2009-05-03, 04:03
Medlem
Naccaches avatar
Hej!

Vi Västeråsare är ju ganska självgoda och gillar att se oss själva som unika, en sak som jag fått höra sen jag var en ung pojkvasker är att i Västmanland (mest Västerås) så är man CP i huvudet och säger att man bor "på" områden, visst fan stämmer det också. I Västerås så bor man på Råby, eller på Bäckby, jämförelsevis skulle man alltså bo på Rinkeby, bo på Lidingö, bo på Fittja, bo på Rosengård, bo på valfritt område helt enkelt. Är detta Västerås-skit eller är det ett nationellt fenomen?
Citera
2009-05-03, 07:51
Medlem
farbror Svens avatar
Man bor på Östermalm i Stockholm och på Luthagen i Uppsala.
Citera
2009-05-03, 09:55
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Man bor på Östermalm i Stockholm och på Luthagen i Uppsala.
Och på Teg i Umeå. Malmar har man nog alltid bott på, och en åkerteg tar ju också naturligt befintlighetsprepositionen . På Luthagen är däremot mer av en ekvivalent västeråsmålets på Råby, eftersom en hage normalt tar i som befintlighetspreposition - jämför Uti vår hage. Däremot heter det i Uppsala i om stadsdelar som tar by-namn, till exempel i Norby och i Nyby.

För att besvara TS fråga är det ett allmänt fenomen att likaväl som i kan användas om stadsdelar över hela landet, men att västeråsarna - åtminstone att döma av TS redogörelse - förefaller extra glada i prepositionen i detta sammanhang.
Citera
2009-05-03, 10:39
Medlem
Naccaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
För att besvara TS fråga är det ett allmänt fenomen att likaväl som i kan användas om stadsdelar över hela landet, men att västeråsarna - åtminstone att döma av TS redogörelse - förefaller extra glada i prepositionen i detta sammanhang.

Uppfattat, jo jag har märkt det då det är ytterst få områden i Västerås som man inte säger att man bor .
Citera
2009-05-03, 14:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Naccache
Hej!

Vi Västeråsare är ju ganska självgoda och gillar att se oss själva som unika, en sak som jag fått höra sen jag var en ung pojkvasker är att i Västmanland (mest Västerås) så är man CP i huvudet och säger att man bor "på" områden, visst fan stämmer det också. I Västerås så bor man på Råby, eller på Bäckby, jämförelsevis skulle man alltså bo på Rinkeby, bo på Lidingö, bo på Fittja, bo på Rosengård, bo på valfritt område helt enkelt. Är detta Västerås-skit eller är det ett nationellt fenomen?
Det är samma i Karlstad. Man bor på Herrhagen, Sundsta eller Klara..
Citera
2009-05-03, 15:21
Medlem
Egon3s avatar
Många skånska fiskelägen tar prepositionen på. Byalaget på Kivik bör veta.
Till och med Påskallavik i Småland kan ta prepositionen på.

Fiskelägen vid stranden och vid vikar är analoga till engelska "on the Channel",
eller allmännare engelska "on the edge of" / "on the verge of".

Sökmaskinen är ett osäkert vittne i frågan, eftersom den behandlar kreti & pleti
med samma vikt som hembygdsföreningens sekreterare.
Citera
2009-05-03, 15:36
Medlem
Tjelsis avatar
Citat:
Hej!

I och för sig bor man ju faktiskt PÅ Lidingö, snarare än I Lidingö...
Citera
2009-05-03, 16:41
Medlem
farbror Svens avatar
Om man följer en t-banelinje får man nog hoppa lite bland prepositionerna. De klivar av i Midsommarkransen, i Liljeholmen, i Hornstull t.ex. men

De kliver av på Mariatorget, på Slussen. Eller är jag ute och cyklar med SL?
Citera
2009-05-03, 17:07
Medlem
Det är intressant det där, personligen blandar jag en hel del. Förut bodde jag på Essvik och nu bor jag i Kvissleby. Egentligen borde det heta i Essvik eftersom namnet tyder på att det är en vik, men det är faktiskt en halvö, plus att det är en kulle - alltså bor jag på Essvik. Kvissleby är däremot en by som jag bor mitt i, bland alla människor, i en dalgång, bredvid en älv. Oftast bor man i en by enligt mig, men det finns undantags fall, om en by skulle heta Toppbyn, då skulle jag säga på - per automatik. Eftersom namnet tyder på att Toppbyn ligger högt upp, kanske upp på ett berg?

Det är iallafall så jag snabbt resonerar i huvudet innan jag säger i eller på.
Citera
2009-05-03, 22:47
Medlem
IggyKoopas avatar
Sen vet jag att man bor på Idre och gissningsvis på alla andra I-orter även om det inte finns så många av dem.
Citera
2009-05-04, 12:14
Medlem
InnocentWar1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IggyKoopa
Sen vet jag att man bor på Idre och gissningsvis på alla andra I-orter även om det inte finns så många av dem.

Det går faktiskt att bo både på Irland och i Irland. Det första är det geografiska begreppet (marken) och det andra det politiska begreppet (staten).
Citera
2009-05-04, 12:52
Medlem
Citat:
Hej!

Konstigt att du ändå skriver "I Västerås" då...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in