Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-05-30, 12:04
  #469
Medlem
samoslogas avatar
Eftersom att vänsternissar måste vara fanatiker utav den politiska korrektheten. Och enligt politisk korrekthet är det förbjudet att kritisera islam och muslimer, då är man en rasist!!!
Citera
2011-06-01, 14:29
  #470
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganjabarnet
Idioterna i denna tråden är många, ingen verkar förstå att vi inte har problem med folk som försvarar Saudi exempelvis. Extremsionisterna tvekar däremot inte att försvara etnisk rensning, apartheid och ockupation. Det är en paradox ni själva inte kan förstå, skulle ni ens börja tänka i logikens banor så hade ni nog imploderat in i ett svarthål.

Människor protesterar inte "endast mot Israel", det handlar om mänskliga rättigheter för alla, oavsett etnicitet. Något Israel har problem med är just rasism och att kritik alltid "endast" är riktad mot dem, finns det ingen kritik Israel kan få enligt extremsionisterna på forumet? I det fallet är ni värre foliehattar än vad man först kan ana.

Tsk, tsk... Israel har velat undvika krig alltsedan 1947, men vilken sida har alltid varit den mest blodtörstiga? Denna diskussion har vi tagit förut, men då ska jag tillägga ett påpekande här. Låt oss antaga att Israel alltid, under alla tider och omständigheter, är intresserat av att expandera, fördriva och förtrycka och aldrig någonsin önskar ge upp en enda bit mark. Hur hade Israel sett ut då? Israels kontroll hade då bestått av inte enbart Golanhöjderna utan även halva vägen till Damaskus; inte enbart Sinaihalvön utan även en rejäl bit av den västra delen av Suezkanalen, på väg mot Kairo; Israel hade kontrollerat största delen av Libanon; Israel hade kontrollerat en bit av den östra delen av Jordanflodens bank. Om Israel är så allestädes intresserat av ockupation och markstölder, då borde alla dessa områden tillhöra hånflinande judar, vilket inte är fallet nu.

Israel borde inte heller ha undertecknat fred med Egypten och Jordanien. Likaså inte heller diskuterat fred med Syrien (vilket rann ut i sanden pga syriernas prestige, de önskade att gränsen skulle gå längs med stilleståndsavtalet 1949, men de har ingen som helst rätt till det), eller under 80-talet diskuterat med Kung Hussein att skänka bort Västbanken till Jordanien, vilket stupade på att Hussein ville inte uppleva ännu ett Svarta september. Nu kanske någon patetisk, förutsägbar pro-palestinier pekar med sitt finger i luften och menar att Israel inte borde ha planerat att ge bort VB till Hussein, utan en palestinsk stat skulle minsann ha tillåtits se dagens ljus. Jordanien hette tidigare Palestina, och det var ju dessutom tydligen inga problem att Jordanien 1948 annekterade östra Palestina. Dessutom kräver i så fall Israelfobiker att Israel ska hur som helst skänka bort politisk autonomi till en organisation som planerar förintelse i gengäld, vilket tydligen verkar vara Israelfobikers mål.


Du har helt rätt, denna tråd vistas av många idioter, t ex sådana som brister ut i gapflabb eller inte har en susning hur Nakban såg ut.
__________________
Senast redigerad av teoretikern 2011-06-01 kl. 14:47.
Citera
2011-06-01, 19:42
  #471
Medlem
ganjabarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teoretikern
Tsk, tsk... Israel har velat undvika krig alltsedan 1947, men vilken sida har alltid varit den mest blodtörstiga? Denna diskussion har vi tagit förut, men då ska jag tillägga ett påpekande här. Låt oss antaga att Israel alltid, under alla tider och omständigheter, är intresserat av att expandera, fördriva och förtrycka och aldrig någonsin önskar ge upp en enda bit mark. Hur hade Israel sett ut då? Israels kontroll hade då bestått av inte enbart Golanhöjderna utan även halva vägen till Damaskus; inte enbart Sinaihalvön utan även en rejäl bit av den västra delen av Suezkanalen, på väg mot Kairo; Israel hade kontrollerat största delen av Libanon; Israel hade kontrollerat en bit av den östra delen av Jordanflodens bank. Om Israel är så allestädes intresserat av ockupation och markstölder, då borde alla dessa områden tillhöra hånflinande judar, vilket inte är fallet nu.

