Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-05-02, 17:38
  #1
Medlem
Snabb fråga. Hur lång tid brukar det ta mellan det att en polisanmälan gjorts tills dess att man blir kontaktad av polisen på ett eller annat sätt? Gäller ett mindre allvarligt brott.
Citera
2009-05-02, 17:40
  #2
Medlem
micaeles avatar
Det tar från en dag upp till något år, om du har otur. Är det ett mindre allvarligt brott lär polisanmälan inte prioriteras högt, men den kommer att hanteras även om det går månader och åter månader.
Citera
2009-05-02, 17:44
  #3
Medlem
CommonKnowledges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemfanärtiina
Snabb fråga. Hur lång tid brukar det ta mellan det att en polisanmälan gjorts tills dess att man blir kontaktad av polisen på ett eller annat sätt? Gäller ett mindre allvarligt brott.
Du lär bli kallad på förhör inom ett par dagar. Rättegång kan ta upp till ett år som kissen säger.
Citera
2009-05-02, 17:47
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Det tar från en dag upp till något år, om du har otur. Är det ett mindre allvarligt brott lär polisanmälan inte prioriteras högt, men den kommer att hanteras även om det går månader och åter månader.
Tack för svaret. Jobbigt att det kan ta sån tid :/
Jag vet inte ens om jag fått en polisanmälan på mig, men sånt är hemligstämplat under en eventuell utredning va?

Citat:
Ursprungligen postat av CommonKnowledge
Du lär bli kallad på förhör inom ett par dagar. Rättegång kan ta upp till ett år som kissen säger.
Tveksamt. Det har gått ganska många månader redan och jag har inte hört något.
__________________
Senast redigerad av vemfanärtiina 2009-05-02 kl. 17:50.
Citera
2009-05-02, 17:56
  #5
Medlem
Misstänkt?

Som jag förstått det så meddelas endast den misstänkte om det bestäms att ett brott begåtts och förundersökning inleds och till förhör kallas det inte heller om det inte är en utredning. Dvs en anmälan kan finnas men om det bedöms att du (vi tar TS som ett exempel) inte begått ett brott så får du aldrig veta att du är anmäld.
Citera
2009-05-02, 17:57
  #6
Medlem
Vad har hänt?

Får man vara nyfiken och fråga TS vad du tror att du ev skulle vara anmäld för? Och varför tror du det? Är det någon som hotat att anmäla dig för något eller har du varit ute på dumheter?
Citera
2009-05-02, 18:00
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashinthenight
Som jag förstått det så meddelas endast den misstänkte om det bestäms att ett brott begåtts och förundersökning inleds och till förhör kallas det inte heller om det inte är en utredning. Dvs en anmälan kan finnas men om det bedöms att du (vi tar TS som ett exempel) inte begått ett brott så får du aldrig veta att du är anmäld.
Så har jag också förstått det. Frågan är dock hur lång tid det tar mellan det en anmälan har kommit in och polisen tar första kontakten med personen. (förutsatt att de anser att brott har begåtts förståss) Har du en second opinion?
Citera
2009-05-02, 18:05
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashinthenight
Får man vara nyfiken och fråga TS vad du tror att du ev skulle vara anmäld för? Och varför tror du det? Är det någon som hotat att anmäla dig för något eller har du varit ute på dumheter?
Avslöjar helst inte för mycket
Ingen har hotat med något, men det finns en risk att jag blivit anmäld och jag behöver ha reda på hur lång tid det tar innan jag i så fall får reda på det. Är ganska oinsatt i den här typen av frågor
Citera
2009-05-02, 18:20
  #9
Medlem
CommonKnowledges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemfanärtiina
Tack för svaret. Jobbigt att det kan ta sån tid :/
Jag vet inte ens om jag fått en polisanmälan på mig, men sånt är hemligstämplat under en eventuell utredning va?


Tveksamt. Det har gått ganska många månader redan och jag har inte hört något.
Jaha, men det sa du inte i ditt första inlägg.
Citera
2009-05-02, 18:21
  #10
Medlem
Polaren min blev misshandlad en kväll, vi polisanmälde det direkt och snubben som misshandla honom blev tagen av polisen direkt.

2 år senare hörde polisen av sig och det var dags för rättegång, blev framskjutet några månader dock pga att jag inte var i sverige vid tillfället (skulle vittna). Allt som allt tog det ungefär två och ett halvt år innan allt var upp klarat.
Citera
2009-05-02, 18:56
  #11
Medlem
Beror på

Citat:
Ursprungligen postat av vemfanärtiina
Så har jag också förstått det. Frågan är dock hur lång tid det tar mellan det en anmälan har kommit in och polisen tar första kontakten med personen. (förutsatt att de anser att brott har begåtts förståss) Har du en second opinion?

Jag tror det beror helt och hållet på vad för brott det är och hur stor belastning polisen/åklagarna etc har där du bor. Ett exempel: I sommar blir det två år sen jag var vittne till olaga hot samt försök till misshandel. Detta händer dagen innan midsommarafton och jag blev kallad till rättegången i slutet av januari förra året. Det visade sig i domen (som jag ju läste när den var klar) att den ena av de två det gällde hade ett antal åtalspunkter mot sig gällande klotter också. Sen kan man läsa ibland att en del begått mindre brott än så och det kan ha varit ett par år sen och det blir rättegång först nu. Men om du undrar så kan du väl fråga polisen där du bor? Skulle det visa sig att det finns en anmälan så får du ju veta då och slipper leva i ovisshet. Finns det ingen, och polisen kanske frågar varför du vill veta, så kan du ju hitta på något att säga.
__________________
Senast redigerad av flashinthenight 2009-05-02 kl. 18:57. Anledning: Ofullständig mening
Citera
2009-05-02, 19:06
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashinthenight
Jag tror det beror helt och hållet på vad för brott det är och hur stor belastning polisen/åklagarna etc har där du bor. Ett exempel: I sommar blir det två år sen jag var vittne till olaga hot samt försök till misshandel. Detta händer dagen innan midsommarafton och jag blev kallad till rättegången i slutet av januari förra året. Det visade sig i domen (som jag ju läste när den var klar) att den ena av de två det gällde hade ett antal åtalspunkter mot sig gällande klotter också. Sen kan man läsa ibland att en del begått mindre brott än så och det kan ha varit ett par år sen och det blir rättegång först nu. Men om du undrar så kan du väl fråga polisen där du bor? Skulle det visa sig att det finns en anmälan så får du ju veta då och slipper leva i ovisshet. Finns det ingen, och polisen kanske frågar varför du vill veta, så kan du ju hitta på något att säga.
Tack för svaret. Men kan man få reda på om det ligger några anmälningar mot en under den tiden brottet utreds, är inte det hemligstämplat under den perioden? Hade dock varit skönt med lite sinnesfrid...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback