Hej!
(Long time reader of the inläggs on flashback, first time skriva svar och deltaga in the actual debatt.)
Citat:
Någon som har/haft detta?
Bild på hur det kan se ut.
http://dermatology.cdlib.org/1501/co...y/degos/6b.jpg
Jag har en bekräftad lichen. Jag tänkte skriva att jag "lider av det", som man brukar göra när det gäller sjukdomar och diverse åkommor. Men jag lider verkligen inte. Haft det sen 2007, behandlar emellanåt med en cortisonsalva som heter Dermovat. Har också genomgått en frenulumplastik (1,5 år sedan) och så klart varit på ett antal läkarbesök för detta. Mycket riktigt så bryts hudens elastiska förmåga ned och förhuden upplevs som trång. Personligen tycker jag att det känns (när man har ett "utbrott") som att det sitter ett gummiband runt penis. Med tillbakadragen förhud syns det också då tydligt att det bildats ett vitt "band" på förhuden(se bild). Dock, vill jag påpeka att bilden visar ett exempel på en ganska hårt angripen och förmodligen obehandlad (eventuellt sent påbörjad behandling). Min erfarenhet är att det oftast knappt syns när lichen är aktiv. Snarare kommer den där känslan av att förhuden blir trång, men det går snart över med hjälp av nämnda cortisonsalva. Jag brukar se till att smörja in huden runtikring utsatta område dagligen med olja (mandel-, oliv-, eller liknande olja) eller mjukgörande kräm utan parfym (Decubal).
Jag har aldrig upplevt att det luktar och ingen av mina sängkamrater har någonsin klagat på detta heller.
Måste också nämna att det tog ett jäkla tag innan jag fick rätt diagnos. Mina första läkarbesök var inte givande alls. Ingen som kunde förklara för mig alls vad detta var för någonting. Första symptomen för min del var att det helt plötsligt en dag syntes en klar vit fläck mitt på ollonet. I början var den hård som en skorpa, men senare flöt det vita liksom in i ollonet. Med hjälp av bilder och lite annan info på nätet kunde jag till slut själv lista ut vad detta var. Fast om man bildgooglar "lichen" (eller "lichen sclerosus") är det inga roliga bilder som kommer fram. Det ser riktigt disgusting ut ofta. Men som sagt, detta är exempel på obehandlad lichen. Behandlar man det ordentligt och i tid så ska man klara sig undan detta, vad jag förstått. Jag är alls ingen läkare och jag kan bara tala för min egen del. Har aldrig talat med någon annan som har detta och vet inte ens hur stor del av befolkningen som drabbas... Dock så sägs det att det oftast drabbar medelålders kvinnor. Och vad det gäller kvinnor/tjejer och påverkan och symptom osv. har jag inte den blekaste aning om hur det är...
Jag vet också att det är ett sent svar, men det kanske ger information åt någon där ute som går och funderar över liknande..
ha det!