2009-05-04, 14:20
Medlem
Moltas666s avatar
Om man bor i Malmö men i den lite fashionabla stadsdelen Limhamn så är det noga med att man bor "på Limhamn"...

Att man bor på Lidingö kan ju bero på att det är en ö...

Om man är gotlänning så kan man bo i Visby eller på Ihrevik. Om man är Fåröbo så bor man på Fårö men i Fårösund.

När man blir gammal så hamnar man PÅ hemmet...
Citera
2009-05-04, 14:32
Medlem
Nystarts avatar
Kan man inte säga att på är ovanför? Man bor på ett berg och en ö är ovanför vattnet. Man bor i skogen men man kan bo på ett berg i skogen.
Citera
2009-05-04, 14:42
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nystart
Kan man inte säga att på är ovanför? Man bor på ett berg och en ö är ovanför vattnet. Man bor i skogen men man kan bo på ett berg i skogen.

I sådana fall skulle alla boendes på (i) Limhamn befinna sig svävandes ovanför marken i något sorts tyngdlöst tillstånd...vilket jag aldrig har noterat.
Citera
2009-05-04, 19:02
Medlem
Naccaches avatar
Citat:

Det är så jag förstått att det *ska* fungera, men ingen kör ju efter det.
Citera
2009-05-04, 21:23
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
När man blir gammal så hamnar man PÅ hemmet...

Har man otur i livet hamnar man på Beckomberga eller på Ulleråker. De mer lyckligt lottade bor däremot i Beckomberga eller i Ulleråker.
Citera
2009-05-04, 21:27
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:

Mycket följer regelboken som att bo på en ö t.ex. men så dyker det upp lustiga egendomligheter som kommer fram i tråden. Man står eller sitter på en sten och om någon bor i den så är det möjligen ett troll men så finns det människor som trots allt bor i Ropsten och Hägersten. Medan andra bor på Hägerstensåsen.
Citera
2009-05-05, 07:44
Medlem
InnocentWar1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Mycket följer regelboken som att bo på en ö t.ex. men så dyker det upp lustiga egendomligheter som kommer fram i tråden. Man står eller sitter på en sten och om någon bor i den så är det möjligen ett troll men så finns det människor som trots allt bor i Ropsten och Hägersten. Medan andra bor på Hägerstensåsen.

Fast Ropsten och Hägersten representerar "områden".
Citera
2009-05-05, 13:28
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InnocentWar1
Fast Ropsten och Hägersten representerar "områden".

Visst är det så, men om man t.ex. tar t-banans sträckning så är väl alla stationer områden (eller möjligen kvarter, del stadskärnor) men man får hoppa mella i och på (t.ex. torg, plats, plan).
Citera
2009-05-05, 16:59
Medlem
BigFatCones avatar
jag personligen går av/på vid en hållplats oavsett vad den heter eftersom det är just hållplatsen som är grejen..

när jag bodde i västerås störde jag mig enormt på att att man bodde på ett område när jag var van vid att man bodde i ett område.. de som dock inte hade svenska som modersmål sa dock att dom bodde i råby och så vidare.. i göteborg till exempel är det tvärtom.. "ey bruschan, jag bor på schammarkullet va.." typ..
Citera
2009-05-23, 22:00
Medlem
budadis avatar
Orkade inte starta en ny tråd ang min fråga, den borde ändå passa in här tycker jag.

En jag pratar med på msn reagerade då jag skrev att jag "Hittade en gammal annons på sambons stuga". Han säger att det heter I och inte PÅ stugan. När jag säger PÅ stugan syftar jag på tomten som helhet och inte just själva stugan, ändå är det fel enligt han.

T.ex om jag skulle spendera en helg PÅ hennes stuga, och någon ringer och frågar vad jag gör, så säger jag "Jag är PÅ xxxxxxx stuga" Inte "Jag är I xxxxx stuga". Tycker själv det låter helknäppt att säga att man är I stugan. Har jag fel?

Jag säger alltså:
Jag är på stugan
Jag ska till stugan
Jag var på stugan

Vi är på stugan
Vi ska till stugan
Vi var på stugan

Etc.
Citera
2009-05-23, 22:20
Medlem
brisingamens avatar
Citat:
Om man bor i Malmö men i den lite fashionabla stadsdelen Limhamn så är det noga med att man bor "på Limhamn"...

Men man säger ju på Limhamn eftersom det är ett gammalt fiskeläge, liksom Kivik, men även på Kirseberg (malmö det också ) förmodligen eftersom det kommer från "att bo på backarna"
Citera
2009-05-23, 22:33
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av budadi
Orkade inte starta en ny tråd ang min fråga, den borde ändå passa in här tycker jag.

En jag pratar med på msn reagerade då jag skrev att jag "Hittade en gammal annons på sambons stuga". Han säger att det heter I och inte PÅ stugan. När jag säger PÅ stugan syftar jag på tomten som helhet och inte just själva stugan, ändå är det fel enligt han.

T.ex om jag skulle spendera en helg PÅ hennes stuga, och någon ringer och frågar vad jag gör, så säger jag "Jag är PÅ xxxxxxx stuga" Inte "Jag är I xxxxx stuga". Tycker själv det låter helknäppt att säga att man är I stugan. Har jag fel?

Jag säger alltså:
Jag är på stugan
Jag ska till stugan
Jag var på stugan

Vi är på stugan
Vi ska till stugan
Vi var på stugan

Etc.
Du är möjligen inte från övre Norrland?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera