2009-05-02, 21:51
  #1
Medlem
Jag har sökt en utbildning på Högskolan i Halmstad som jag är rätt säker på att jag kommer in på. Då vill jag gärna ordna boende inom en snar framtid till hösten. Eftersom det är en stad för mig hade jag föredragit någon form av studentkorridor för lära känna nya människor och för jag har trivts i liknande boende under min tid på folkhögskolan.

Vilket bolag ska man kontakta för att ordna ett boende i studentkorridor eller är det kåren som har han om det?
Vilka områden är "bra" områden att bo i?
Hur ser det ut med hyrorna ungefär?

MVH




----------------------------------------------------------------------------------------------------

Det här är ett tillägg på det ursprungliga inlägget (2017-06-29)

Moderatormeddelande/FAQ (Del 1):


Kort information om Högskolan i Halmstad


Vilka är Halmstads stadsdelar?


Vad är Halmstads bostadsförmedling?


Vilka hyresvärdar förmedlar bostäder via Halmstads bostadsförmedling?


Vilka andra hyresvärdar finns i Halmstad?


/Mod.
__________________
Senast redigerad av FromAnotherPlace 2017-06-29 kl. 18:05.
Citera
2009-05-02, 21:53
  #2
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
FAQ Del 2

Hur kan studentkåren hjälpa till med bostäder i Halmstad?


Vilka bostadssökarsidor finns det för Halmstad?


Hur ser studentbostadsläget (kötid, tillgång på bostäder, m.m.) ut i Halmstad?


/Mod.
__________________
Senast redigerad av FromAnotherPlace 2017-06-29 kl. 18:13.
Citera
2009-05-02, 23:02
  #3
Medlem
Hej!
Har snart gått klart mitt första år i Halmstad och kan berätta lite om hur bostadssituationen ser ut.
Vad jag vet så finns det inte bostäder med studentkorridorer än, var något förslag uppe på att de skulle bygga om ett ålderdomshem till studentkorridorer.
Men vet ej vart det skulle ligga eller hur det gick.

Du får nog sikta in dig på en studentlägenhet eller en vanlig lägenhet.
Studentområdena i Halmstad är Nyhem, Gamletull och Bolmens.
Nyhem och Gamletull drivs av HFAB, (www.hfab.se) där du få sätta upp dig i kö och hoppas att du har tillräckligt med poäng för att få en lägenhet. Eller kan du få en direktlägenhet, de brukar släppas någon dag i veckan, vilken vet jag ej.
Bolmens förvaltar Kåren och har du tur kan du få en där igenom.

Sedan finns två mindre Gladan och Fartyget. Fartyget drivs också av HFAB. Gladan vet jag ej.

Annars får du hitta någon vanlig lägenhet. I Andersberg kan du hitta relativt billiga lägenheter men så är det också känt som ett problem område med mycket kriminalitet. Men även en bit till stan.

Det var vad jag hade skriv gärna och fråga igen så ska jag svara så gott jag kan. HAlmstad är en underbar sommarstad
Citera
2009-05-02, 23:51
  #4
Medlem
Big Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av murret
Vad jag vet så finns det inte bostäder med studentkorridorer än, var något förslag uppe på att de skulle bygga om ett ålderdomshem till studentkorridorer.
Men vet ej vart det skulle ligga eller hur det gick.

Det är gamla ålderdomshemmet Krusbäret som ligger på Malcusgatan som håller på att byggas om till studentbostäder. Bygget har redan satts igång, men jag vet ej vem som håller i det eller när det blir klart.

edit: Hittade en länk http://www.hh.se/pressmedia/aktuellt/nyheter/nyhetsarkiv/nyheter/114nyastudentlagenheterbyggspakrusbaret.6470.html
__________________
Senast redigerad av Big L 2009-05-02 kl. 23:57.
Citera
2010-08-01, 20:42
  #5
Medlem
Lighthouses avatar
hur ser det ut i år? Det är svårt att få några svar ur kåren så jag hoppas på att hitta något själv nu.
Citera
2010-08-02, 22:18
  #6
Medlem
I halmstad finns det massor av lägenheter att bo i och speciellt för er nya studenter. Jag föreslår att du är med på nollningen och då bor hos en polare för att sedan känna efter vilket område du vill bo i.
Citera
2010-08-02, 22:22
  #7
Medlem
FrasseFloyds avatar
A&A -> Utbildning & studier

/moderator
Citera
2010-08-02, 22:55
  #8
Medlem
Lighthouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saltan
I halmstad finns det massor av lägenheter att bo i och speciellt för er nya studenter. Jag föreslår att du är med på nollningen och då bor hos en polare för att sedan känna efter vilket område du vill bo i.

Jag lagt iväg ett antal ansökningar än hit än dit, både via Kåren och på eget bevåg och det verkar som om det mesta är fullt, kanske för att tidigare elever inte flyttat än? Problemet med nollningen är att jag saknar bekanta i Halmstad och själv bor långt uppe i norra Sverige för tillfället, (hur? jag vet inte). Så om jag inte får tag i boende tills nollningen så kan jag inte ens delta.
Citera
2010-08-03, 18:33
  #9
Medlem
Boende under nollningen brukar alltid lösa sig. När jag nollades bodde jag i en "tvåas lägenhet med en annan nolla. Det var säkert 10 personer som kom till nollningen och alla fick tag på en sovplats
Citera
2010-08-03, 18:50
  #10
Medlem
Lighthouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProteinErik
Boende under nollningen brukar alltid lösa sig. När jag nollades bodde jag i en "tvåas lägenhet med en annan nolla. Det var säkert 10 personer som kom till nollningen och alla fick tag på en sovplats

Gött för dig :P men tyvärr vågar jag inte hamna i en främmande stad långt ifrån bekanta och hoppas på att det löser sig.
Citera
2010-08-03, 20:22
  #11
Medlem
Benganiolos avatar
Kollat studentlya.nu?

La själv upp en förfrågning runt denna tiden för 3 år sedan. Veckan senare va boende fixat
Citera
2010-08-03, 23:55
  #12
Medlem
Lighthouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benganiolo
Kollat studentlya.nu?

La själv upp en förfrågning runt denna tiden för 3 år sedan. Veckan senare va boende fixat

Även där blir det svårt då jag omöjligen kan åka ner och inspektera stället utan får gå på god tro, vilket inte ens studentlya.nu själva rekommenderar. Slängde iväg några intresseanmälningar och gjorde en förfrågan i alla fall för någon dag sen ,för säkerhets skull.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in