Flashback bygger pepparkakshus!
2009-05-02, 18:11
Medlem
Tjo!
Ska ske ett stambyte i föreningen där jag bor, dvs nytt badrum o allt som hör till samt så ska dem göra ingrepp i köket också. så nu till den stora frågan:
pga av minskad arbetskostnad o ingrepps från att ta bort diskbänk o kakel från köket så har man beslutat att gå in genom väggen i hallen.
dvs bila upp ett hål o byta stammarna den vägen och förstöra min hall o mina tapeter som dem sedan tycker att jag ska ersätta ??
är det rätt att komma in till mig o göra åverkan sedan ska jag stå för kostnaderna för att dem måste byta stammarna ?
samt så är det kakel o klinker i badrummet men ingen golvvärme....det är väl standard enligt min uppfattning om man ska ha klinker eller är jag bara dum ?
samt så får man pynta extra för dusch kabin/vägg och några djevulska överpriser 8-9000 för en duschvägg
och 5000 för golvvärmen på 6 kvm. låter detta rimligt ? har man inget att säga till om som lägenhetsägare eller är det bara att foga sig ?
fick besked om följande 3 dagar innan dom skulle börja här också....
Citera
2009-05-02, 18:15
Medlem
talans avatar
bostadsrätt eller hyresrätt?
Citera
2009-05-02, 18:32
Medlem
Självklart är det extrakostnader för sådant som inte fanns i badrummet innan såsom golvvärme. Bara sådant som var standard i det gamla badrummet byts ut utan kostnad.

Sedan brukar det vara tre olika alternativ plattor man kan välja på, oftast vita 15x15 cm. Om man vill välja egna plattor så får man betala mellanskillnaden.

Så gick det till i min bostadrättförening när det var stambyte här.

Till exempel hade jag badkar i det gamla badrummet och skulle således få ett nytt gratis.

Personligen så sket jag i golvvärme då jag bor på 4:e våningen och golvet värms upp utav lägenheterna underifrån.
Citera
2009-05-02, 18:35
Medlem
ytterbodas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lolleboy1
Tjo!
Ska ske ett stambyte i föreningen där jag bor, dvs nytt badrum o allt som hör till samt så ska dem göra ingrepp i köket också. så nu till den stora frågan:
pga av minskad arbetskostnad o ingrepps från att ta bort diskbänk o kakel från köket så har man beslutat att gå in genom väggen i hallen.
dvs bila upp ett hål o byta stammarna den vägen och förstöra min hall o mina tapeter som dem sedan tycker att jag ska ersätta ??
är det rätt att komma in till mig o göra åverkan sedan ska jag stå för kostnaderna för att dem måste byta stammarna ?
samt så är det kakel o klinker i badrummet men ingen golvvärme....det är väl standard enligt min uppfattning om man ska ha klinker eller är jag bara dum ?
samt så får man pynta extra för dusch kabin/vägg och några djevulska överpriser 8-9000 för en duschvägg
och 5000 för golvvärmen på 6 kvm. låter detta rimligt ? har man inget att säga till om som lägenhetsägare eller är det bara att foga sig ?

finns företag som klär om stammarna på insidan så man slipper byta allt.. blir mycket mindre åverkan för att göra det....
Citera
2009-05-02, 18:40
Medlem
ariers avatar
överpris med 5000kr extra för värmegolv?

Kom igen grabben! Du kanske tycker att din veckopeng är lagom att leva på?

http://www.elbutik.se/product.html?p...8&search_page=
Citera
2009-05-02, 23:38
Avstängd
Jag antar att du bor i en bostadsrätt, allt jag skriver förutsätter detta.

Citat:
Detta är förstås någon din förening tagit upp för att det ska bli så billigt som möjligt för er förening. Det är bara gilla läget och en hall är betydligt lättre att fixa till än ett kök.

Citat:

Som sagt, detta är något föreningen klubbat igenom. En tanke kan vara att varje lägenhetsinnehavare själv ska kunna påverka priset dvs att lappa och laga själv för att spara pengar.
Stambyten görs som du säkert förstår inte för att jäklas med de som bor i föreningen utan för att behovet finns och för att slippa oförutsedda vattenskador vilket är ännu jäkligare.
Du måste ha i åtanke att du ingår som alla andra i er bostadsförening och det är ni som äger huset ni bor i. Allt som har med huset att göra bekostas av dig och din föreningen med månadshyra. Att låta föreningen stå för hela kalaset kommer innebära en höjd månadshyra och detta är något de flesta föreningar försöker undvika då det kan minska värdet på era bostäder.

Citat:

Nej det är inte standard. Att få badrummet kaklat brukar heller inte vara standard. Billigaste alternativet är plastmatta och därifrån brukar alla utgå.
Återigen till vad jag sa innan, skulle alla få golvvärme som standard skulle det innebära en kraftigt höjd månadshyra för alla i er förening.

Citat:

Priserna låter vettiga men svårt att säga när man inte vet vad det är för slags golvvärme och duschväggar.
Klart du har något att säga till om. Föreningen har en årstämma och där kan du göra din röst hörd. Har du inte deltagit så ger du din röst till styrelsen.

Citat:
Ursprungligen postat av ytterboda
finns företag som klär om stammarna på insidan så man slipper byta allt.. blir mycket mindre åverkan för att göra det....

Du har rätt förutom att du inte slipper byta allt utan du skjuter det på tiden dvs stammarna håller kanske ytterliggare 10-20år. Till slut måste stammar bytas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in