2009-05-01, 10:29
Medlem
miklons avatar
När jag har kollat runt på nätet har jag sett en del metoder att göra rent spridarna på en insprutningsmotor, efter att man tagit loss dem.

Några skriver att de lagt spridarna i exempelvis diesel, aceton eller etanol i några timmar/över natten. Är det något som kan tänkas ha någon effekt? Vad är isåfall att föredra för vätska?

På ett annat ställe läste jag om att göra rent dem genom att spraya någon aerosol, exempelvis förgasarrengöring, för att få ut rostflagor och annat som kan ha satt igen munstyckena. Är det något som kan tänkas fungera?

Vad kostar det om man lämnar in spridarna på en normal bilverkstad?
Citera
2009-05-01, 10:50
Medlem
miklons avatar
Här är t.ex. en beskrivning av hur man kan göra själv, genom att spänningssätta spridarna och spraya rengöringsmedel:

http://www.geocities.com/MotorCity/Downs/9299/injector.htm

Finns det någon anledning till att det inte skulle fungera? Och viktigare, riskerar man att förstöra något om man testar?
Citera
2009-05-01, 11:19
Medlem
zorb89s avatar
köp sånt där dyrt skit på macken för rengöring av bensinsystemet/insprutningsystemet ist.

Kommer inte på namnet på skiten nu men det är en svart flaska du häller i tanken och den är rätt dyr med har jag för mig
Citera
2009-05-01, 11:59
Medlem
miklons avatar
Jag har testat med spridarrengöring (Omega 992), det hjälpte inte dessvärre.
Citera
2009-05-01, 13:22
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Jag har testat med spridarrengöring (Omega 992), det hjälpte inte dessvärre.
okej. säker på att det är problemt då?
Citera
2009-05-01, 18:12
Medlem
miklons avatar
Nej, jag börjar väl allt mer luta åt att det är något annat problem, men jag tänkte att det inte kunde skada att göra rent spridarna om det går att göra det på något enkelt sätt.
Citera
2009-05-01, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorb89
köp sånt där dyrt skit på macken för rengöring av bensinsystemet/insprutningsystemet ist.

Kommer inte på namnet på skiten nu men det är en svart flaska du häller i tanken och den är rätt dyr med har jag för mig

De där dyra skitet är just dyrt skit, det fungerar inte. Hällde ner sånt i min bil för att den gick dåligt på tomgång, nu går den ännu sämre än innan.
STP injection cleaner heter det om du ska prova på din.
Citera
2009-05-01, 19:24
Medlem
Ingen som har provat med en ultraljudsrengöringsmaskin?
Citera
2009-05-01, 19:25
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cherokeex2
De där dyra skitet är just dyrt skit, det fungerar inte. Hällde ner sånt i min bil för att den gick dåligt på tomgång, nu går den ännu sämre än innan.
STP injection cleaner heter det om du ska prova på din.

Ett problem med de där lösningarna är ju att de verkar i hela bränslesystemet, så risken finns ju alltid att man löser upp en massa skit i exempelvis tanken, som sedan sätter sig i filtret eller i spridarna.
Citera
2009-05-01, 19:28
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken2
Ingen som har provat med en ultraljudsrengöringsmaskin?

Riktiga maskiner använder väl ofta ultraljud såvitt jag förstår och jag har läst om en del som använt mindre maskiner av den sort man köper på t.ex. Kjell&Co, men jag har inte fått någon riktigt bra uppfattning om hur bra det fungerar.

Dock verkar de flesta vara överens om att man behöver öppna spridarna för att få någon riktigt bra effekt.
Citera
2009-05-01, 19:29
Medlem
My name is Earls avatar
Om du absolut vill rengöra dom, så köp en ultraljudstvätt på Kjell & Co, den kostar runt en femhundring och den funkar.
Citera
2009-05-01, 19:30
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av My name is Earl
Om du absolut vill rengöra dom, så köp en ultraljudstvätt på Kjell & Co, den kostar runt en femhundring och den funkar.

Fungerar det utan att man öppnar spridarna (dvs spänningssätter dem) alltså?

Kan ju vara värt att testa, en ultraljudsmaskin går väl alltid att få användning för.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in