2009-04-30, 14:58
Medlem
chemicalbrothers avatar
hej har någon testat smälta socker /salpeter sedan stänga in blandningen i ett järn rör? skulle det smälla? eller böhöver blandningen syre utefrån? salpeter är ju oxidationsmedel och socker är reduktionsmedel så det borde funka men den känns för klen, men om nån har testat berätta om det funkar, jag tänkte ha elektrisk utlösare.
Citera
2009-04-30, 15:13
Medlem
Ubanmeiunbans avatar
kanske fungerar men tror inte de, saltpeter och socker brinner inte så fort
Citera
2009-04-30, 15:17
Medlem
chemicalbrothers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ubanmeiunban
kanske fungerar men tror inte de, saltpeter och socker brinner inte så fort
men borde inte gaserna som bildas trycka på mer o mer tills röret briserar?
Citera
2009-04-30, 15:24
Medlem
Det funkar men mycket beror ju mycket på röret och hur täppt det är. Jag tror inte det brinner snabbare för att du smälter ihop socker/salpeter ?
Har du provat? Tycker det låter jobbigt att göra det.
Citera
2009-04-30, 15:29
Medlem
chemicalbrothers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av capron
Det funkar men mycket beror ju mycket på röret och hur täppt det är. Jag tror inte det brinner snabbare för att du smälter ihop socker/salpeter ?
Har du provat? Tycker det låter jobbigt att göra det.
jag har smält socker och blandat salpeter under omrörning det funkar fint, men inte i ett rör. Röret ska vara tät, så tät att jag ska ha en elektrisk utlösare svetsad på locket.
Citera
2009-04-30, 15:40
Medlem
ksms avatar
Det är ju inte omöjligt att det smäller men använd inte ett järnrör utan ta något klenare tex. koppar.
Men tänk också på att om det utav någon anledning inte skulle spricka så har du gjort en rör bit som har ett väldigt högt tryck i sig och kan smälla utan förvarning.

Men jag antar att den risken är minimal men det kan ju vara något att tänka på.

kasta in ett inlägg om du lyckas
Citera
2009-04-30, 15:47
Medlem
chemicalbrothers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksm
Det är ju inte omöjligt att det smäller men använd inte ett järnrör utan ta något klenare tex. koppar.
Men tänk också på att om det utav någon anledning inte skulle spricka så har du gjort en rör bit som har ett väldigt högt tryck i sig och kan smälla utan förvarning.

Men jag antar att den risken är minimal men det kan ju vara något att tänka på.

kasta in ett inlägg om du lyckas
JAPP
Citera
2009-04-30, 15:56
Medlem
phixiuss avatar
en polare blandade salpeter och socker (blandade ut med lite sand) i ett rör o tände på. Blev en FET låga 3dm upp, rök som fan, luktade svingott och höll i sig i ca 1min. hela blandningen var kanske 3dl.

Fattar inte riktigt vad du hade i tankarna men brandfarligt o explosivt är de iaf x)
Citera
2009-04-30, 16:48
Medlem
Naturvetarens avatar
Siktar man ihop finmalt socker och salpeter och fyller ett järnrör till 50-75% så nog smäller det men det är farligt och helt idiotiskt. Man använder inte järnrör som inneslutning till smällare! Om du prompt ska pröva så ta en petflaska, en 0,5l av den tjockare modellen. Det smäller också men du slipper splitter och annat livsfarligt.
Citera
2009-04-30, 17:39
Medlem
orengs avatar
Vad jag vet så ska man ha svavel i, och då blir det svartkrut...
Då blir det bomb
Citera
2009-04-30, 17:41
Medlem
EvilAnnanass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phixius
en polare blandade salpeter och socker (blandade ut med lite sand) i ett rör o tände på. Blev en FET låga 3dm upp, rök som fan, luktade svingott och höll i sig i ca 1min. hela blandningen var kanske 3dl.

Fattar inte riktigt vad du hade i tankarna men brandfarligt o explosivt är de iaf x)
coolt
Citera
2009-04-30, 17:42
Medlem
ksms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturvetaren
Siktar man ihop finmalt socker och salpeter och fyller ett järnrör till 50-75% så nog smäller det men det är farligt och helt idiotiskt. Man använder inte järnrör som inneslutning till smällare! Om du prompt ska pröva så ta en petflaska, en 0,5l av den tjockare modellen. Det smäller också men du slipper splitter och annat livsfarligt.

såg nu att jag glömde nämna att det är helt idiotiskt att göra det i något som kan skapa livsfarligt splitter.

Jag har visst börjat fira valborg lite för tidigt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in