2009-05-01, 18:41
Medlem
Jag studerar just nu tyska och märker hur påfallande likt svenskan det är i många ord. Skulle tippa på att drygt 50% av orden har någon typ av besläktning med varandra. Jag är inte så insatt i de andra germanska språken så som norska, danska eller holländska. Men ni som är mer kunniga, känns det inte som att svenska och tyska är renare (och vackrare) språk med störst likheter, medan de andra snarare är fjöliga dialekter på dessa två språk?
Citera
2009-05-01, 18:45
Medlem
Lieutenant-Pains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Worm
Jag studerar just nu tyska och märker hur påfallande likt svenskan det är i många ord. Skulle tippa på att drygt 50% av orden har någon typ av besläktning med varandra. Jag är inte så insatt i de andra germanska språken så som norska, danska eller holländska. Men ni som är mer kunniga, känns det inte som att svenska och tyska är renare (och vackrare) språk med störst likheter, medan de andra snarare är fjöliga dialekter på dessa två språk?

Nej med tanke på att innan Sverige blev kristet så kan språket vikingarna talat här ha låtit som Isländska till 95%, vilket betyder att den renaste formen av samtliga nordiska språk är isländskan som slapp bli influerat av 1700-tals franskan , 1500-tals tyskan och 1900-tals engelskan i lika hög grad som de andra nordiska språken pga dess isolerade läge.
Citera
2009-05-01, 18:45
Medlem
balbas avatar
Tycker danska är mer likt tyska än vad svenska är.
Citera
2009-05-01, 19:02
Medlem
Kryžininkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Worm

Läs gärna någon grundläggande introduktion till de germanska språken.
Citera
2009-05-01, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryžininkas
Läs gärna någon grundläggande introduktion till de germanska språken.

Nej, jag tycker det är trevligare att lära mig grejer av folk på flashback.
Citera
2009-05-01, 19:45
Medlem
Jrgens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lieutenant-Pain
Nej med tanke på att innan Sverige blev kristet så kan språket vikingarna talat här ha låtit som Isländska till 95%, vilket betyder att den renaste formen av samtliga nordiska språk är isländskan som slapp bli influerat av 1700-tals franskan , 1500-tals tyskan och 1900-tals engelskan i lika hög grad som de andra nordiska språken pga dess isolerade läge.
Islandskan ar inte lika influerad av andra sprak som de skandinaviska spraken, men att den forkristna svenskan skulle ha latit som modern islandska stammer inte alls.
Citera
2009-05-01, 19:54
Medlem
Kryžininkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jrgen
Islandskan ar inte lika influerad av andra sprak som de skandinaviska spraken, men att den forkristna svenskan skulle ha latit som modern islandska stammer inte alls.

Nej, just ljudbilden (fonetik och fonologi) har förändrats kraftigt i isländskan, men när det gäller lexikon och morfologi så är ju isländskan oförnekeligen det mest arkaiska av de nordiska språken.
Citera
2009-05-01, 20:21
Medlem
Lieutenant-Pains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jrgen

Dagens Isländska är mest likt fornsvenskan.

men du får gärna posta bevis om du tror att jag har fel.
Citera
2009-05-01, 22:15
Medlem
Kryžininkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lieutenant-Pain
Dagens Isländska är mest likt fornsvenskan.

Vad det handlade om var i vilket utsträckning språket svenskarna talade under vikingatiden låter som [nutida, väl?] isländska, ifall du nu glömt bort vad du själv skrev. Till 95 % – nej, knappast.

Men: dagens isländska är mest lik fornsvenskan ...

Av alla svenska språkstadier? Ja, troligen.
Av alla isländska språkstadier? Absolut inte.
Om man jämför fornsvenska och modern högtyska. Ja, utan tvivel.
O.s.v.
Citera
2009-05-01, 23:44
Medlem
Weejays avatar
Själv tycker jag att det kan vara rätt så lätt att förstå flamländska
Men det beror väl på att språken är "släkt" med varandra
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto