2009-05-02, 18:11
Bannlyst
Hej alla!

Så var det dags för mig med en lite gnällig tråd att förgylla detta forum med.

Som jag har förstått det så är meningen med forumet "Livsnjutare & Finsmakare" att diskutera fina viner, god champagne, lyxig mat, goda ostar, högkvalitativ choklad med mera.

Det är alltså inte ett underforum för att diskutera makaroner, falukorv, ketchup och oxycontin. Hm, möjligen det sista om det är årgångsoxycontin.

Tråd efter tråd fylls av dravel och trams som inte ens hör hemma i matlagningsforat. Diskussionerna dör hela tiden för att någon häcklare kommer med sina frysta pommes.

Hur förbättra livet?
Jag föreslår en "regelsticky" en sådan där som LadyTiera älskade att sparka fast i väggen på en hel del fora. På den bör det stå ett förtydligande om vad detta underforum är tänkt att användas till.
Diskussioner om god mat och dryck, sådant som man kanske inte äter och dricker så ofta. Samt även vara ett ställe där Flashbackare kan vända sig för tips inför till exempel en date eller fin middag med fru/man/get.

Förslag på regelsticky.
"Detta forum är till för livets goda; utsökta råvaror, fantastiska maträtter, goda drycker, fina cigarrer, med mera.
Tanken är att här ska alla på Flashback kunna diskutera det där extra som inte uppfyller ens vardag, utan det som ger guldskimmer efter en grå vecka.
Tanken är även att här ska alla Flashbackare kunna få tips och trix om man ska bjuda på den där fina middagen vid en date, eller annat finare tillfälle i livet.

1. Tänk på att det ska förekomma en diskussion samt att trådstarter ska ha ett diskussionsunderlag eller tydlig frågeställning.
2. Det finns två evighetstrådar som bryter mot 1, nämligen "Livsnjutare, vad njuter ni av just nu" samt "Mest underskattade budgetvara". Starta inte nya sådana trådar utan att först rådfråga moderator.
3. Trams och störande kommentarer som uppenbart är menade att bryta mot underforumets andemening kommer att raderas och tillsägelser delas ut.

Ut och njut i forumet!"

Vad tros om detta?
Citera
2009-05-02, 18:33
Medlem
Snövits avatar
Visst skriver man om snabbmakaroner och ketchup så är det trams i den forumdelen och raderas (jag var nyss inne och plockade bort just det inlägget). Men det är svårt att sätta en gräns får man skriva den tråden att man njuter av en nyuppdragen abborre som grillas över öppen eld? Eller att man faktiskt njuter av en iskall öl efter en lång arbetsdag?

Mest uppskattade budgetvaran borde inte heller vara helt fel men som det är nu är det nog lite mycket skräp även i den tråden. Man borde ju kunna tips om underprisade varor som tillför njutning? Tex att man kan välja Rostas om man tycker Oxfilén är för dyr.

Sen måste jag också påpeka att just livsnjutare och finsmakare är ett forum som genererar väldigt lite RP så fler sådana vore uppskattat.
Citera
2009-05-02, 19:32
Medlem
Oddballs avatar
'Livsnjutare och finsmakare' är ett rätt knepigt forum på många sätt, speciellt att moderera.

Varför: jo, för att smak och tyckte är så otroligt individuellt/subjektivt.

När demiurg2 skriver:

Citat:
Detta forum är till för livets goda; utsökta råvaror, fantastiska maträtter, goda drycker, fina cigarrer

Så infinner sig naturligtvis frågan: vad är egentligen en "utsökt" råvara, vad är en "fantastisk" maträtt, vad är en "god" dryck etc - ni förstår nog vad jag menar. Därav svårigheten med en "sticky" - därmed inte sagt att det inte kommer någon...

T.ex så anses Casu Marzu som är en ost från Sardinien där man låter (vanliga) flugor lägga ägg som blir larver som man sedan äter (levande) tillsammans med osten som en "delikatess". Förmodligen skulle en majoritet av svenskar vägra äta det. Samtidigt skulle jag absolut tycka en tråd om ämnet vore väldigt intressant på alla sätt och vis.

