2010-02-07, 20:59
Medlem
jcm900mods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av callocain
Det beror väl på att forumdelden heter "Livsnjutare och finsmakare"

Finsmakare (en person som kräver den högsta kvaliteten och är expert inom sitt område) är ju bara en del medans livsnjuteri kan var vad som helst (lidl-glass och snus tex.).

Det blir helt enkelt en mix av de båda. En titeländrig vore kanske på sin plats

Nej, rubriken passar, livsnjutning och finsmakning är olika för alla.
Citera
2010-02-07, 21:15
Medlem
callocains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jcm900mod
Nej, rubriken passar, livsnjutning och finsmakning är olika för alla.

Visst, "livsnjutning" är olika för alla men definitionen på finsmakare är inte det, det innebär att det är ett visst krav på kvalité där lössnus och lidl-choklad inte passar in.
Citera
2010-02-16, 13:40
Medlem
xallos avatar
Tråden är fullständigt urspårad med kretiner som tjoar om kalles kaviar och annat skit, stäng den eller moderera den, som den ser ut idag så är den tämligen meningslös. Alternativet kan vara att fastställa vissa regler, Snus exempelvis kan absolut vara acceptabelt om det är hemmagjort osv, en dosa grov är inte livsnjuteri eller finsmakeri. En del kan hävda att det är subjektivt men det är det inte, en planka och en stor stark på lokala skabbkrogen är inte "vardagslyx", det är bara sunk och kan med fördel tas i de trådar som behandlar ämnet.
Låt det finnas en tråd där man kan diskutera livets små ljuspunkter utan att den tas över av folk om uppenbarligen inte är läskunniga alternativt är ute för att sabba.

Oavsett om man tar till sig Benthams teorier om kvantitativ utilitarism, eller Mills när vi pratar hedonism och livsnjuteri så skulle tråden må bra av en kvalitetshöjning.
Senast redigerad av xallo 2010-02-16 kl. 13:50.
Citera
2010-02-16, 14:43
Medlem
Von0bens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.Stotzky
Forumet ifråga är ett helt onödigt skitforum som bara skapades för att ett fåtal personer var för fina för att skriva i Matforumet där det skrevs om annat än gåslever och iransk kaviar. Det fyller ingen som helst funktion, då vad som är "livsnjutning" skiljer sig från person till person. Alltså kommer en person att starta en tråd om gåslever i matforumet och en annan person skapar en i "finforumet". Det enda rätta är att lägga ner forumet ELLER byta namn på det till "dyr mat" och lägga in en regel om att maten man skriver om där måste kosta minst x kr/kg.

Bra skrivet. Håller med till fullo.

Forumet fyller egentligen inget syfte annat än att vara nån sorts alltför diffus samlingsplats för människor som känner att deras val av mat dryck eller stimulantia är ett kvalitetsval. Men hur ska man avgöra när det verkligen är så, vem skall avgöra vem som är en "sann" livsnjutare? Är det livsnjutarens njutning detsamma som dyr njutning? Eller handlar det om kunskap och passion? I såfall borde ju en konässär på kalles kaviar, som följt produkten i 30 år och vet allt om hur den utvecklats och har egna ideer om hur den skall avnjutas vara en person som borde få skriva om det i forumet.
Citera
2010-02-16, 15:06
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Von0ben
Men hur ska man avgöra när det verkligen är så, vem skall avgöra vem som är en "sann" livsnjutare? Är det livsnjutarens njutning detsamma som dyr njutning?

Kan bara hålla med om att det är ett problem med definitionen på vad som ska anses som livsnjuteri och inte.

Det kanske är så att forumet spelat ut sin roll, det är faktiskt knepigt att moderera nåt där en användare tycker att allt som kostar under 800:- kilot är "svenne" och en annan användare tycker att höjden av livsnjuteri är nåt som är i det närmaste gratis (då menar jag inte Kalles Kaviar utan kanske nåt som man själv jagat/fiskat etc).

Är en överprisad och upphaussad konjak bättre än den som kostar 500:- flaskan? Är priset det enda som gör en vara/produkt exklusiv? Personligen tycker jag inte det.

