2009-05-02, 01:38
Medlem
TheWickerMans avatar
Det verkar ganska vanligt att man förhandlar med banken om räntesatsen när man tar lån vid ett köp av bostadsrätt. Om man flyttar över sina sparkonton och lönekonton till banken man lånar av verkar det gå att få ner räntan litegrann.

Hur kan en sån här "deal" se ut? Om man valt rörlig ränta och förhandlar ner den, hur funkar det då? Rörlig ränta är ju just...rörlig... Kan banken till exempel fixa så att jag alltid har en viss procentenhet lägre än aktuell rörlig ränta, eller hur funkar det?

Hur länge brukar en överenskommen sänkt ränta gälla? Knappast hela låneperioden väl - den varar ju i typ 30-40 år eller nåt sånt... Om jag vill flytta mina sparkonton igen till annan bank om typ fem år, upphör min sänkta ränta med automatik då och återgår till vad jag normalt skulle ha i ränta?

Kort sagt, hur funkar det?
Citera
2009-05-02, 16:45
Medlem
Som vanlig knegare kan du inte få ner räntan mycket om du itne har en jävla flax. Då du kan få ner räntan är till exempel om du har ditt företags alla affärer i banken. Men flyttar du bara över lönekonto så får du garanterat ingen lägre ränta. Testa med att flytta över sparande, starta pensionsparana, ha bil- och boende försäkring där. Någonstans vid det stadiet KANSKE du kan få lite rabatt. Du kan väl kanske få lite rabatt med om du har ett STORT sparande.

Men nu snackar vi inte om några procent här utan kanske någon tiondel du kommer ner i ränta. Så är du vanlig knegare med normala lån så spelar det ungefär nada roll.....
Citera
2009-05-02, 23:41
Medlem
Jag skulle nog om jag vore du försöka gå till banken och fråga. Vad kan jag göra för att få lägre ränta än vad jag har idag?

Fungerar det inte på din nuvarande bank så går du till nästa tills du är nöjd eller väljer att gilla läget.
Citera
2009-05-03, 11:33
Medlem
nazipoliss avatar
beställ ett möte med en personlig bankman och gå igenom räntorna, gör sedan detta på flera banker och se vad du får bäst!
tar du lån på 500 000 kr så blir det nog svårt att deala, du får nog komma upp i högre summor ifall det skulle bli lönt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in