Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Vilka är det som inte alls tvättar håret? Har inte hört att det finns sådana numera.
Finns ju de som bara tvättar med balsam och även de som bara har i vatten. Brukar kallas "No 'Poo" och "CO: condition only".
Själv använder jag inte shampoo utan bara balsam just nu, precis börjat för två veckor sen eller så, vet inte riktigt vad jag tycker om det ännu faktiskt.. Hårbotten mår ju mycket bättre dock, även om jag inte hade problem med den innan direkt, men man känner ändå lite skillnad där.
Ifall man haft vax eller andra hårprodukter i brukar folk som inte har shampoo ha i bikarbonat vilket tar bort bajs ur håret och gör det rent, eller typ äppelcidersvinäger. Själv har jag inget vax så inte behövt det ännu.
Anledningen ska vara att shampoo stjäl all olja och fetter ur håret och hårbotten som behövs för att det ska hålla sig fint, därför finns balsam, som då ska återföra det som shampoot stjäl, dock väldigt tillfälligt. Så om man skippar shampoot ska håret bli starkare och tjockare och "lugnare" och sådär.
Har själv inte märkt någon dålig lukt, men har ju balsam varje gång jag duschar - man ska gnugga in det ordentligt i hårbotten och i håret och ha riktigt mycket de första gångerna och om man har tid gärna låta det verka en liten stund innan man sköljer. Har duschat cirkus varannan dag, tränar ganska ofta så ibland varje dag ett tag så det funkar fint hittills.
Men ja - kan tänka mig att med bara vatten lär håret stinka en hel del; doften av otvättat hår är så jävla vidrig.
Läst någonstans att den där saken Carolina af Ugglas är en "inte tvätta håret"-sak..