Har man en väldigt benhård syn på vad som ska klassas som "fint" och "livsnjuteri" så blir det ett marginellt litet forum befolkat av såna som svennebanan ser som snobbar, har man däremot en mer tillåtande attityd till vad som kan passa i forumet så blir det befolkat av såna som snobbarna ser som svennebanan... Båda grupperna samtidigt verkar inte riktigt fungera.

Balansgången är sjukt snäv och jag vet inte riktigt hur man ska lösa det.

Oddball
Moderator i 'Livsnjutare och finsmakare'
Citera
2010-02-16, 15:44
Medlem
xallos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Kan bara hålla med om att det är ett problem med definitionen på vad som ska anses som livsnjuteri och inte.

Det kanske är så att forumet spelat ut sin roll, det är faktiskt knepigt att moderera nåt där en användare tycker att allt som kostar under 800:- kilot är "svenne" och en annan användare tycker att höjden av livsnjuteri är nåt som är i det närmaste gratis (då menar jag inte Kalles Kaviar utan kanske nåt som man själv jagat/fiskat etc).

Är en överprisad och upphaussad konjak bättre än den som kostar 500:- flaskan? Är priset det enda som gör en vara/produkt exklusiv? Personligen tycker jag inte det.

Har man en väldigt benhård syn på vad som ska klassas som "fint" och "livsnjuteri" så blir det ett marginellt litet forum befolkat av såna som svennebanan ser som snobbar, har man däremot en mer tillåtande attityd till vad som kan passa i forumet så blir det befolkat av såna som snobbarna ser som svennebanan... Båda grupperna samtidigt verkar inte riktigt fungera.

Balansgången är sjukt snäv och jag vet inte riktigt hur man ska lösa det.

Oddball
Moderator i 'Livsnjutare och finsmakare'

Ta då bort rubriken Livsnjutare och se till att forumet lever vidare under devisen (finsmakare): Diskussioner om kvalitetsviner, dyr konjak, exklusiva cigarrer osv.

Det finns utrymme för det, och aktiviteten skulle vara bra mycket högre om nivån hölls högre.
Passar inte "snobbismen" en del användare så kan de ju bara hålla sig borta, svårare än så är det inte, jag har inget till övers för pedofiler och annat pack, därför håller jag mig borta från de trådarna då jag inte har något att tillföra.
Citera
2010-02-16, 15:58
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xallo
Ta då bort rubriken Livsnjutare och se till att forumet lever vidare under devisen (finsmakare): Diskussioner om kvalitetsviner, dyr konjak, exklusiva cigarrer osv.

Det finns utrymme för det, och aktiviteten skulle vara bra mycket högre om nivån hölls högre.
Passar inte "snobbismen" en del användare så kan de ju bara hålla sig borta, svårare än så är det inte, jag har inget till övers för pedofiler och annat pack, därför håller jag mig borta från de trådarna då jag inte har något att tillföra.

Problemet kommer fortfarande att finnas kvar även om förslaget kanske aningens mildrar det hela. Vad är ett "kvalitetsvin"? "Dyr" konjak? "Exklusiva" cigarrer?

Alltså: var drar man gränsen? Ska den vara "flytande" så finns problemet kvar och att sätta en gräns baserat på pris tror jag inte alls på, då pris långtifrån är en adekvat måttstock på hur "bra" något är.
Citera
2010-02-16, 16:48
Medlem
xallos avatar
Citat:
Problemet kommer fortfarande att finnas kvar även om förslaget kanske aningens mildrar det hela. Vad är ett "kvalitetsvin"? "Dyr" konjak? "Exklusiva" cigarrer?

Alltså: var drar man gränsen? Ska den vara "flytande" så finns problemet kvar och att sätta en gräns baserat på pris tror jag inte alls på, då pris långtifrån är en adekvat måttstock på hur "bra" något är.

Jag säger inte att det är lätt att göra distinktionen, men nog måste det gå att förbättra från dagens falukorvstrådar, eller?

