2009-05-01, 01:44
Medlem
Kingen_kings avatar
Nu är det så att jag funderar på att skaffa en kolonilott. Eller egentligen två. Dom ligger vägg i vägg så det blir ju som en stor. Den ena har två äppelträd som säkert är 50+ och landet var odlat så sent som förra året, så det är ju bara att så frön och vattna regelbundet. Lite vinbär och hallon finns där också. Den andra är bara en gräsmatta och kräver lite jobb. Lotterna kan bebyggas med en liten stuga om man vill. 15 kvm storstuga + veranda + 4 kvm uthus.

Min tanke är att odla på den lott som redan har land och sen bygga stuga på den andra och göra en skön trädgård med med inglasad veranda och en lite gäststuga på 4 kvm. Kostnaden för lotterna är ca 700 kr om året, men när man byggt stuga så blir det ungefär det dubbla. Det finns ingen el, men batteri med solladdning och en vedspis så borde man få det att funka så man kan bo där på vårar och höstar. Kyl kan man lösa med en liten jordkällare under golvet.

Läget är ganska bra. Ca 3 km in till stan och 20 min med bil hemifrån. Tyvärr så hör man motorvägen och flygplatsen ligger i krokarna, så helt tyst och lugnt blir det aldrig.

Vad tror expertpanelen? Är det värt att satsa på? Tar man sej vatten över huvudet och man har en lott med ogräs i höst? När man bor i lägenhet så skulle det vara skönt med lite grönbete på sommaren... Och min tanke är att få ett vattenhål utan att ruinera sej. Stugan bygger jag lätt själv (mer än 20 år som byggare) och materiel kan ju råka bli över ibland...
Citera
2009-05-01, 02:03
Medlem
Om du inte är rädd för arbetet borde du säga ja.
Å andra sidan mycket av trivseln beror på hur dina grannar är.
Citera
2009-05-01, 02:43
Medlem
Chansen att vinna en koloni är väldigt liten.
Citera
2009-05-01, 10:09
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katalysator
Chansen att vinna en koloni är väldigt liten.
Inte här. Dom står tomma och det är bara att betala så är dom mina. Finns fler att välja på.
Citera
2009-05-02, 16:40
Medlem
Kingen_kings avatar
Sådär... Nu är det klart! Två kolonilotter bredvid varandra. Möjlighet finns att utöka bakåt också. Rabarber, jordgubbar, äppelträd, svarta och röda vinbär finns redan på den ena lotten. Den andra ska bebyggas med en liten stuga och få en fin trädgård.

Man blir som en nybyggare med färska grönsaker....
Citera
2009-05-02, 17:21
Medlem
prudenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kingen_king
Sådär... Nu är det klart! Två kolonilotter bredvid varandra. Möjlighet finns att utöka bakåt också. Rabarber, jordgubbar, äppelträd, svarta och röda vinbär finns redan på den ena lotten. Den andra ska bebyggas med en liten stuga och få en fin trädgård.

Man blir som en nybyggare med färska grönsaker....
Grattis! Det är faktiskt jätteroligt att vara med koloni Jag har haft kolonilott i några år och det har bara varit positivt hela tiden. Man bestämmer ju själv hur seriös man vill vara med odlingen och de olika projekten man får för sig att genomföra. Jag tog det lugnt i början mest p g a att jag var en fullständig amatör. Så småningom lärde även jag mig se skillnad på ogräs och finväxter (till övriga kolonisters glädje). Det är inte populärt om man låter hirskål och annat sprida sig in till grannen. Annars sköter man sig själv och det är fantastiskt kul att leva ut sina kreativa sidor. Jag har byggt redskapsförråd, snickrat staket och spaljeér, planterat syrenberså, lagt kullerstensgångar... ja ideérna är många. Nu har jag byggt upp en lummig oas där jag kan njuta av tillvaron men det fina är att den aldrig blir färdig. I år ska jag ändra i trädgårdslandet och odla i gamla pallkragar istället för på friland. Ja du hör hur galet besatt man blir. Lycka till! Du har gjort ett kap
Citera
2009-05-02, 17:41
Medlem
bessies avatar
grattis , du kommer ha många sköna dagar där, med lite sådd , lite rensning av ogräs , gå och mysa en stund , vattna ett tag , tag dig nått att dricka emellan , jobba en stund ,ligga och sola en stund,du kommer att stor glädje av din kollonilott. ha det så kul i sommar.
Citera
2009-05-02, 18:56
Medlem
Luxuss avatar
min mor höll på med sånt där för länge sen, å det ska jag säga dig: grannarna stjäl precis allt de kommer över, vare sig det är frukt&bär eller utrustning. å stjäl inte grannarna så är det polska bärplockare som råkar gå förbi...
Citera
2009-05-02, 19:37
Medlem
Skaffade kolonilott i Uppsala idag. 200 spänn om året för 6m x 10m så jag är sjukt nöjd. Vad är lättast att olda om man är nybörjare? Har köpt sallad, morot och rädisor. Funderar på nån buske som tex vinbär eller krusbär, men då kan man knappast räkna med skörd i år va?
Citera
2009-05-02, 20:47
Medlem
prudenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyledriver
Skaffade kolonilott i Uppsala idag. 200 spänn om året för 6m x 10m så jag är sjukt nöjd. Vad är lättast att olda om man är nybörjare? Har köpt sallad, morot och rädisor. Funderar på nån buske som tex vinbär eller krusbär, men då kan man knappast räkna med skörd i år va?
Vad kul och vad billigt. Om du köper lite större vinbärs och krusbärsbuskar kan du få bär redan första året. Jag har sett buskar som säljes med mogna bär - bara att plocka Lättodlade grönsaker är det du redan köpt men odla gärna i pallkragar eller liknande annars kommer den mordiska snigeln och käkar upp allt för dig. Om du ska plantera blommor investera gärna i tvååriga och perenner - det har du igen i det långa loppet. Annars får du börja om varje säsong och det blir himla jobbigt. Jag har satsat på sådant som sprider sig självt och då får man en massa gratis. Exempelvis digitalis, stockros, lupin, bolltistel, rosenmalva...

Lycka till!
Citera
2009-05-15, 23:15
Medlem
Kingen_kings avatar
Nu händer det grejer vid min koloni... Förutom att jag satt potatis och lök, sått morötter, dill, persilja, rädisor och lite annat smått och gott så har föreningen ändrat på byggreglerna.... Förut fick man bygga en 15 kvm stuga plus 4 kvm uthus. Nu har dom ändrat så man får bygga en 10 kvm gäststuga och en 22 kvm storstuga, om man har minst 400 kvm lott. Så nu hugger jag en trdje lott i anslutning till dom andra två så jag får bygga mer än jag räknat med...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in