2009-05-01, 17:51
Medlem
Hudsjukdom som ofta skapar ett vitt hårt band eller ring, oftast runt förhuden.
Detta är en kronisk inflammation som drabbar slemhinnor och på män oftast förhuden, den bryter ner hudens elastiska förmåga och det finns starka kortisonsalvor som hjälper ganska bra hos vissa.
Någon som har/haft detta?

Bild på hur det kan se ut.
http://dermatology.cdlib.org/1501/co...y/degos/6b.jpg
Senast redigerad av Bukowski 2009-05-01 kl. 17:58.
Citera
2009-05-12, 22:59
Medlem
Ingen? Är det verkligen säkert det?
Citera
2009-05-13, 00:07
Medlem
qwiiiks avatar
Usch det var ingen mysig bild
Jag har inte haft det men jag undrar om det luktar väldigt mycket om snoppen om man har det? Det borde göra det tycker jag?
Citera
2011-09-19, 19:38
Medlem
Har opererats för detta idag. Tog bort hela förhuden.
Har inte känt någon speciell lukt innan.
Citera
2011-09-19, 22:27
Medlem
Slackoffs avatar
Det är typ ett eksem med oelastisk hud, varför skulle det lukta?
Citera
2011-12-29, 17:54
Medlem
ronkolofs avatar
Hej!

(Long time reader of the inläggs on flashback, first time skriva svar och deltaga in the actual debatt.)

Citat:

http://dermatology.cdlib.org/1501/co...y/degos/6b.jpg

Jag har en bekräftad lichen. Jag tänkte skriva att jag "lider av det", som man brukar göra när det gäller sjukdomar och diverse åkommor. Men jag lider verkligen inte. Haft det sen 2007, behandlar emellanåt med en cortisonsalva som heter Dermovat. Har också genomgått en frenulumplastik (1,5 år sedan) och så klart varit på ett antal läkarbesök för detta. Mycket riktigt så bryts hudens elastiska förmåga ned och förhuden upplevs som trång. Personligen tycker jag att det känns (när man har ett "utbrott") som att det sitter ett gummiband runt penis. Med tillbakadragen förhud syns det också då tydligt att det bildats ett vitt "band" på förhuden(se bild). Dock, vill jag påpeka att bilden visar ett exempel på en ganska hårt angripen och förmodligen obehandlad (eventuellt sent påbörjad behandling). Min erfarenhet är att det oftast knappt syns när lichen är aktiv. Snarare kommer den där känslan av att förhuden blir trång, men det går snart över med hjälp av nämnda cortisonsalva. Jag brukar se till att smörja in huden runtikring utsatta område dagligen med olja (mandel-, oliv-, eller liknande olja) eller mjukgörande kräm utan parfym (Decubal).
Jag har aldrig upplevt att det luktar och ingen av mina sängkamrater har någonsin klagat på detta heller.
Måste också nämna att det tog ett jäkla tag innan jag fick rätt diagnos. Mina första läkarbesök var inte givande alls. Ingen som kunde förklara för mig alls vad detta var för någonting. Första symptomen för min del var att det helt plötsligt en dag syntes en klar vit fläck mitt på ollonet. I början var den hård som en skorpa, men senare flöt det vita liksom in i ollonet. Med hjälp av bilder och lite annan info på nätet kunde jag till slut själv lista ut vad detta var. Fast om man bildgooglar "lichen" (eller "lichen sclerosus") är det inga roliga bilder som kommer fram. Det ser riktigt disgusting ut ofta. Men som sagt, detta är exempel på obehandlad lichen. Behandlar man det ordentligt och i tid så ska man klara sig undan detta, vad jag förstått. Jag är alls ingen läkare och jag kan bara tala för min egen del. Har aldrig talat med någon annan som har detta och vet inte ens hur stor del av befolkningen som drabbas... Dock så sägs det att det oftast drabbar medelålders kvinnor. Och vad det gäller kvinnor/tjejer och påverkan och symptom osv. har jag inte den blekaste aning om hur det är...
Jag vet också att det är ett sent svar, men det kanske ger information åt någon där ute som går och funderar över liknande..
ha det!
Citera
2012-12-08, 12:09
Medlem

http://dermatology.cdlib.org/1501/co...y/degos/6b.jpg[/quote]

( Kan bli ett långt inlägg )

Jag har nog detta, läkaren tror att det är det och dom tog ett vävnadsprov på mig för att skicka in till ett labb och sedan se vad det exakt är. Dom tog ett litet vävnadsprov på det exakta ställe där jag har det och dom bedövade förhuden och det kändes inget alls. Jag har använt cortimyk "Cortisonsalva" och jag brukar dra förhuden fram och tbx när man duschar ett antal gånger så man inte fastnar i någon sorts fastklämd situation. Jag hade innan en brännande och kliande infektion, som visade sig vara en svampinfektion, och den är bortbehandlad men jag fick detta problem också EFTER behandlingen av svampen. Jag tror själv att huden torkat ut ordentligt pga alla salvor man använt för att behandla svampen, och under den 5 veckor långa behandlingen så gjorde jag inget sexuellt alls. Kan ha vart så att huden "avställt" sig under den perioden och huden har alltid varit aktiv annars. Men just nu så är det inga probem, i början hade jag en väldigt tunn vit ring runt om men just nu ser jag ingenting förutom ibland så kan det se lite ihopdraget just på det stället. Jag tror inte att något ingrepp behöver göras pga detta om man bara tar tag i det så fort som möjligt, vilket inte många gör känns det som. Man har bara en kropp och den behöver man ta väl hand om. Kommer skriva senare om jag nu blir helt fri från detta och vad jag fått göra åt det.
Citera
2013-02-11, 23:42
Medlem
Baileys86s avatar
Jag har det (fast jag är tjej) eller min läkare har skickat in flera vävnadsprov men inget har hitills visat att det är den sjukdomen trots att jag har flera symtom som tyder på det. Det är tydligen något som främst drabbar kvinnor i klimakteriet, men jag är runt 25 och har haft symtom på det ända sedan jag var barn.
Senast redigerad av Baileys86 2013-02-11 kl. 23:49.
Citera
2023-04-17, 21:20
Medlem
[quote=ronkolof|34799051]Hej!

(Första symptomen för min del var att det helt plötsligt en dag syntes en klar vit fläck mitt på ollonet. I början var den hård som en skorpa, men senare flöt det vita liksom in i ollonet.)

Fick du bort det fläcken?
Gick till hudkliniken med liknande symptom och fick Lichen.. som svar direkt. Sen en kortison salva som inte hjälpt..
Citera
2024-03-14, 14:17
Medlem
Svempass avatar
[quote=Anonyma.Kaktusen|84182547]
Citat:
Ursprungligen postat av ronkolof
Hej!

(Första symptomen för min del var att det helt plötsligt en dag syntes en klar vit fläck mitt på ollonet. I början var den hård som en skorpa, men senare flöt det vita liksom in i ollonet.)

Fick du bort det fläcken?
Gick till hudkliniken med liknande symptom och fick Lichen.. som svar direkt. Sen en kortison salva som inte hjälpt..

Fick du dermovat? Det tar ett tag på med salvan varje kväll innan du lägger den över det vita och lite runt omkring. Jag hade bandage runt drog ner förhuden sen på med bandaget över. Sätt även vitvaselin på ollonet. Sen när det börjar försvinna är det bara ta då och då.
Märker att när jag är sjuk influensa eller liknande då kommer det vita tillbaka snabbare. Nu syns det knappt. Och med vitvaselin så är det bra elastik igen.
Citera
2024-03-14, 14:21
Medlem
Svempass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baileys86
Jag har det (fast jag är tjej) eller min läkare har skickat in flera vävnadsprov men inget har hitills visat att det är den sjukdomen trots att jag har flera symtom som tyder på det. Det är tydligen något som främst drabbar kvinnor i klimakteriet, men jag är runt 25 och har haft symtom på det ända sedan jag var barn.

Hur har det gått för dej? Dermovat hjälpte på förhuden för mig. Hade det refan när jag var i tonåren men tänkte inte på det. Så det tog 25 år innan jag läste om sjukdomen på nätet.
Vårdcentralen gav mig någon salva som inte ens var receptbelagd. Jag hade googlat fram att jag hade lichen. Så då fick jag tid hos urolog som sa du har rätt. Det var då jag fick dermovat och elastisken kom tillbaka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in