2009-04-30, 22:48
Medlem
Min kära hustru råkade köra foten rakt in i en dörrpost tidigare i kväll. Det gjorde fruktansvärt ont i lilltån och nu värker tån och börjar anta en blå nyans. Den verkar inte bruten, men svullen. Vad göra?
Citera
2009-04-30, 22:52
Medlem
Zcapegoats avatar
Misstänker att det är en massa små blodkärl i tån som gått sönder av smällen, och det är ett begynnande blåmärke som syns. Prova att kyla ner tån. Brukar avhjälpa svullnad.
Citera
2009-04-30, 23:02
Medlem
Tack för tipset - nu börjar vi nedkylningen.
Citera
2009-04-30, 23:03
Medlem
.ZoeJane.s avatar
Är det naglen som börjar bli blå?

Då kommer den förmodligen trilla av men ingen större fara med det.
Tån kan även åkt på en stukning när den smälldes i.
Citera
2009-05-01, 00:50
Medlem
Spawnisens avatar
Ja, Som ovan sagt så är det troligen bara blodkärl som gått sönder och därför blir tån blå.Om hon kan röra på tån så är den inte bruten, och ni skulle nog märka det också. Kyl ner det men ni ska inte bara kyla ner det och låta den vara. Vifta lite på den också, så den inte blir helt stel.
Citera
2009-05-01, 08:47
Medlem
Muppis avatar
Ni får vara uppmärksamma om känseln försvinner och den blir kall.
Citera
2009-05-01, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muppi
Ni får vara uppmärksamma om känseln försvinner och den blir kall.
Kallbrand av att slå tån blå i dörren är inte så troligt, det är ett vanligt blåmärke.
Citera
2009-05-01, 10:17
Medlem
Eliza CTs avatar
För övrigt kan man lägga ett stödförband på så sätt att man lägger en liten bit av kompress mellan lilltån och närst. Sedan tar man häfta och häftar ihop dom båda tårna.
Enda gången du behöver läkare för en lilltå är om tån är bruten och "pekar åt fel håll"
Mvh
Citera
2009-05-06, 15:24
Medlem
Knastret1337s avatar
Fick en spricka själv i min tå för inte så länge sedan... Den såg ut på precis samma sätt som du beskriver och jag struntade i det. Gjorde lite ont eller ömmade lite rättare sagt en tid efteråt när jag joggade eller liknande. Frågade doktorn om detta när jag besökte vårdcentralen för en muppig förkylning. Läkaren sa då att man ändå inte kan göra någonting åt det och att den läker i sin egen takt. Så det är ingen fara!
Citera
2009-05-06, 15:55
Medlem
Asystolis avatar
En lokal blodansamling under nageln ger "blånagel". Eftersom att en mindre mängd blod ligger under nageln kommer det bildas ett mindre tryck, vilket gör att det kommer värka och göra ont. Det du kan göra är att ta ett "gem" och elda på det med en tändare/tändsticka. Sedan trycker du försiktigt gemet genom tånageln så nageln smälter (på grund av att gemet är varmt). Blodet kan sedan sipprat ut genom det lilla hålet och smärtan kommer försvinna.

Ps: att kyla stoppar inte blödningen, kylning är mestadels för att dämpa smärtan. Lycka till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in