2009-05-03, 05:48
Medlem
zizacons avatar
Har en bärbar dator som är 3-4 år gammal som är riktigt kass. Har köpt till en stor extern fläkt men datorn blir ändå överhettad och riskerar att stängas av bara man tittar på exempelvis youtube eller film i övrigt. Tidningars hemsidor är inte heller så populärt.

Har inte möjlighet att köpa en ny just nu så finns det några smidiga trick att få den här att fungera någorlunda för basicsurfande och filmtittande tills man kan köpa en ny?
Citera
2009-05-03, 05:53
Medlem
talip_ks avatar
Har du rengjort fläkten? Öppna upp skiten och sug ut allt damm.
Citera
2009-05-03, 05:59
Medlem
zizacons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av talip_k
Har du rengjort fläkten? Öppna upp skiten och sug ut allt damm.
japp det gjorde jag innan jag köpte den externa fläkten.. Har även bootat om utan något större resultat.
Citera
2009-05-03, 07:23
Medlem
dilevas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zizacon
japp det gjorde jag innan jag köpte den externa fläkten.. Har även bootat om utan något större resultat.

Prova att fippla med energisparfunktionerna. Det funkade för mig. Ändra först energisparschema så att det står på stationär dator och testa.
Citera
2009-05-03, 09:13
Medlem
herrFlinthjartas avatar
Släng skiten, köp en macbook. Du kommer älska den
Citera
2009-05-03, 09:16
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrFlinthjarta
Släng skiten, köp en macbook. Du kommer älska den
Ingen kommentar...

Citat:
Bootat om?

EDIT
3-4år?
Funderat på att formatera och installera om?
Öppna även upp datorn och rengör ordentligt kring kylflänsar om det inte redan är gjort.
Senast redigerad av epost72 2009-05-03 kl. 09:42.
Citera
2009-05-03, 09:19
Medlem
Mr_Crowleys avatar
Är du säker på att det är värmen som dödar den? Kan väl vara något helt annat? Testa att boota med en Live-CD av valfri Linuxdist och se om det går bättre.
Citera
2009-05-03, 10:02
Medlem
Tänkte precis säga det, min bärbara som är helt ny går knappt att använda med windows men med ubuntu går allt som smort. Prova med nya Ubuntu 9.04 och se om det inte blir bättre. Jag får en timme extra batteritid och mindre fläktande när jag kör linux.
Citera
2009-05-03, 15:16
Medlem
zizacons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_Crowley
Är du säker på att det är värmen som dödar den? Kan väl vara något helt annat? Testa att boota med en Live-CD av valfri Linuxdist och se om det går bättre.

Japp det är värmen. Jag har ett program som mäter temperaturen i datorn och tempen (core)sticker iväg till 90-100 grader om man försöker se på film och sedan stänger den av.
Citera
2009-05-03, 15:18
Medlem
zizacons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinapuffen
Tänkte precis säga det, min bärbara som är helt ny går knappt att använda med windows men med ubuntu går allt som smort. Prova med nya Ubuntu 9.04 och se om det inte blir bättre. Jag får en timme extra batteritid och mindre fläktande när jag kör linux.

Intressant tanke, det kanske är mindre krävande. Går inte ubuntu att köra från usb förresten så man kan testa utan att behöva byta helt?
Citera
2009-05-03, 16:32
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Tryckluft, dammsug, tryckluft, dammsug.

Öppna skalet, plocka ut batteri och annat så att du kommer åt fler hålrum

upprepa processen.

Hitta kylflänsarna, mer tryckluft och dammsugning.

Byt kylpasta på cpu/gpu om du grejar det också. Kräver isopropyl och ny kylpasta såklart.

Ominstallera windows kan också vara bra när du ändå håller på.

Garanterar att den kommer att gå svalare om du gjort allt det.
Senast redigerad av Bleppe_Bf 2009-05-03 kl. 16:40.
Citera
2009-05-03, 17:04
Medlem
Carbonites avatar
Citat:
Intressant tanke, det kanske är mindre krävande. Går inte ubuntu att köra från usb förresten så man kan testa utan att behöva byta helt?
Du kan boota ubuntu från cd skiva, och du kan boota från usbminne med "damn small linux" (utan att behöva installera någonting, blir dock segare än om det skulle vara installerat på hårddisken.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in