2009-05-02, 16:50
Medlem
NaturalSelectors avatar
Jag känner mig sugen på att windsurfa i sommar!
Jag kan både skata och åka snowboard, så brädor är jag van vid.

En ny bräda är uteslutet med tanke på priset. Är det bara att köpa ett begagnad paket på blocket och ut och åka?
För jag vill ju helst slippa ta lektioner.

Finns det några tips för en nybörjare?
Citera
2009-05-02, 17:30
Medlem
Köp och lär,det är mitt tips.Det går ganska snabbt att lära sig grunderna och ta sig dit man vill.Tänk bara på att du inte blåser iväg för långt i början-att segla ett par kilometer går fort,att paddla samma sträcka i motvind med mast och segel är minst sagt segt.
Citera
2009-05-02, 18:15
Medlem
puckels avatar
Det är riktigt lätt att lära sig själv, dock är det bra om du har lite grundkunskaper i segling. Det hjälpte i alla fall mig. Det du ska tänka på om du köper bräda är att den ska vara ganska ordentligt stor och kunna flyta av sig själv, vilket nybörjarbrädor gör men inte proffsbrädorna.
Citera
2009-05-02, 19:02
Medlem
NaturalSelectors avatar
Vad bra att man slipper ta lektioner. Gick seglarkurs när jag var cirkus 10 år, det är inte mycket som finns kvar i hjärnan, men det kommer väl igen så småningom.
Tänkte ju köpa en begagnad och helst så billig som möjligt, då lär det väl vara en nybörjarbräda. Tänkte fråga om man behöver våtdräkt, jag vill börja surfa så fort som möjligt så jag har lärt mig till sommaren.
Jag har inget att göra under sommaren så om jag finner winsurfing roligt så tänkte jag surfa så mycket som möjligt. Då är kanske en våtdräkt att rekomendera?

Som sagt jag är helt ny. Så ursäkta om jag kommer med dumma frågor.
Senast redigerad av NaturalSelector 2009-05-02 kl. 19:33.
Citera
2009-05-02, 19:07
Medlem
puckels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NaturalSelector
Vad bra att man slipper ta lektioner. Gick seglarkurs när jag var cirkus 10 år, det är inte mycket som finns kvar i hjärnan, men det kommer väl igen så småningom.
Tänkte ju köpa en begagnad och helst så billig som möjligt, då lär det väl vara en nybörjarbräda. Tänkte fråga om man behöver våtdräkt, jag vill börja surfa så fort som möjligt så jag har lärt mig till sommaren.
Jag har inget att göra under sommaren så om jag finner winsurfing roligt så tänkte jag surfa så mycket som möjligt. Då är kanske en våtdräckt att rekomendera?

Som sagt jag är helt ny. Så ursäkta om jag kommer med dumma frågor.

En våtdräkt kan nog vara en bra idé. Som nybörjare blir det nog mycket bada och det är lätt att börja frysa om det blåser lite.
Dessutom kan man bli ordentligt nerkyld utan att man själv märker det, och det är inte alltid utmärkt om man har en lång paddling framför sig.
Men våtdräkter kan vara riktigt dyra så det är ditt eget val, om du inte skaffar våtdräkt räcker det nog om du är lite extra försiktig och inte seglar ut mer än typ 100meter från startposition.
Citera
2009-05-02, 19:32
Medlem
NaturalSelectors avatar
Tänkte börja redan denna månad, så får nog försöka hitta någon våtdräkt. Är det något mer man behöver införskaffa?
Citera
2009-05-02, 21:49
Medlem
lugna ner digs avatar
Åh en vindsurfing tråd, mitt liv går ut på vindsurfing!

Köp inte på blocket, riktigt vidriga överpriser! Kolla på steffo istället, http://www.surfzone.se/ppc/showcat.php/cat/29

Ang. våtdräkt så behöver du en, att det är bekvämt att vindsurfa gör att du lär dig fortare. I sommar kan du köpa dig en kortärmad variant för ca 1000 kronor.