Kan man bara sätta en nivå och hålla den så borde det vara rätt simpelt i slutänden.
Om vi utgår ifrån att kvalitetsvin är exempelvis chateau neuf de pap och att aurora inte är det så har vi kommit en bit på väg.
En rittmeister cigarill är inte en kvalitetsgarre osv.

En flaska Delamain, Reserve de la Familje är "stor" konjak medan en Bache Gabrielsen inte är det.

Sätt nivån och håll den så ordnar det sig ;-)
Citera
2010-02-16, 16:59
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Jag säger inte att det är lätt att göra distinktionen, men nog måste det gå att förbättra från dagens falukorvstrådar, eller?

Kan man bara sätta en nivå och hålla den så borde det vara rätt simpelt i slutänden.
Om vi utgår ifrån att kvalitetsvin är exempelvis chateau neuf de pap och att aurora inte är det så har vi kommit en bit på väg.
En rittmeister cigarill är inte en kvalitetsgarre osv.

En flaska Delamain, Reserve de la Familje är "stor" konjak medan en Bache Gabrielsen inte är det.

Sätt nivån och håll den så ordnar det sig ;-)

Jag förstår precis vad du menar, problemet är att det du skriver är din subjektiva åsikt om vad som är kvalitet och inte - det är där skon klämmer. Vi har alla olika definitioner på vad som är kvalitet och inte...

Men visst, falukorvar och tubkaviar är inget för det forumet - där är vi rörande överens (även om det uppenbarligen finns drösvis med användare som tycker annorlunda).
Citera
2010-02-16, 17:05
Medlem
flxblts avatar
Gör om Livsnjutare & Finsmakare till ett forum om råvaror, produkter och livsmedel eller så istället. Då räcker det väl om det där finns stora trådar om dyra ostar etc.

Tycker att det blir lite rörigt med diskussioner om livsmedel i Matlagning, metoder och redskap.
Senast redigerad av flxblt 2010-02-16 kl. 17:14.
Citera
2010-02-16, 17:06
Medlem
xallos avatar
Citat:
Jag förstår precis vad du menar, problemet är att det du skriver är din subjektiva åsikt om vad som är kvalitet och inte - det är där skon klämmer. Vi har alla olika definitioner på vad som är kvalitet och inte...

Men visst, falukorvar och tubkaviar är inget för det forumet - där är vi rörande överens (även om det uppenbarligen finns drösvis med användare som tycker annorlunda).

Nej, kvalitet är inte subjektivt! Kvalitet är kvalitet, antingen är man gravid eller så är man inte det, det finns inget mellanting. Smak är subjektivt däremot, det finns säkerligen folk som uppskattar en ritmeister, det blir dock inte en kvalitetsgarre för det.
Citera
2010-02-16, 17:18
Medlem
Sunners avatar
Citat:
Nej, kvalitet är inte subjektivt! Kvalitet är kvalitet, antingen är man gravid eller så är man inte det, det finns inget mellanting. Smak är subjektivt däremot, det finns säkerligen folk som uppskattar en ritmeister, det blir dock inte en kvalitetsgarre för det.

Mja, även om jag förstår vad du menar och håller med så är det inte riktigt så enkelt i mina ögon. Om jag tar öl(är ingen vinmänniska) som exempel så tycker jag t.ex att en Rochefort är ett prima kvalitetsöl av rang medans en Budwasser är piss med alkohol tillsatt, men rent objektivt så vet jag inte hur jag skulle kunna försvara den åsikten som något annat än just min åsikt.
Visst, Rocheforten är dyrare, svårare att få tag på, smakrikare osov, men eftersom kvalitet åsyftar åtråvärda egenskaper så kan ju någon annan med all rätt hävda att Bud'en är av högre kvalitet just för att den personen råkar tycka om billigt alkoholhaltigt piss.

Resonemanget skulle väl för all del hålla om man pratade om just falukorv då man iallafall skulle kunna argumentera för att kvalitativ falukorv borde vara gjort av mer riktigt kött och mindre slakteriavfall, men falukorven var väl alla överens om att den inte hörde hemma där ändå?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in