Jasså, med ditt revisionistiska tänk har Israel aldrig brutit mot någon vapenvila heller.

Teoretikern, har du någonsin funderat på praktiken? Väl värt att förhålla sig till. Expansionism och markstöld är de facto pågående (btselem.org).

Varför får du för dig att "hånflinande judar" skulle "stjäla mark"? Vill du säga något med den formuleringen? Jag påpekar att bosättningarna möjliggör land stöld, vad du sedan får för dig eller vill få det till kan jag tyvärr inte besvara.


Citat:
Ursprungligen postat av teoretikern
Israel borde inte heller ha undertecknat fred med Egypten och Jordanien. Likaså inte heller diskuterat fred med Syrien (vilket rann ut i sanden pga syriernas prestige, de önskade att gränsen skulle gå längs med stilleståndsavtalet 1949, men de har ingen som helst rätt till det), eller under 80-talet diskuterat med Kung Hussein att skänka bort Västbanken till Jordanien, vilket stupade på att Hussein ville inte uppleva ännu ett Svarta september. Nu kanske någon patetisk, förutsägbar pro-palestinier pekar med sitt finger i luften och menar att Israel inte borde ha planerat att ge bort VB till Hussein, utan en palestinsk stat skulle minsann ha tillåtits se dagens ljus. Jordanien hette tidigare Palestina, och det var ju dessutom tydligen inga problem att Jordanien 1948 annekterade östra Palestina. Dessutom kräver i så fall Israelfobiker att Israel ska hur som helst skänka bort politisk autonomi till en organisation som planerar förintelse i gengäld, vilket tydligen verkar vara Israelfobikers mål.


Du har helt rätt, denna tråd vistas av många idioter, t ex sådana som brister ut i gapflabb eller inte har en susning hur Nakban såg ut.

"Israelfobiker" haha hittar du på ord nu också.

Vad som nu händer är att Israel roffar åt sig mark som ska tillhöra Palestina enligt gränserna 1967, världssamfundet står bakom detta och likaså palestinierna, varför nekar Israel fred? Om du nu menar att det för Hamas, ja då måste du också förklara varför lögnerna gick heta även när PLO styrde!

Israel vill inte ha fred, Netanyahu talade klarspråk till den Amerikanska kongressen. Missade du det?

En elegant skriven artikel av Gideon Levy 2009:

http://www.haaretz.com/print-edition...t-peace-1.2228
Citat:
Tomorrow will mark six months since the prime minister's foreign policy speech at Bar-Ilan University. It's now time for another historic speech. In the near future, the prime minister needs to convene the right audience, find a fitting site and deliver the speech of a lifetime. We don't want peace, he should say, going down in history as the first Israeli leader to tell the truth, the whole truth. In contrast to the superficial "two states for two peoples" speech, this time his remarks will be full of significance, showing real intent. The speech will inspire a great deal of trust and more than a little sympathy for a man speaking the truth.

Citat:
In his speech we will hear what is going to happen. It will end Netanyahu and Israel's deceptions. The truth is liberating. Such a step will free the prime minister from domestic and international pressure. There will be no further need to freeze construction in the settlements and in the next minute declare them "national priority zones." There will be no further need to send apologetic inspectors on bizarre treks across the West Bank. No further need to rip up construction-freeze orders in front of the cameras and argue that we are a state of laws; that now there is a freeze, but it will be immediately followed by massive construction.

The settlers will have no further need for their ridiculous protests or for lying down on the road screaming in unison. Netanyahu will no longer have to call them "brothers" and then bring in the police against them. There will also no longer be a need to continue using the phrase "without preconditions" while decisively changing the situation on the ground over and over. And there will be no need to support a referendum bill and then immediately order that its passage be delayed, as is the case with Netanyahu.

The curtain will fall. The performance will be over. It will then be possible for the makeup, masks and costumes to be removed and to follow the straight and narrow. Then, maybe for the first time in his life, Netanyahu will be convinced of the power of truth.

An Israeli leader who speaks the truth will also free himself of international pressure. The world will understand that it is dealing with a deep, continuing recalcitrance over peace that no pressure can overcome, so the world will throw up its hands and surrender. Some of the Arabs will do the same. They will all know there is a North Korean leader in Jerusalem who is as stubborn as a mule, that most of his Israeli subjects don't want the likes of him and don't want change. The world, which has bought Israel's web of lies and excuses, hasn't opened its mouth. This includes Europe, which is incapable of coming to a single firm and courageous decision, and America, which dances to the drum of the Jewish lobby - they will also be happy to be relieved of this deceptive burden.

Because that is the truth. We don't want peace. It's as simple as that. It's good for us to wallow in the current situation. There are no terrorist attacks so there are no Arabs. Life is a bowl of cherries, so why change? Society is comatose. It doesn't object and doesn't even ask, led like a flock of sheep, not asking why we need a freeze if at the same time more and more of its funds will be allocated to the settlements in huge quantities.

They don't ask why it's okay for the West Bank settlement of Kiryat Arba and not for Kiryat Shmona. They don't care at all what is happening in their backyard and don't wonder why the whole world disapproves of us. They just want to enjoy life, and who cares about two states or the end of the occupation? Netanyahu should speak this truth in his high-profile speech.

After we are freed of the burden of fraud, we can consider without hindrance what we really want to do: to build and build in the territories, to remain forever on every hilltop and in every valley, in the Golan Heights, and of course, in the "holy sites." And everything is a holy site. And we want to deepen the occupation and be even more cruel to the Palestinians.

Maybe they will finally fulfill our dreams and disappear. We can enact more and more racist laws and unequivocally say no to the Syrian president, who is driving us crazy over his desire for peace, and no to Palestinian President Mahmoud Abbas, who is in despair and failing. We can completely stifle the remaining good intentions of U.S. President Barack Obama and show contempt for the world, as we would so much like to do. Netanyahu, speak the truth, and you'll see what one good speech can do.
Citera
2011-06-01, 20:50
  #472
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganjabarnet
Jasså, med ditt revisionistiska tänk har Israel aldrig brutit mot någon vapenvila heller.

Teoretikern, har du någonsin funderat på praktiken? Väl värt att förhålla sig till. Expansionism och markstöld är de facto pågående (btselem.org).

Varför får du för dig att "hånflinande judar" skulle "stjäla mark"? Vill du säga något med den formuleringen? Jag påpekar att bosättningarna möjliggör land stöld, vad du sedan får för dig eller vill få det till kan jag tyvärr inte besvara.


"Israelfobiker" haha hittar du på ord nu också.

Vad som nu händer är att Israel roffar åt sig mark som ska tillhöra Palestina enligt gränserna 1967, världssamfundet står bakom detta och likaså palestinierna, varför nekar Israel fred? Om du nu menar att det för Hamas, ja då måste du också förklara varför lögnerna gick heta även när PLO styrde!

Israel vill inte ha fred, Netanyahu talade klarspråk till den Amerikanska kongressen. Missade du det?

En elegant skriven artikel av Gideon Levy 2009:

http://www.haaretz.com/print-edition...t-peace-1.2228

Ja, ingen förklaring alls varför israeliska soldater inte befinner sig i Sinai, på väg mot Kairo, i Beirut, på Jordanflodens östra bank, halvvägs till Damaskus, eller varför man planerade att ge Västbanken till Hussein, om Israel nu är så expansivt. Jag är inte förvånad över det tomrummet, det brukar vara en vana.


Att palestinierna är inställda på en fred där en judisk stat kommer existera i lugn och ro är rent trams. Då vet jag av erfarenhet att en Israelfobiker reagerar häftigt direkt som när man stoppar ned rent natrium i svavelsyra, med orden "varför måste staten vara judisk??????". Jo, av samma anledning som vissa av Israels grannar måste vara muslimska... Eller ska vi ha dubbla måttstockar här också? Har Israels grannar minsann rätt att utropa muslimska stater, men Israel ska inte ha rätt att beteckna sig som judisk? Det var inte bosättningarna man hakade upp sig på i förhandlingarna med Ehud Barak, vilka var de mest lovande samtalen, utan det var främst palestiniernas rätt att återvända till själva Israel. Ni Israelfobiker gråter egentligen krokodiltårar över dessa så kallade "flyktingar", för människoliv betyder egentligen inte mycket för er, vilket visas av att nästan lika många judiska flyktingar tvingades fly från arabiska länder, men dem bryr ni er inte om. Ingen ersättning ska tydligen utgå där! Och resolution 194 talar just om en lösning för alla flyktingar, inte enbart palestinska. Hade nu personer som kritiserat Israel även sparat lite ammunition mot Israels grannar, ja då hade det varit logiskt och riktigt, men det är inte det vi ser. Skulle man lista brott mot mänskliga rättigheter och brott mot krigets lagar, ja då då får grannländerna skylånga listor, och det är därför ni Israelkritiker undviker kritik mot dessa länder för annars skulle en hel del människor rikta blickarna från Israel och istället mot dess fiender, vilket inte alls är bra. Därför ska grannländernas brott bortförklaras och nedtonas, gärna med USA som syndabock, ungefär som att USA råkat besmitta denna egentligen oskyldiga region med krig, trots att denna region visar upp en enda längre period av fred, för ungefär 5000 år sedan (har jag för mig), men sedan denna period har det enbart varit krig, tro det eller ej - utan USA och Israel! (visst är det obehagligt att se?)


Dina flodvågor av länkar är totalt ointressanta, dels för det är enorma textmängder att läsa igenom, mängder jag redan har på svenska (det finns därför ingen anledning för dig att malligt triumferande mena att jag "vägrar läsa sanning pga något hatiskt sinne", eller hur nu de idiotiska bortförklaringarna lyder); dels är länkarna ett rent hopkok av små nedslag i Mellanösterns historia, nedslag vilka lämnar stora luckor i historiebeskrivningen. Din stolta deklaration att du minsann visste hur Nakban tedde sig är ett klart bevis på det. Hade du läst en mer ingående, löpande historia, hade du känt till att palestinierna flydde redan från hösten 1947 ända fram tills vapenvilan.

Låt oss göra ett test, jag lägger ut en hel bok här, den proisraeliska Myths and Facts av Mitchell Bard:

http://www.jewishvirtuallibrary.org/...ths/mftoc.html

Jag har emellertid vissa mindre invändningar mot texten, jag berättar inte vilka; och nej - jag har inte haft denna bok som någon källa, så det finns för dig ingen som helst mening att börja gläfsa om att jag behöver annan litteratur än pro-israelisk propaganda. Denna text är precis likadan i uppbyggnad som dina länkar vars källor jag ibland har. Uppbyggnaden består i vissa portioner av information. Kommer du läsa igenom boken? Trodde väl inte det. Så varför ska vi bry oss dina textarmador du hämtar med några copy and paste? Den lovprisade Ilan Pappe räckte inte för att övertyga mig om Israels skuld - tvärtom, jag ser Israelfobiker som än mer lögnaktiga.
__________________
Senast redigerad av teoretikern 2011-06-01 kl. 20:58.
Citera
2011-06-01, 21:10
  #473
Medlem
ganjabarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teoretikern
Ja, ingen förklaring alls varför israeliska soldater inte befinner sig i Sinai, på väg mot Kairo, i Beirut, på Jordanflodens östra bank, halvvägs till Damaskus, eller varför man planerade att ge Västbanken till Hussein, om Israel nu är så expansivt. Jag är inte förvånad över det tomrummet, det brukar vara en vana.