Själv har jag ätit en mängd olika och konstiga saker, en del har varit gott och en del har varit rent ut sagt vedervärdigt. Det godaste jag någonsin ätit är dock (typiskt att Snövit skulle ta just det exemplet) grillad abborre, tillagad sent på kvällen långt ut i den finska skärgården - kryddad med lite salt och lokala örter. Helt underbart gott!!! Slår allting jag ätit både före och efter det (inkl sånt på restauranger med stjärnor i Guide Rouge/Michelin). Trots allt tycker jag att en sådan smakupplevelse faktiskt förtjänar sin plats i det forumet. Även om jag inte skrivit om den.

Men det som TS skriver ska tas i beaktan och vi ska se om det finns någon gyllene medelväg.
Citera
2009-05-02, 19:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Visst skriver man om snabbmakaroner och ketchup så är det trams i den forumdelen och raderas (jag var nyss inne och plockade bort just det inlägget). Men det är svårt att sätta en gräns får man skriva den tråden att man njuter av en nyuppdragen abborre som grillas över öppen eld? Eller att man faktiskt njuter av en iskall öl efter en lång arbetsdag?

Mest uppskattade budgetvaran borde inte heller vara helt fel men som det är nu är det nog lite mycket skräp även i den tråden. Man borde ju kunna tips om underprisade varor som tillför njutning? Tex att man kan välja Rostas om man tycker Oxfilén är för dyr.

Sen måste jag också påpeka att just livsnjutare och finsmakare är ett forum som genererar väldigt lite RP så fler sådana vore uppskattat.

Nyuppdragna abborren som grillas är definitiv livsnjutare, det är ju inte var dag man njuter av en sådan. Inte heller en iskall öl (även om det gärna får vara en lite ovanligare). Vad som gör mig lite ledsen är det som skriver uppenbart bara för att "racka ned" på dem som satsar lite av sina surt förvärvade slantar på att göra livet lite festligt då och då.

Rostas är förbaskat gott, och jag har absolut inga problem med guldkantade spartips. Köper för övrigt ofta rostas.

Mest uppsattade budgetvaran är för övrigt en klockren tråd. Ibland kan lyxig och fantastisk smak komma i billig version också. Själv är jag en sucker för mesmör.
Citera
2009-05-02, 19:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
'Livsnjutare och finsmakare' är ett rätt knepigt forum på många sätt, speciellt att moderera.

Varför: jo, för att smak och tyckte är så otroligt individuellt/subjektivt.

Tack för insikterna i modereringen av Livsnjutare. Personligen gillar jag tämligen obsbyra saker, men det behöver absolut inte vara värstingarna. Just de inlägg som blir för mycket är när det i vintråden helt plötsligt kommer en åkessontetra flygande. Inget fel på tetror, men det finns ett forum för dem. Om nu någon har ett fantastiskt recept på till exempel sin egen mormors stuvade makaroner och förklarar varför kan jag till och med köpa det, även om jag själv skulle posta i matforat.
I alla fall tycker jag att man bör förklara varför det sätter en guldkant på ens tillvaro.

Citat:
T.ex så anses Casu Marzu som är en ost från Sardinien där man låter (vanliga) flugor lägga ägg som blir larver som man sedan äter (levande) tillsammans med osten som en "delikatess". Förmodligen skulle en majoritet av svenskar vägra äta det. Samtidigt skulle jag absolut tycka en tråd om ämnet vore väldigt intressant på alla sätt och vis.

Jag hade förträngt just den matupplevsen. Det är tillsammans med rå fårhjärna det jag har haft svårast för att äta. I och för sig är osten god utan flugorna. Men konsistensen blir underlig då maskarna är mycket mjukare än själva osten. Maskarna har konsistensen mer av mjukost.

Citat:
Det godaste jag någonsin ätit är dock (typiskt att Snövit skulle ta just det exemplet) grillad abborre, tillagad sent på kvällen långt ut i den finska skärgården - kryddad med lite salt och lokala örter. Helt underbart gott!!!... ...Trots allt tycker jag att en sådan smakupplevelse faktiskt förtjänar sin plats i det forumet...

Håller som sagt helt med om det abborren, även om jag föredrar rökt sik i fjällen med min dotter. Som sagt, livsnjuteri på hög nivå.

Men det som TS skriver ska tas i beaktan och vi ska se om det finns någon gyllene medelväg. [/quote]

TS är mer än nöjd med att få ett beaktande av en gyllene medelväg och tackar för det snabba gensvaret. Nöjd TS.

Jag tror vi får starta en fisk-i-naturentråd i livsnjutare efter det här...
Citera
2009-05-02, 20:21
Medlem
Snövits avatar
Jag har nu rensat tråden mest uppskattade budgetvaran på inlägg som jag bedömer inte riktigt följer trådstarten och även satt den på bevakning.
Citera
2009-05-02, 21:21
Medlem
R.Stotzkys avatar
Forumet ifråga är ett helt onödigt skitforum som bara skapades för att ett fåtal personer var för fina för att skriva i Matforumet där det skrevs om annat än gåslever och iransk kaviar. Det fyller ingen som helst funktion, då vad som är "livsnjutning" skiljer sig från person till person. Alltså kommer en person att starta en tråd om gåslever i matforumet och en annan person skapar en i "finforumet". Det enda rätta är att lägga ner forumet ELLER byta namn på det till "dyr mat" och lägga in en regel om att maten man skriver om där måste kosta minst x kr/kg.
Citera
2009-05-02, 21:24
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.Stotzky
Det enda rätta är att lägga ner forumet ELLER byta namn på det till "dyr mat" och lägga in en regel om att maten man skriver om där måste kosta minst x kr/kg.

Fast det behöver ju inte var dyr mat som diskuteras. Exemplet på egen fiskad abborre oven är ju rätt talande för det.
Citera
2009-05-02, 23:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Fast det behöver ju inte var dyr mat som diskuteras. Exemplet på egen fiskad abborre oven är ju rätt talande för det.

Håller helt med Snövit här, det är inte alltid priset som avgör. Jag känner mig mer bekväm med att det ska vara något som sätter rejäl guldkant på tillvaron och är något att diskurera. Abborre med familjen, eller jordgubbar med en bra prisvärt mousserande vin tillsammans med någon man älskar, gärna med en liten beskrivning över hur guldkantat just det kändes

Edit: Både Snövit och Oddball gav fantastiska exempel på just Guldkantade ögonblick i livet som kostade lite salt, peppar och en tändsticka. Ingen skulle väl säga att det inte var livsnjutande?
Citera
2010-02-07, 20:46
Medlem
Kylvaras avatar
Delen livsnjutare och finsmakare har ju spårat ur!

Håller ni inte med mig? Nästan 90 % av alla trådar består om vilken glass på ica/coop som är godast, vilken läsk som är bäst, vilken marabou som är godast. Folk skapar trådar om deras goda flottiga middag när dom äter någon sjaskig cheeseburgare, och i tråden "Livsnjutare, vad njuter du av just nu?" så tillhör det vanligheten att det är allt för mycket trams, som typ. "Sitter med en ettan lös i käften och en kall mariestad!".

Ok, nu ska inte jag dömma vad folk anser vara livsnjutning eller icke. Men min uppfattning är iallafall att det är finare/dyrare alkoholdrycker, tobaksvaror, exklusiva grosserier och maträtter etc. Visst, det har blivit mycket bättre på senaste tiden. Men jag tycker fortfarande att det bör bli hårdare moding där! I nuläget är det väl OK, men sen rätt som det är kommer det en våg av retards som börjar snacka om lidl-glass och godaste euroshopper-chokladen.
Citera
2010-02-07, 20:51
Medlem
Squalos avatar
Forumet fungerade aldrig från början.

Definitionen av vad som räknas dit istället för till mat eller dryckforumen är allt för vag.

Som ta han fettogubben i det programmet Ullared på TV, han hade som "yrke" Livsnjutare, och nog fan kan inte det betyda annat än arbetslös loser.
Citera
2010-02-07, 20:56
Medlem
callocains avatar
Det beror väl på att forumdelden heter "Livsnjutare och finsmakare"

Finsmakare (en person som kräver den högsta kvaliteten och är expert inom sitt område) är ju bara en del medans livsnjuteri kan var vad som helst (lidl-glass och snus tex.).

Det blir helt enkelt en mix av de båda. En titeländrig vore kanske på sin plats
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in