2003-10-27, 19:53
Medlem
Smilizs avatar
Jag undrar vad Ni har för tips för att ta bilder i mörker. Då menar jag kanske en bild från en hög punkt över en stad som lyser. Stativ har jag fattat att jag måste ha, men hur nödvändigt är det med en ljuskänslig film?
m.v.h.
Smiliz
Citera
2003-10-27, 21:04
Medlem
Dennis - Pixels avatar
mm Stativ är vääldigt bra att ha när det är mörkt. Just till min kamera är blixten bara S.k.i.t, eftersom den gör så bilderna ser ut att vara tagna med en "vanlig" kamera. Och man kan inte alls ta bilder, ens med en låg belysning för då börjar pixlarna bli suddiga, och bilden blir dålig.

Hoppas du har en bra kamera, hehe.
Jag hoppas också få lite tips!
Citera
2003-10-27, 22:17
Medlem
sveuros avatar
Detta kanske inte funkar över en hel stad :-) men jag har hört talas om IR-belysning, detta skall iallafall kunna lysa upp ett rum när det är helt bäcksvart. Jag vet inte om det funkar på film, men en digital kamera känner av IR-ljus i dess CCD.
Citera
2003-10-27, 22:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Smiliz
Jag undrar vad Ni har för tips för att ta bilder i mörker. Då menar jag kanske en bild från en hög punkt över en stad som lyser. Stativ har jag fattat att jag måste ha, men hur nödvändigt är det med en ljuskänslig film?
m.v.h.
Smiliz
Du bör ha ett stativ eller en annan fast punkt, kör med 800-film och lämpligt lång exponeringstid, så fungerar det jättebra. Att folk är korkade nog att använda blixt har jag aldrig förstått, precis som att blixten skulle lysa upp hela stan! haha. personligen så använder jag blixt väldigt sällan.
Citera
2003-10-27, 23:50
Medlem
überlords avatar
som sagt. snabb film 800 eller 1600 tillochmed...

lång slutartid kan bli allt emellan 1 sekund till 15 sekunder.
det finns inget enkel regel på detta utan du får labba dig fram. jag skulle nog köra med en hyfsat stor öppning på blädaren med typ 2,4-3,0

lycka till
Citera
2003-10-28, 00:13
Medlem
Dennis - Pixels avatar
Har ni sett dessa bilder?
: http://w1.409.telia.com/~u40918143/index2.htm

Skitfina, och som sagt taget mitt på natten.
Kolla vad han skrivit.
Citera
2003-10-28, 12:33
Medlem
skrikande_griss avatar
Ljuskänslig film är inget "krav" som vissa verkar vilja påstå. Det enda du egentligen tjänar på det är att exponeringstiden blir kortare. En bonus är ju också att bilderna blir mera korniga...(vissa gillar ju inte det) Vet många naturfotografer som laddar kameran med asa 100 även om det är mörkt. At ha slutaren öppen > 1minut är inte direkt ovanligt... Ett stabilt stativ är ett nästan ett krav om man nu inte kan lägga kameran på någon stubbe eller något i den stilen. För att få ännu bättre bilder så är en trådutlösare viktigt. Att ha spegeluppfällning i kameran är även det ett plus då det minimerar interna skakningar. Denna funktion brurar dock endast finnas i dom lite dyrare husen. :/
Citera
2003-10-28, 12:42
Medlem
Dennis - Pixels avatar
Därför vill jag ha en ny kamera!! :mad:

-Man kan varken ställa in Bländare, Slutartiden, eller något speciellt annat heller.
Och vitbalansen är först på "auto", sen kan man ställa in efter olika ljus, men jag tar Alltid 'glödlampa' för annars blir bilden gul!! Glödlampa får man alltså hela tiden ändra, för att få en naturlig bild.

Oj, oj. OT där

...Men som sagt: Stooor bländare, och låångt slutartid.
Låna lite böcker om 'et vettja!
Om ni nu har en kamera, men dessa inställningar dvs.
Citera
2003-10-28, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrikande_gris
En bonus är ju också att bilderna blir mera korniga...(vissa gillar ju inte det)
Hm. Varför skulle man tycka det var en bonus?
Jag personligen tycker kornighet bara är fult, men det kanske är 'bra' för något annat?

Förklara gärna närmre
Citera
2003-10-28, 21:24
Medlem
Smilizs avatar
Tack för era svar. Jag har en vanlig (tror den är helautomatisk) systemkamera. Så om jag sammanfattar tipsen så: Det viktigaste är ett stativ. Filmen verkar inte spela nån jätte stor roll (jag ska då pröva med en ljuskänslig film och en vanlig).
Mvh
Citera
2003-10-28, 22:40
Medlem
skrikande_griss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paranoia
Hm. Varför skulle man tycka det var en bonus?
Jag personligen tycker kornighet bara är fult, men det kanske är 'bra' för något annat?

Förklara gärna närmre

Det är ju en smaksak. Vissa gillar det, andra inte. Själv gillar jag korniga bilder, gillar när det ser grovt ut. Därför brukar jag pressa mina Tri-x rullar till 800, och ibland 1600. Dock så tycker jag att korn enbart passar på svart/vita bilder, när det är färg så tycker jag också det är fult. Jag ger en länk på en bild som jag helt klart tycker blir bra med kornet: http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=9289
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in