Att palestinierna är inställda på en fred där en judisk stat kommer existera i lugn och ro är rent trams. Då vet jag av erfarenhet att en Israelfobiker reagerar häftigt direkt som när man stoppar ned rent natrium i svavelsyra, med orden "varför måste staten vara judisk??????". Jo, av samma anledning som vissa av Israels grannar måste vara muslimska... Eller ska vi ha dubbla måttstockar här också? Har Israels grannar minsann rätt att utropa muslimska stater, men Israel ska inte ha rätt att beteckna sig som judisk? Det var inte bosättningarna man hakade upp sig på i förhandlingarna med Ehud Barak, vilka var de mest lovande samtalen, utan det var främst palestiniernas rätt att återvända till själva Israel. Ni Israelfobiker gråter egentligen krokodiltårar över dessa så kallade "flyktingar", för människoliv betyder egentligen inte mycket för er, vilket visas av att nästan lika många judiska flyktingar tvingades fly från arabiska länder, men dem bryr ni er inte om. Ingen ersättning ska tydligen utgå där! Och resolution 194 talar just om en lösning för alla flyktingar, inte enbart palestinska. Hade nu personer som kritiserat Israel även sparat lite ammunition mot Israels grannar, ja då hade det varit logiskt och riktigt, men det är inte det vi ser. Skulle man lista brott mot mänskliga rättigheter och brott mot krigets lagar, ja då då får grannländerna skylånga listor, och det är därför ni Israelkritiker undviker kritik mot dessa länder för annars skulle en hel del människor rikta blickarna från Israel och istället mot dess fiender, vilket inte alls är bra. Därför ska grannländernas brott bortförklaras och nedtonas, gärna med USA som syndabock, ungefär som att USA råkat besmitta denna egentligen oskyldiga region med krig, trots att denna region visar upp en enda längre period av fred, för ungefär 5000 år sedan (har jag för mig), men sedan denna period har det enbart varit krig, tro det eller ej - utan USA och Israel! (visst är det obehagligt att se?)


Dina flodvågor av länkar är totalt ointressanta, dels för det är enorma textmängder att läsa igenom, mängder jag redan har på svenska (det finns därför ingen anledning för dig att malligt triumferande mena att jag "vägrar läsa sanning pga något hatiskt sinne", eller hur nu de idiotiska bortförklaringarna lyder); dels är länkarna ett rent hopkok av små nedslag i Mellanösterns historia, nedslag vilka lämnar stora luckor i historiebeskrivningen. Din stolta deklaration att du minsann visste hur Nakban tedde sig är ett klart bevis på det. Hade du läst en mer ingående, löpande historia, hade du känt till att palestinierna flydde redan från hösten 1947 ända fram tills vapenvilan.

Låt oss göra ett test, jag lägger ut en hel bok här, den proisraeliska Myths and Facts av Mitchell Bard:

http://www.jewishvirtuallibrary.org/...ths/mftoc.html

Jag har emellertid vissa mindre invändningar mot texten, jag berättar inte vilka; och nej - jag har inte haft denna bok som någon källa, så det finns för dig ingen som helst mening att börja gläfsa om att jag behöver annan litteratur än pro-israelisk propaganda. Denna text är precis likadan i uppbyggnad som dina länkar vars källor jag ibland har. Uppbyggnaden består i vissa portioner av information. Kommer du läsa igenom boken? Trodde väl inte det. Så varför ska vi bry oss dina textarmador du hämtar med några copy and paste? Den lovprisade Ilan Pappe räckte inte för att övertyga mig om Israels skuld - tvärtom, jag ser Israelfobiker som än mer lögnaktiga.

