2009-05-01, 23:03
Medlem
1. Förklarande
2. Ifrågasättande
3. Resonerande
4. Argumenterande
5. Rationellt

På grundval av dessa kriterier föreslår jag att Matrix - konspirationstråden stängs ned eller flyttas till konspirationsforumet, då den saknar 2, 3, 4 och 5. Här hör den inte hemma.
2009-05-01, 23:29
Bannlyst
Instämmer.
2009-05-01, 23:59
Medlem
Med dessa kriterier i åtanke hör inte heller denna tråd hemma i filosofi-forumet.
PM till Moderator hade varit mer korrekt?
2009-05-02, 00:11
Medlem
Denna tråd innehåller förklarande av vad filosofi är.
Denna tråd ifrågasätter tillskrivandet av filosofi till Matrix-tråden.
Denna tråd resonerar utifrån den givna definitionen av filosofi.
Denna tråd argumenterar för att matrix-tråden flyttas.
Denna tråd är rationell.
2009-05-02, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YaYa
Denna tråd innehåller förklarande av vad filosofi är.
Denna tråd ifrågasätter tillskrivandet av filosofi till Matrix-tråden.
Denna tråd resonerar utifrån den givna definitionen av filosofi.
Denna tråd argumenterar för att matrix-tråden flyttas.
Denna tråd är rationell.
Tråden är inte förklarande, den är påstående/beskrivande. Det finns inget argument till varför dessa kriterier ska stå bakom filosofins vara/ontologi. Har du någon källa på dessa kriterier, eller är det bara din åsikt?

Tråden ger en beskrivning av vad filosofi är, den ifrågasätter inte vad filosofi är (vilket ju är trådtiteln/ämnet). Om frågan hade varit mer som "Om Matrix-tråden är filosofi, vilka kriterier kan vi ställa upp för vad som ska anses vara filosofins vara och icke-vara?" så hade tråden varit rejält ifrågasättande.

Resonerar, ja, kanske. Men på felaktiga premisser?

Jag är inte emot att Matrix-tråden flyttas, däremot är tråden helt överflödig.
Ett PM hade räckt.

Tråden är emotionell, och moraliserande, minst av allt rationell, tyvärr.
2009-05-02, 00:47
Medlem
på vilket nämnvärt sätt skiljer sig Synonymerna beskrivande/förklarande? Jag förklarar med 5 punkter vad filosofi är.

Efter bästa filosofiska kompetens har jag framlagt dessa kriterier som ett första förslag. Meningen är självklart att de ska revideras så att de närmre passar filosofien som akademisk gren.

Ingen kan ifrågasätta tomma koncept, därför erbjuder jag en definition, och ifrågasätter om MAtrix-tråden uppfyller dessa krav. Jag ifrågasätter den bild av filosofi som matrix:arna förespråkar. Det är ett reellt ifrågasättande.

Resonera har ingenting med premissernas faktiska sanningsvärden att göra. Resonera är processen i vilken man ställer upp premiss och slutsats, vilket jag gjort.
2009-05-02, 00:53
Medlem
adequates avatar
Åsikter om moderering bör tas i PM till mig eller excelsis. Den här forumsavdelningen handlar om filosofi, inte om forumsavdelningen själv.* Denna tråd låses därför.

Hursomhelst håller jag med dig, och flyttar matristråden till Konspirationer.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in