• 1
  • 2
2009-04-30, 09:02
Bannlyst
Tittar läget inne på Hemnet och ser att det har gått ner lite i priser. Är inte lika dyrt som det var förra året och året innan

Nu till frågan...

Är det värt att köpa en bostadrätt nu under sommarn eller ska man vänta till nästa år. Kanske bostadrätterna sjunker lite mer i pris

Finns det någon mäklare här inne på Flashback som kan ge bra fakta

Tack på förhand
Citera
2009-04-30, 09:21
Medlem
Ingen kan ge dig fakta avseende detta.
En mängd faktorer styr pris upp och ner.
De priser som du ser på hemnet är utgångspriser och säger inget om ev. slutpriser. Så du kan inte dra några slutsatser av det heller.

Man köper helt enkelt när man själv anser att man har råd.
Citera
2009-04-30, 09:31
Medlem
jag tycker du ska vänta ett år...utvecklingen i usa efter sommaren kanske kommer förändra nåt....
Citera
2009-04-30, 11:47
Medlem
Einar Bergs avatar
Att fråga en mäklare om man skall köpa nu eller senare är som att fråga en bilhandlare om man skall köpa hans bil. Ingen av de två är speciellt opartiska.

Känner du dig osäker på framtida prisutveckling kanske det är bra att vänta lite.

Ser du köpet av boendet långsiktigt spelar det mindre roll när du köper. Fast å andra sidan är användandet av historisk data ett ganska meningslöst sätt att förutspå framtiden (Black Swan).
Citera
2009-04-30, 12:32
Medlem
Vet inte var du skall köpa men priserna har gått upp rejällt de senaste månaderna.

Det kan ha skett en vändning eller inte. Du får ju i alla fall räkna med en kraftig uppgång innan krisen är över.
Citera
2009-04-30, 12:57
Medlem
xallos avatar
Jag köpte nytt i centrala Stockholm i februari, den har hittills gått upp 11%
Jag räknar dock med att den går ned en vända igen innan den ökar ytterligare.
Citera
2009-04-30, 13:07
Medlem
MrLis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xallo
Jag köpte nytt i centrala Stockholm i februari, den har hittills gått upp 11%
Jag räknar dock med att den går ned en vända igen innan den ökar ytterligare.

Glöm inte att skatta bara

Själv anser jag att man inte ska vara för rädd att gå in på marknaden. Ser man det som en ren investering där man senare skall använda pengarna till nåt annat, så visst. Men ska man ha nåt att bo i så kommer du sen använda pengarna du får för att köpa nytt boende, och då kommer relativpriserna hänga med.
Citera
2009-04-30, 13:15
Medlem
Tut-tuts avatar
De senaste månadernas uppgång berodde ju på räntesänkningarna och lär avta nu när det inte går att sänka så mycket mer. Läste dock att bankerna ökat sin utlåning med 10 % det senaste året i SvD så det fortsätter att splashas ut pengar på bostadsmarknaden. Svårt att säga, men all logik säger ju att bostadsmarknaden måste ta lite stryk i en lågkonjunktur av dessa dimensioner. Jag tror på därför ändå på en prisnedgång med 10-15 % det närmaste året.
Citera
2009-04-30, 13:41
Medlem
Min lägenhet har troligen gått ned med 20% sen toppen hittils. Räknar med att den på sikt värderas ned ytterligare 20-30%, blir att bo kvar 20 år för att gå jämnt upp
Citera
2009-04-30, 15:33
Medlem
eskimås avatar
Har varit inblandad i ett par lgh affärer nu i centrala Gbg(senast idag).
Det värsta exemplet är 20% uppgång från utgpris(2 750 000:-).
Så personligen har jag inte märkt någon nergång i marknaden. Men i december-januari så var det JÄVLIGT dött på marknaden här i Gbg. Då kunde man köpa samma lgh för 2.5 mille.

Självklart går det inte att göra en marknadsanalys på mina 5 objekt men det är ju en liten fingervisning på hur det ser ut i "storstan".
Citera
2009-04-30, 17:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Am7a
Tittar läget inne på Hemnet och ser att det har gått ner lite i priser. Är inte lika dyrt som det var förra året och året innan

Nu till frågan...

Är det värt att köpa en bostadrätt nu under sommarn eller ska man vänta till nästa år. Kanske bostadrätterna sjunker lite mer i pris

Finns det någon mäklare här inne på Flashback som kan ge bra fakta

Tack på förhand

I mitt område är priserna på mindre lägenheter uppe i samma nivå som 2007. Jag köpte min i okt 06 för 1,150. Idag eller snarare nu i sommar, kommer jag få mellan 1,5 och 1,7. Jag är snarare orolig för att priserna skenar i Stockholm, trots allt lär inte arbetslösheten gå över 7-8%. Det finns många som har is i magen, is nog att handla.

FYI. Innan min lägenhet på 45 kvadrat ens är inspekterad av mäklare, som kommer på tisdag, har han redan köpare. Många dessutom.

Det finns bara en sak att göra, bestäm dig. Antingen går priserna upp en del till och håller sig där ett par år minst, eller så kanske det helt plötsligt vänder ner igen. Men räkna inte med mer än 10-15% i så fall. Och som sagt, jag är mer oroad över att priserna sticker iväg än att det går åt andra hållet.

Ett tips är att köpa ett boende du vill bo i åtminstone 5 år, under den tiden kommer priserna gå upp. I Stockholm finns det en faktor som många missar, det finns väldigt mycket singlar...

Lycka till! Undvik topplån om du har möjlighet eller amortera av topplånet så fort du bara kan.

Mina 5
Citera
2009-04-30, 17:53
Medlem
MaZtoRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PsyKick
Undvik topplån om du har möjlighet eller amortera av topplånet så fort du bara kan.

Mitt topplån ligger just nu på 3,5% ränta. Knappast något man behöver undvika eller amortera i ljusets hastighet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in