Oj, jag visste inte att du tog det så personligt teoretikern, praktiken kan vara sådan ibland

Bosättningarna byggs och palestinierna måste flytta, behöver du litteratur eller en personlig assistent för att förstå eller veta om det? Eller för den delen bekräfta det. Ja då duger tyvärr inte ditt svammel, hela världen har fel men du har rätt? Fundamentalister i all "ära" men jag föredrar mänskliga rättigheter och internationell rätt. Btselem är israeliskt likaså Haaretz, om inte det duger för extremister som dig så vet jag inte vad som gör.

Om du inte känner till Gideon Levy så säger det mer om dig än mig. En artikel skriven i Haaretz, en Israelisk tidning och du "orkar" inte. Nå, då vill du inte heller förstå. Jag läser gärna litteratur andra rekommenderar, du måste förhålla dig till informationen inte brinna för att försvara brott.

BTW, din tråd är kass då topic redan besvarats och du bevisad fel.

Mvh
Citera
2011-07-28, 12:48
  #474
Medlem
MalusPaterFamiliass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teoretikern
Avgrundsvänster jag träffat på försöker bortförklara istället för att protestera mot alla dessa brott, t ex med meningen att de Kassamraketer Hamas använder egentligen är ofarliga. Den lättaste raketen är emellertid något starkare än en handgranat, den tyngsta som en 155 mm artillerigranat. Jag har frågat denna vänster om de skulle vilja ha någon av dessa raketer riktade mot sig, men svaren uteblev. Jag antar därför att man inte vill se spetsen av en Kassam, men varför kräver man då att Israel ska sitta passivt och ta emot dessa? Ytterligare en annan bortförklaring, så att man ska acceptera självmordsbombare, är att man måste förstå dem. Självmördarna anses vara desperata, slagna av fattigdom och andra problem. Men en studie av 250 palestinska självmordsaspiranter visade att bakgrunden är skiftande, somliga hade vanliga arbeten, somliga hade studerat vid högskola. Någon koppling till fattigdom finns inte. Kanske någon vänsteranhängare menar efter en längre stunds motstånd att Irans regim inte är den bästa; menar att det är fel av Hamas & co att skjuta raketer ifrån skolor eller moskeer och man kan kritisera dem för det.

Israel har goda förbindelser med "den store Satan", dvs USA. Dessutom är Israel en demokratisk rättsstat, och en marknadsekonomi.
Mer behövs inte för att tokvänstern ska gå ut och kasta sten.
Citera
2011-09-16, 08:37
  #475
Medlem
Egypten ifrågasätter fredsavtalet med Israel:

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/eg...gt_6473840.svd

Det är alltså Egypten som 1948 igångsatte krig med Israel. För det får Israel kritik av Israelfobiker. 1979 fattade i alla fall Sadat att man hade ingenting att vinna utan snarare att förlora. Fred slöts. Om fredsavtalet rivs upp av Egypten till den grad att det inte längre råder något som kan kallas för fred, vem kommer få skulden?
Citera
2011-09-16, 09:32
  #476
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teoretikern
Egypten ifrågasätter fredsavtalet med Israel:

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/eg...gt_6473840.svd

Det är alltså Egypten som 1948 igångsatte krig med Israel. För det får Israel kritik av Israelfobiker. 1979 fattade i alla fall Sadat att man hade ingenting att vinna utan snarare att förlora. Fred slöts. Om fredsavtalet rivs upp av Egypten till den grad att det inte längre råder något som kan kallas för fred, vem kommer få skulden?

Äsch, han sa bara att avtalet inte är heligt och att man kan göra ändringar i det om det behövs. Jag tvivlar inte på att han vill få det att låta anti-israeliskt inför sin hemmaopinion, men självaste Barak föreslog efter attentatet i södra Israel för ett par veckor sedan att man skulle ändra i avtalet så att Egypten får placera ut militär närmare Israel.

Mycket tomma tunnor som skramlar i östra medelhavsområdet på senare tid...Egypten har inte råd med minsta lilla dipp i turismen, något man absolut skulle råka ut för om man rev upp fredsavtalet.
Citera
2011-09-16, 09:37
  #477
Medlem
Zeke Wargs avatar
BVarför protesterar aldrig vänstern mot arabstater, utan istället enbart Israel?