Var bor du? Att ta nybörjarkurser gör att du slipper köpa en 200 liters bräda för att sedan sälja direkt + att det är förbannat jobbigt att börja på en 145 liters bräda.

Annars tycker jag att du ska köpa dig en 150-200 liters med en 5.5 rigg.
Citera
2009-05-02, 22:18
Medlem
NaturalSelectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lugna ner dig
Åh en vindsurfing tråd, mitt liv går ut på vindsurfing!

Köp inte på blocket, riktigt vidriga överpriser! Kolla på steffo istället, http://www.surfzone.se/ppc/showcat.php/cat/29

Ang. våtdräkt så behöver du en, att det är bekvämt att vindsurfa gör att du lär dig fortare. I sommar kan du köpa dig en kortärmad variant för ca 1000 kronor.

Var bor du? Att ta nybörjarkurser gör att du slipper köpa en 200 liters bräda för att sedan sälja direkt + att det är förbannat jobbigt att börja på en 145 liters bräda.

Annars tycker jag att du ska köpa dig en 150-200 liters med en 5.5 rigg.
Bor på skånska västkusten och tänkte åka i Skälderviken, tror det finns kurser i Hbg, i mitten av sommaren och jag vill börja så fort som möjligt, men vill som sagt helst undvika kurser.
Jag lär mig snabbt, har åkt skateboard ungefär 5 år av och till, testade snowboard i vintras och lärde mig på en dag. Utan kurser.
Att det tar lite längre tid att lära mig med en bättre bräda skadar inte, jag ger mig inte efter första taget. Så ju mindre desto bättre/snabbare, eller?
Citera
2009-05-03, 01:25
Medlem
lugna ner digs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NaturalSelector
Bor på skånska västkusten och tänkte åka i Skälderviken, tror det finns kurser i Hbg, i mitten av sommaren och jag vill börja så fort som möjligt, men vill som sagt helst undvika kurser.
Jag lär mig snabbt, har åkt skateboard ungefär 5 år av och till, testade snowboard i vintras och lärde mig på en dag. Utan kurser.
Att det tar lite längre tid att lära mig med en bättre bräda skadar inte, jag ger mig inte efter första taget. Så ju mindre desto bättre/snabbare, eller?

Ju mindre dom är ju enklare blir dom att hantera när man har blivit bättre, snabbare med också.

Om du känner att du vill dra igång med något direkt så är ju en 150 liters något att satsa på, gärna med centerbord som går att fälla upp och ner.

Här är ett bra exempel (men sällsynt) på en bra nybörjardeal:
http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php/product/22505/cat/29
Det är tyvärr sålt men annars hade det varit rätt ultimat för dig.

Vad den här har för liter vet jag inte men jag skulle gissa på 180 till 200:
http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php/product/22306/cat/29
Men det är en nybörjarbräda med centerbord (vet inte hur det funkar på den dock). Den skulle passa nu men inte om ett år.
Det är föresten så långt ner i pris du bör gå, sen blir det 90-tals modeller som kan vara omöjliga att lära sig på.
Citera
2009-05-04, 16:15
Medlem
Damn , nu fick ni mig att bli sugen, ska ner till stranden nu o dra ut en stund
Citera
2009-05-04, 20:52
Medlem
lugna ner digs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dinga
Damn , nu fick ni mig att bli sugen, ska ner till stranden nu o dra ut en stund

Var ute precis, jäävlar vilka hopp! Apelviken var helt underbar!
Vet inte vad det blåste men det kändes som 12 m/s och fetaste vågorna på länge!

Underbart
Citera
2009-05-05, 17:33
Medlem
puckels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lugna ner dig
Var ute precis, jäävlar vilka hopp! Apelviken var helt underbar!
Vet inte vad det blåste men det kändes som 12 m/s och fetaste vågorna på länge!

Underbart

Vart fan bor du? Är det inte sjukt kallt?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in