• 1
  • 2
2009-04-30, 18:37
Medlem
undefs avatar
Hur mäter du prisökningen?

Citat:
Ursprungligen postat av xallo
Jag köpte nytt i centrala Stockholm i februari, den har hittills gått upp 11%
Jag räknar dock med att den går ned en vända igen innan den ökar ytterligare.
Citera
2009-04-30, 19:46
Medlem
nazipoliss avatar
nissarna där uppe tror att räntan kommer hålla sig på denna låga nivån i minst två år till. att räntan skjuter i höjden är inget som kommer att hända på ett bra tag framöver pga. flera faktorer.

ser inget fel i att köpa i dagsläget, skall man bo långsiktigt (+5 år) så har jag svårt att tro att man kommer förlora i det långa loppet!

denna frågan skall nog ligga i Ekonomi istället!
Citera
2009-04-30, 20:03
Medlem
Einar Bergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flowman66
Du får ju i alla fall räkna med en kraftig uppgång innan krisen är över.

Varför innan krisen är över?

Citat:
Ursprungligen postat av MaZtoR
Mitt topplån ligger just nu på 3,5% ränta. Knappast något man behöver undvika eller amortera i ljusets hastighet.

Så länge du har likvida medel tillgängliga ifall banken plötsligt vill ha en extra amortering är det OK. Inget fel att vara 100 % belånad ifall man har gott om pengar som täcker stora delar av lånen.

Det som är så jäkla roligt är hur "alla" bara kollar sin månadskostnad när de letar lägenhet. De kollar inte huruvida priset är rimligt eller ej.
Hade räntan på bolån varit 0,1 % hade det låtit så här:

Pantad Silikonbrud: -Kolla Ragnar, en tvåa i SOFO för bara 70 miljoner! Det blir bara drygt 4000 per månad efter ränteavdraget. Den måååste vi bara ha!
Kuvad Kille: -Eh, men vad tror du händer med priserna om räntan går upp då, darling?
PS: -Meh, Ståååckholm är ju så himla important, en metropol helt enkelt. Priserna kan ju inte bara gå ner, alla vill ju bo i Stockholm! Dessutom måste man ha någonstans att bo.
KK: -Ok, vi får väl köpa den då...

Citera
2009-04-30, 20:16
Medlem
Einar Bergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nazipolis
nissarna där uppe tror att räntan kommer hålla sig på denna låga nivån i minst två år till. att räntan skjuter i höjden är inget som kommer att hända på ett bra tag framöver pga. flera faktorer.

ser inget fel i att köpa i dagsläget, skall man bo långsiktigt (+5 år) så har jag svårt att tro att man kommer förlora i det långa loppet!

denna frågan skall nog ligga i Ekonomi istället!

Sedan får man fråga sig varför de säger som de gör. Är de rädda för defaltion nu när räntan knappt kan sänkas mer och de försöker på så sätt snacka upp inflationen istället? För att ge mer effekt på räntesänkningen?
När senast hade RB och övriga "marknadskännare" rätt om utvecklingen? Vem trodde för tre år sedan att vi skulle ha nästan nollränta nu?

Jag ser heller inget större fel i att köpa nu för risken finns annars att man aldrig får tummen ur om man tvekar. Livet handlar inte bara om pengar och det är faktiskt skönare att bo i ett boende man själv äger än ett man hyr (har testat båda ifall någon undrar).

Angående långsiktighetsperspektivet för boendeinvesteringar, kolla på Japan. Dock kanske det inte är så troligt att det skall hända i Sverige men man trodde inte heller det var troligt att stora mängder banker skulle gå i KK för några år sedan.
Citera
2009-05-01, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einar Berg
Varför innan krisen är över?