Helt enkelt därför att de inte stöder Israels politik. Svårt att förstå, eller . . . ?

Varför protesterar aldrig Israel mot Israel? Varför protesterar aldrig högerpartier mot Israel?
Citera
2011-09-16, 09:54
  #478
Medlem
Tagelbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teoretikern
J
Att palestinierna är inställda på en fred där en judisk stat kommer existera i lugn och ro är rent trams. Då vet jag av erfarenhet att en Israelfobiker reagerar häftigt direkt som när man stoppar ned rent natrium i svavelsyra, med orden "varför måste staten vara judisk??????". Jo, av samma anledning som vissa av Israels grannar måste vara muslimska... Eller ska vi ha dubbla måttstockar här också? Har Israels grannar minsann rätt att utropa muslimska stater, men Israel ska inte ha rätt att beteckna sig som judisk?

Just den delen har jag aldrig sett någon bra förklaring på ... varför anser många att det är okej med muslimska stater men inte en judisk?
Citera
2011-09-16, 13:42
  #479
Medlem
ganjabarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tagelberg
Just den delen har jag aldrig sett någon bra förklaring på ... varför anser många att det är okej med muslimska stater men inte en judisk?

Låt mig då förklara för dig hur det ligger till, man stödjer inte muslimska diktaturer, varför då stödja en judisk apartheid teokrati?

Araberna har precis haft sin vår/sommar, att väst stött ledare i arabvärlden som varit hänsynslösa mot sin egen befolkning är ingen nyhet hoppas jag. I flera decennium har USA stött ledare som Assad, Mubarak, Ben Ali etc. För att de ses som "västvänliga", religionen spelade en mycket mindre roll förr, i Egypten såg man knappt slöjor på 70talet. Med det ovillkorliga stödet för Israel har befolkningarna som tidigare varit positiva till USA vänt dem ryggen och ser nu Turkiet som en förebild

Det är alltså en demokratisk framtid som inräknar minoriteter "vänstern" vill se, för både arabvärlden och Israel.


Denna tråden duger för övrigt inte då jag besvarat frågan ett flertal gånger. DET FINNS INGEN SOM FÖRSVARAR MUBARAK MEN VI HAR ETT STARKT STÖD FÖR NETANYAHU PÅ FORUMET, det förklarar varför ni ser dessa Israel trådar. Har ni svårt för att se konsekvenserna av era handlingar?


http://www.ifamericansknew.org/history/origin.html#1948
Citat:
Expansionism — continued

The main danger which Israel, as a ‘Jewish state’, poses to its own people, to other Jews and to its neighbors, is its ideologically motivated pursuit of territorial expansion and the inevitable series of wars resulting from this aim...No zionist politician has ever repudiated Ben-Gurion’s idea that Israeli policies must be based (within the limits of practical considerations) on the restoration of Biblical borders as the borders of the Jewish state.” Israeli professor, Israel Shahak, “Jewish History, Jewish Religion: The Weight of 3000 Years.”
Citera
2011-09-16, 14:47
  #480
Medlem
Tagelbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganjabarnet
Låt mig då förklara för dig hur det ligger till, man stödjer inte muslimska diktaturer, varför då stödja en judisk apartheid teokrati?

För att förtydliga frågeställningen då den tydligen inte gick fram - jag frågade varför många anser att det är okej med muslimska stater- inte om man uttryckligen gav stöd till diktaturer. Man hör många säga att det kan inte få finnas en judisk stat, exempelvis Henning Mankell har uttalat det så. Men många stater har ordet "islamic" i sitt statsnamn som, islamic republic of Pakistan eller islamic republic of Afganistan, utan att möta skuggan av protest mot detta.

Så ... varför är det okej i det ena fallet men inte i det andra?

Personligen har jag inget att invända mot vare sej utan att därför aktivt stödja diktaturer.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback