlem
Selfcreateds avatar
Citat:
Möjligtvis, beror på vad man åsyftar med det orden. Men det är ett klassiskt adjektiv att beskriva Gud som.

Jag kan väll dra till med en liten fin beskrivning om Gud/Buddha-nature:
Det omanifesterade manifesterande eviga alltet. Den grundläggande metafysiska aspekten av Livet. "The eternal I which sees all, but never sees itself".

Jag är inte allt för säker på hinduiska termer, men jag är minst 90% säker på att deras ord för Det är Brahman.

Fast gud är ju en skapare, "eviga alltet" är en annan sak tycker jag, det eviga alltet har ju alltid funnits, om det alltid hur funnits då kan väl inte någon ha skapat det?

Detta annars i mina vetenskapliga ögon skulle jag kalla medvetande (consciousness), dock skulle jag nog vara lite oense kanske med vissa i vissa områden.
Citera
2014-01-18, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clovius
2: För att kunna bevisa att "någonting" existerar (oavsett vad det är), behöver detta "någonting" först defineras.

Citat:
Det omanifesterade manifesterande eviga alltet. Den grundläggande metafysiska aspekten av Livet. "The eternal I which sees all, but never sees itself".

Jag är inte allt för säker på hinduiska termer, men jag är minst 90% säker på att deras ord för Det är Brahman.

Citat:
3: Efter en definition följer bevis för existensen av det som definerats.

Citat:
Följande citat är ett väldigt omtalat Guds-bevis, kritiserat av de som inte förstår vad Gud är:
"Jag (Gud) tänker - alltså finns jag".
Fast folk brukar haka upp sig på "tänker", så jag erbjuder en omskrivning av Guds-beviset:
"Jag (Gud) upplever - alltså finns jag".

Citat:
Vem var det du påstod var förvirrad nu igen?

Du, p.g.a. att du förmodligen fortfarande inte förstår vad som åsyftas med ordet Gud, vilket gör att "ekvationen" inte stämmer ihop och mitt inlägg verkar vara skitsnack.

Citat:
Din förvirring, som jag beskrev i inlägget, grundar sig i att du inte förstår vad ordet Gud egentligen åsyftar. Jag skulle kunna ta på mig att vidare beskriva vad som åsyftas med Gud, men jag orkar inte göra det nu. Det är förresten väldigt svårt att inse vad Gud är, trots att man har de bästa beskrivningarna till hands. För mig tog det år för bitarna att falla på plats. Fast själva insikten kan ske i ett ögonblick, ungefär som att man kan spendera flera år på att förstå en gåta.
Citera
2014-01-19, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Selfcreated
Fast gud är ju en skapare, "eviga alltet" är en annan sak tycker jag, det eviga alltet har ju alltid funnits, om det alltid hur funnits då kan väl inte någon ha skapat det?

Det eviga metafysiska alltet skapar upplevelserna som utgör det vi kallar "världen" (Just nu, bland annat: synen av dator-skärmen). "Jag(Gud) upplever - alltså finns jag" åsyftar detta.

Citat:
Detta annars i mina vetenskapliga ögon skulle jag kalla medvetande (consciousness), dock skulle jag nog vara lite oense kanske med vissa i vissa områden.

Ah jo, "consciousness" är ofta ett annat ord för Gud. Fast, eftersom det är ett vetenskapligt ord, så måste man vara extra förskiktig för att tro sig veta vad Det (Consciousness/Gud) egentligen är. Samt vara förskiktig för att tro att man är "ett eget medvetande" särskilt från "Alltets medvetande", för det vore illusoriskt och begränsande, men det orkar jag inte gå in i.
Senast redigerad av Charlie-X 2014-01-19 kl. 00:09.
Citera
2014-01-19, 00:08
Medlem
Reality81s avatar
Citat:

nåt vi har gemensamt är att det tog år innan jag förstod vetenskapen, jag hade lärt mig mycket utantill men jag var tvungen att låta låång tid gå innan jag hade grepp.

vi vet hur gud ser ut, som en människa, han skapade oss till sin avbild. han har dock gudakrafter som människan saknar.

så enl bibeln, han har ett utseende som e likt en människa och han är allsmäktig kapabel till allt. DOCK med mänskligt utseende. sen vet man inte mer. viss fakta finns

varför grtäver vi upp dinosaurie skellett i marken och nog borde väl en t-rex finnas med omnämnd i kristendomen. vi är enl bibeln härska över djuren.

hur tror du att du skulle se ut efter du försökt härska över en t-rex?

vad är rimligt
Senast redigerad av Reality81 2014-01-19 kl. 00:13.
Citera
2014-01-19, 00:15
Medlem
Selfcreateds avatar
Citat:
Det eviga metafysiska alltet skapar upplevelserna som utgör det vi kallar "världen" (Just nu, bland annat: synen av dator-skärmen). "Jag(Gud) upplever - alltså finns jag" åsyftar detta.

Mina tankar då, vad skapar dessa?

Citat:
Ah jo, "consciousness" är ofta ett annat ord för Gud. Fast, eftersom det är ett vetenskapligt ord, så måste man vara extra förskiktig för att tro sig veta vad Det (Consciousness/Gud) egentligen är. Samt vara förskiktig för att tro att man är "ett eget medvetande" särskilt från "Alltets medvetande", för det vore illusoriskt och begränsande, men det orkar jag inte gå in i.

Varför måste man vara försiktig?
Citera
2014-01-19, 00:23
Medlem
Citat:
Mina tankar då, vad skapar dessa?

Gud. Därutav: Jag(Gud) tänker - alltså finns jag. Gud skapar tankarna likasom han skapar känslor, ljud, syner, o.s.v.

Citat:
Varför måste man vara försiktig?

Det är viktigt eftersom det är viktigt att inte vara illusorisk. Om man lurar sig genom att tro att man är "ett eget medvetande" (ett mänskligt medvetande) så innebär det att man tror man kommer dö bort (när människan dör). Mycket bättre att förstå att man är Det eviga alltet som för tillfället uttrycker sig (bland annat) som en människa.
Citera
2014-01-19, 00:28
Medlem
Selfcreateds avatar
Citat:
Gud. Därutav: Jag(Gud) tänker - alltså finns jag. Gud skapar tankarna likasom han skapar känslor, ljud, syner, o.s.v.

Men nu skapar jag ju mina tankar när jag skriver till dig, eller är det gud som skapar det jag skapar/skriver just nu?

Jag skriver i uppfattad nutid för mig när jag skriver texten du nu läser, dåtid relaterat till dig då du läser i din nutid efter jag har skapat inlägget och planterat det på internet.

Citat:
Det är viktigt eftersom det är viktigt att inte vara illusorisk. Om man lurar sig genom att tro att man är "ett eget medvetande" (ett mänskligt medvetande) så innebär det att man tror man kommer dö bort (när människan dör). Mycket bättre att förstå att man är Det eviga alltet som för tillfället uttrycker sig (bland annat) som en människa.

Man kan alltid lura sig genom att tro på något, du kan lura dig själv genom att tro att det ska bli bra väder imorgon, men ack så besviken du kan bli.

Jag tror inte här, mina bedömningar och erfarenheter säger mig att det finns ett personligt medvetande och ett universellt medvetande som håller en atom tillsammans.
Citera
2014-01-19, 00:47
Medlem
Citat:
Men nu skapar jag ju mina tankar när jag skriver till dig, eller är det gud som skapar det jag skapar/skriver just nu?

Beror på vad du åsyftar med jag:
Om du med jag åsyftar någon slags ego-tänkare (beläget runt huvud-området), så nej
Om du med jag åsyftar "Den människa du är, i sin helhet", så delvis.
Om du med jag åsyftar Livet/Alltet, så ja.

Jag bör nog dock tillägga att Gud ≠ Alltet (oftast). Med Gud åsyftas 'den metafysiska/omanifesterade aspekten av alltet, oftast. Men hur ekvationen "Jag (Gud) tänker, alltså finns jag" stämmer trots det orkar jag inte gå in i.

Citat:
Jag tror inte här, mina bedömningar och erfarenheter säger mig att det finns ett personligt medvetande och ett universellt medvetande som håller en atom tillsammans.

Jag får svara utifrån en gissning angående vad du menar med "personligt medvetande":
"En människa" existerar på samma sätt som "en gren" eller "ett lövblad" existerar. 'En människa i förhållande till Alltet' är ungefär som 'en vit blodkropp i förhållande till människan'.

Men nu så stängs flashback ner
Citera
2014-01-19, 00:49
Medlem
Cloviuss avatar
Din definition:

Citat:

Jag är inte allt för säker på hinduiska termer, men jag är minst 90% säker på att deras ord för Det är Brahman

Så detta är hur du på bästa sätt definerar den G-d du anser existerar?
Nu ska vi titta på hur du anser att du bevisat att just denna G-d existerar...

Dina bevis:

Citat:
Följande citat är ett väldigt omtalat Guds-bevis, kritiserat av de som inte förstår vad Gud är:
"Jag (Gud) tänker - alltså finns jag".
Fast folk brukar haka upp sig på "tänker", så jag erbjuder en omskrivning av Guds-beviset:
"Jag (Gud) upplever - alltså finns jag".

Så "Cogito ergo sum" VAR allt du hade att komma med...suck...

Här är ett annat citat;

"Extraordinary claims require extraordinary evidence".

Du har en lång väg att vandra från ett René Descartes citat till att bevisa att din G-d existerar.

Citat:
Du, p.g.a. att du förmodligen fortfarande inte förstår vad som åsyftas med ordet Gud, vilket gör att "ekvationen" inte stämmer ihop och mitt inlägg verkar vara skitsnack.

Du är medveten om att det finns fler definitioner än din av G-d samt ordet G-d?
Jag kan OMÖJLIGT veta vad DU menar med ordet G-d innan jag frågat och du svarat.

Slutet på din mening klingar aningen sant av någon anledning. Vad kan det vara...
http://assets.diylol.com/hfs/d02/0ef/c63/resized/yao-ming-meme-generator-you-fail-at-trollin-thanks-for-trying-d2bbcc.jpg
Citera
2014-01-19, 01:05
Medlem
Selfcreateds avatar
Citat:
Beror på vad du åsyftar med jag:
Jag som i mig; att jag är medveten om den vetande självkunskap samt självexistens jag har om allt som är mig och som jag vet är mitt själv.
Citat:
Om du med jag åsyftar någon slags ego-tänkare (beläget runt huvud-området), så nej
Det mesta kretsar runt mitt huvud, likaså alla vad jag tror i detta fall alla varelser på denna planet, möjligtvis hela kosmos. Mina sinnen är ju en aning begränsade så att se hela spektrumet så som det verkligen ser ut kan man ju glömma direkt i princip.
Citat:
Jag bör nog dock tillägga att Gud ≠ Alltet (oftast). Med Gud åsyftas 'den metafysiska/omanifesterade aspekten av alltet, oftast. Men hur ekvationen "Jag (Gud) tänker, alltså finns jag" stämmer trots det orkar jag inte gå in i.
Jaha, det var tråkigt.
Citat:
Jag får svara utifrån en gissning angående vad du menar med "personligt medvetande":
"En människa" existerar på samma sätt som "en gren" eller "ett lövblad" existerar. 'En människa i förhållande till Alltet' är ungefär som 'en vit blodkropp i förhållande till människan'.

Men nu så stängs flashback ner

Du gissar mycket.

Nja, du kan till exempel vara medveten eller omedveten, detta är ditt medvetande som styr, att vara medveten om något. Du kan vara medveten att du själv existerar eller att du själv finns som du nämnde. Annars kan jag relatera till olika medvetandestadium, när du sover eller drömmer har du eller är du i ett annat medvetandestadium.
Senast redigerad av Selfcreated 2014-01-19 kl. 01:08.
Citera
2014-01-19, 01:10
Medlem
Citat:
Du är medveten om att det finns fler definitioner än din av G-d samt ordet G-d?

Gud finns (typ 99% säkert åtminstone,, motsatsen är absurd när man förstår vad som åsyftas med Gud). Och ja, självklart finns det många olika beskrivningar av Gud. Om man inte har insett vad Gud är så är det dock lätt att illusoriskt tro att de olika beskrivningar av Gud beskriver olika Gudar.
Sedan finns det så klart "guds-beskrivningar" av folk som inte insett vad Gud är, och då kan de självklart inte beskriva Gud (de beskriver nå kulturella fantasi-figurer).

Citat:
Så detta är hur du på bästa sätt definerar den G-d du anser existerar?

Jag anser inte att Gud existerar, jag förstår att Gud existerar. De som insett Guds existens behöver inget bevis, för Guds existens är logiskt självklar och obestridlig. Och de där definitionerna duger gott och väl för de att förstå vad som åsyftas.

Men att försöka förklara vad Gud är för någon som ännu inte insett Guds existens, det är knepigt så det heter duga. Även med de bästa metoderna och beskrivningarna, med ett skarpt sinne och en upplyst guru till hands, så kan det ta år att "lösa gåtan",,, trots att sanningen är så uppenbar, vilket ofta gör att man skrattar till när man till slut fattar

Men nu loggar jag ut för natten.
Senast redigerad av Charlie-X 2014-01-19 kl. 01:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in