Därför att det är mycket psykologi och förväntningar inblandade. Idag så säljer det bra trots alla nattsvarta mediarubriker. Sen kommer det positiva rubrikerna om vändningen på kojkunkturen.
Citera
2009-05-01, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eskimå
Har varit inblandad i ett par lgh affärer nu i centrala Gbg(senast idag).
Det värsta exemplet är 20% uppgång från utgpris(2 750 000:-).
Så personligen har jag inte märkt någon nergång i marknaden. Men i december-januari så var det JÄVLIGT dött på marknaden här i Gbg. Då kunde man köpa samma lgh för 2.5 mille.

Självklart går det inte att göra en marknadsanalys på mina 5 objekt men det är ju en liten fingervisning på hur det ser ut i "storstan".

20% upp från utgångspris är väl inte mycket? Tycker det låter lite... Jag jämför iofs med Stockholms-priser, kanske är stor skillnad, men har sett många lägenheter som gått upp 50-60% från utgång, fast det är iofs mest 1r...

Min gick upp från 975 000 till 1,5 milj.
Citera
2009-05-01, 22:37
Medlem
Jenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaZtoR
Mitt topplån ligger just nu på 3,5% ränta. Knappast något man behöver undvika eller amortera i ljusets hastighet.
Det där är en så fantastiskt slapp och korkad inställning. Hur jävla svårt kan det vara att förstå att det kommer en morgondag också? Living in denial är helt uppenbart modet som gäller nu på bostadsmarknaden men ni kokosnötter kommer att få betala för er inställning så småningom.

Tror inte heller att det är några större problem att köpa ett boende just nu men tänk på att det aldrig har varit så bra läge att amortera sina lån som idag. Nu när räntan är på noll och ingenting finns marginalerna att ösa på bara. Att amortera på sin bostad är en investering som tidigare har slagit börsen med hästlängder! Innan ni vet ordet av så är räntan uppe på smärtsamma nivåer igen och då kommer ni vara rätt glada över att ni skalat bort en del av lånen. Visst, det är säkerligen 2-3 år kvar till dess men den tiden går rätt fort i sådana här sammanhang.

Mitt råd är solklart köp - men amortera hårt. Dessutom för att vara lite mer OnT. Ju mer du amoreterar desto mindre känslig är du för eventuella prisnedgångar.
Citera
2009-05-01, 23:37
Medlem
eskimås avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minor11
20% upp från utgångspris är väl inte mycket? Tycker det låter lite... Jag jämför iofs med Stockholms-priser, kanske är stor skillnad, men har sett många lägenheter som gått upp 50-60% från utgång, fast det är iofs mest 1r...

Min gick upp från 975 000 till 1,5 milj.

Jo 1or går upp lika mycket i GBG, men jag tror inte lghter på 100kvm i centrala Sthlm går upp med 50%?

De lghter som jag kikat på ligger på 100kvm o de går inte upp mer än 20-25%.
Citera
2009-05-02, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eskimå
Jo 1or går upp lika mycket i GBG, men jag tror inte lghter på 100kvm i centrala Sthlm går upp med 50%?

De lghter som jag kikat på ligger på 100kvm o de går inte upp mer än 20-25%.

Stämmer säkert.. har som sagt mest kollat på ettor.
Citera
2009-05-02, 12:56
Medlem
Man gör mer på börsen än vad man gör på att amortera, mest troligt även i framtiden. Faktum.
Citera
2009-05-02, 18:02
Medlem
MaZtoRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeno
Mitt råd är solklart köp - men amortera hårt. Dessutom för att vara lite mer OnT. Ju mer du amoreterar desto mindre känslig är du för eventuella prisnedgångar.

Att amortera när räntan är låg är också helt dumt. Placera alla pengarna man sparar på låga räntor och vänta tills räntan går upp innan man amorterar ger större vinst.
Citera
2009-05-02, 18:15
Medlem
Citat:
Känner du dig osäker på framtida prisutveckling kanske det är bra att vänta lite.
Osäker bör man, som du nog vet eftersom du nämner den numer välkända svanen, alltid vara.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in