2009-05-01, 17:05
Bannlyst
Är kille och har hår lite längre än ner över öronen. har hört att det inte är bra att tvätta håret med schampoo, har nu inte tvättat håret på 3 dagar ungefär och det känns ganska lite fettigt men väntar man i 2-3 veckor utan att tvätta så ska håret tydligen börja ta hand om sig själv. Redan nu tycker jag att håret känns tjockare och starkare faktiskt, hur länge har ni gått utan att tvätta håret?
Citera
2009-05-01, 17:12
Medlem
1 vecka, vilket även det var i fält. Men hört att det inte är bra för håret att det tvättas dagligen. utan var 2-3 dag.
Citera
2009-05-01, 17:16
Medlem
Har också ganska långt hår och skulle aldrig någonsin kunna gå i 2-3 veckor utan att tvätta det med schampo. Det börjar se fett ut redan efter bara några dagar. Och efter ytterligare några dagar så ser det ut som en katt suttit och slickat mig i håret.
Citera
2009-05-01, 17:16
Medlem
ganglere2s avatar
Tror att människor i allmänhet överdriver tvättning. Både av sig själva och sina kläder. Historiskt sett var det inte på det sättet som det är idag. Ute i världen är det också annorlunda även idag. Några dagar utan att tvätta håret är inte så mycket. Har själv varit utan hårtvätt någon vecka eller så rätt ofta vid t.ex. längre fisketurer i vildmarken och i det militära. Vet inte vad mitt "rekord" är. Har märkt det där du skriver att håret börjar ta hand om sig själv efter en tid. Läser en hel del historia. Detta har lett till att jag gjort en del "experiment" i historiskt syfte. Ex.vis gnidit håret med kli istället för tvätt med vatten. Det har jag läst någonstans att man gjorde förr.
Intressant frågeställning. Av miljöskäl är det utmärkt att minska på tvättningen, särskilt som det antagligen är mer hälsosamt dessutom. Många överdriver det ju i dagens samhälle. T.ex. duschar flera gånger om dagen. Orka.
Citera
2009-05-01, 18:17
Medlem
despots avatar
Förut tvättade jag håret ungefär 1gång om dagen med schampoo, då var det fettigt efter typ 1 dag, och så tvättade man det igen...

Men på ett lov så tvättade jag inte håret på en vecka, det blev riktigt fettigt, men när jag tvättade nästa gång så blev inte håret lika fett snabbt, så nu tvättar jag det ca 2-3 gånger i veckan med schampoo, annars bara med vatten om jag duschar. Känns mycket bättre
Citera
2009-05-01, 19:08
Medlem
Är det bara jag som avskyr mitt hår samma dag som man har tvättat det med schampo? Det blir snustorrt och ser fult ut.
Citera
2009-05-01, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mysen
Är det bara jag som avskyr mitt hår samma dag som man har tvättat det med schampo? Det blir snustorrt och ser fult ut.

Jepp, det är bara du!
Citera
2009-05-01, 19:21
Medlem
Trinnits avatar
Jag tvättar mitt var tredje-fjärde dag. Fungerar bra.

Har hänt flera gånger att jag har gått en vecka utan att tvätta, men då har jag använt torrschampo emellan, så det räknas kanske inte. Tycker dock att det känns ganska ofräscht att gå så länge. Även om man kan vänja håret vid att inte bli fett så börjar det lukta smutsigt hår efter ett tag. Sedan vill man ju också gärna tvätta efter en viss tid, det känns skönt att vara nyduschad med nytvättat hår.

Men det finns ju de som praktiserar att inte alls tvätta håret, och som hävdar att det blir jättefint. Personligen tror jag att de luktar, men de påstår att de inte gör det, så vem vet...
Citera
2009-05-01, 19:36
Medlem
ganglere2s avatar
Vilka är det som inte alls tvättar håret? Har inte hört att det finns sådana numera.
Citera
2009-05-01, 19:43
Medlem
Tvättar det 2ggr i veckan med schampo, annars sköljer jag håret varje dag med vatten.
Citera
2009-05-01, 19:48
Medlem
ryttiputts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Vilka är det som inte alls tvättar håret? Har inte hört att det finns sådana numera.

Finns ju de som bara tvättar med balsam och även de som bara har i vatten. Brukar kallas "No 'Poo" och "CO: condition only".

Själv använder jag inte shampoo utan bara balsam just nu, precis börjat för två veckor sen eller så, vet inte riktigt vad jag tycker om det ännu faktiskt.. Hårbotten mår ju mycket bättre dock, även om jag inte hade problem med den innan direkt, men man känner ändå lite skillnad där.

Ifall man haft vax eller andra hårprodukter i brukar folk som inte har shampoo ha i bikarbonat vilket tar bort bajs ur håret och gör det rent, eller typ äppelcidersvinäger. Själv har jag inget vax så inte behövt det ännu.

Anledningen ska vara att shampoo stjäl all olja och fetter ur håret och hårbotten som behövs för att det ska hålla sig fint, därför finns balsam, som då ska återföra det som shampoot stjäl, dock väldigt tillfälligt. Så om man skippar shampoot ska håret bli starkare och tjockare och "lugnare" och sådär.

Har själv inte märkt någon dålig lukt, men har ju balsam varje gång jag duschar - man ska gnugga in det ordentligt i hårbotten och i håret och ha riktigt mycket de första gångerna och om man har tid gärna låta det verka en liten stund innan man sköljer. Har duschat cirkus varannan dag, tränar ganska ofta så ibland varje dag ett tag så det funkar fint hittills.

Men ja - kan tänka mig att med bara vatten lär håret stinka en hel del; doften av otvättat hår är så jävla vidrig.

Läst någonstans att den där saken Carolina af Ugglas är en "inte tvätta håret"-sak..
Citera
2009-05-01, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ryttiputt

Men ja - kan tänka mig att med bara vatten lär håret stinka en hel del; doften av otvättat hår är så jävla vidrig.

Jag har hållit på som jag gör nu över ett halvår och jag har inte märkt av att mitt hår någon gång har luktat illa. Ingen i min omgivning har påpekat de heller. Så för mig funkar det iaf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in