2009-05-01, 04:35
Medlem
__Alez__s avatar
Funderar på att köpa mig en volvo 740. Kollar runt lite på blocket nu och hittar en hel del intressanta.

Vilket modell är "bäst" utav dom jag skrev i rubriken och vilka är dom största skillnaderna?
Har läst lite om att det är mer hk i glt än gl t.ex.

Men vilken tycker ni att man ska köpa?
Tacksam för svar
Citera
2009-05-01, 07:48
Medlem
Det beror väl på lite vad du är ute efter, GL'n är den simplaste modellen, förgasare på de äldre årsmodulerna och taskigt utrustade, GLT'n har mer hästar och är mer utrustade, turbon har väl mest hästar och är mest utrustade
Citera
2009-05-01, 10:44
Medlem
Ta GLT:n!
Citera
2009-05-01, 10:45
Medlem
jontäs avatar
jag skulle ha köpt antingen en 16v eller turbo.
dock så är TICen jävulst törstig, men det hör volvo till
Citera
2009-05-01, 12:41
Medlem
Irmschers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av __Alez__
Funderar på att köpa mig en volvo 740. Kollar runt lite på blocket nu och hittar en hel del intressanta.

Vilket modell är "bäst" utav dom jag skrev i rubriken och vilka är dom största skillnaderna?
Har läst lite om att det är mer hk i glt än gl t.ex.

Men vilken tycker ni att man ska köpa?
Tacksam för svar

Akta dig för GLT 16V. De ska tydligen inte hålla lika hög kvalitet som de övriga motorerna i modellprogrammet.
Citera
2009-05-01, 13:07
Medlem
Jkasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Irmscher
Akta dig för GLT 16V. De ska tydligen inte hålla lika hög kvalitet som de övriga motorerna i modellprogrammet.

Sant. Toppen brukar gå på dem, men om bilen är välservad så ska den hålla.
Citera
2009-05-01, 13:38
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Irmscher
Skitsnack så det stänker om det. B234F (a.k.a 16v-motorn) är exakt lika hållbar som de övriga 740-motorerna. Enda skillnaden är att ventilerna bli mos om kamremmen går. Alltså OM kamremmen går. Men så är det på de flesta nya bilar. Så det är inget "dåligt". Sköt kamremsbytet så håller den lika länge som de övriga B230-motorerna. B230K lider för övrigt av samma fel och finns i 740GL -86-88.
Citera
2009-05-01, 13:49
Medlem
Starkodders avatar
Här kan du läsa om de olika motorerna och paketen:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_740

Morsan hade förresten en GLT -89, den hade gått 45000 mil när hon gjorde sig av med den. Hon hade inga problem med motorn överhuvudtaget, det enda som krånglade var bränslemätaren.

Själv har jag nyss köpt en 745 GLE -89 med B230F-motorn, som jag håller på att fixa med.
Citera
2009-05-01, 18:31
Medlem
__Alez__s avatar
Dom jag tittat mest på har varit GL så det blir nog en sån. En turbo kan ju vara kul men då drar den ju mer och inte så roligt om turbon skulle gå sönder.

Tack för alla intressanta svar.
Citera
2009-05-01, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av __Alez__
Dom jag tittat mest på har varit GL så det blir nog en sån. En turbo kan ju vara kul men då drar den ju mer och inte så roligt om turbon skulle gå sönder.

Tack för alla intressanta svar.
Det låter rätt tycker jag även om en GLE eller GLT har lite mer utrustning. Men priset är väl därefter så det är bara att lycka till.
Kollar själv lite efter en 740 här i Skåne och -87 eller senare söker jag.
Dock ej med turbo, blir för mycket meck om nåt skulle hända.
Citera
2009-05-02, 01:04
Medlem
k0rv3ns avatar
Okey då ska vi se här så du kan få lite bra information!

16V avråder jag från direkt. Detta för att om kamremmen skulle gå så skjuter den ventilerna och blir svindyrt att reparera.

Turbon drar mer men är annars en skön maskin. Vill du ha lite mer under huven så rekommenderar jag denna.

GL är en som duger faktiskt. Har det du behöver och strax över 100 hk. Går att spinna med på vintern ändå.

Köp en efter -88 då den blev helgarverad(stavning?) alltså att den är rostskyddad överallt.
Citera
2009-05-02, 02:11
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av k0rv3n
Okey då ska vi se här så du kan få lite bra information!

16V avråder jag från direkt. Detta för att om kamremmen skulle gå så skjuter den ventilerna och blir svindyrt att reparera.

Turbon drar mer men är annars en skön maskin. Vill du ha lite mer under huven så rekommenderar jag denna.

GL är en som duger faktiskt. Har det du behöver och strax över 100 hk. Går att spinna med på vintern ändå.

Köp en efter -88 då den blev helgarverad(stavning?) alltså att den är rostskyddad överallt.
Då får man väl för helvete som bilägare se till att byta kamremmen i tid istället för att kalla en motormodell dålig för att ägarna skiter i serviceintervaller. Helkorkat. 16v-motorn är både stark och snål.
Går kamremmen på de övriga motorerna så står man ändå still eftersom motorn stannar. Man måste alltså med andra ord byta den där remmen inom 8000mil oavsett vilken motor man har.

Turbon drar bara mer ifall man sitter och leker hela tiden. Kör man normalt drar den inte mer än någon annan modell.

Efter -88 blev dom helgalvaniserade och ska rosta mindre. Är lacken kass eller underredsskyddet dåligt så kvittar det, då rostar den ändå.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in