2009-05-02, 22:54
Medlem
Allt_är_tagets avatar
Äh glöm vad jag skrev. Jag får ta och ringa den svenska orden och tala med någon först innan jag slänger över anklagelser.

Dock skulle en kommentar på mitt citat vara kul. Vad innebär det om inte att man vill ha ett finger med i spelet?

Syftet med tråden var att få information, inte att anklaga.
Senast redigerad av Allt_är_taget 2009-05-02 kl. 23:47.
Citera
2009-05-03, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allt_är_taget
Äh glöm vad jag skrev. Jag får ta och ringa den svenska orden och tala med någon först innan jag slänger över anklagelser.

Orden har en webbplats på www.frimurareorden.se med en del information.

Citat:
Dock skulle en kommentar på mitt citat vara kul. Vad innebär det om inte att man vill ha ett finger med i spelet?

Tja, var kommer citatet i från; vem citeras?

Jag har inte skälv hört citatet. Dock kan det betyda att den som sade det inte är så intresserad av att ordens verksamhet eller gärningar får en massa uppmärksamhet utanför de som är direkt berörda. Dvs, när Orden delar ut miljoner om året till forskning och kultur så räcker det att de som får pengarna vet det och att pengarna kommer till nyttig användning, inte så mycket för Orden att stå och säga "titta vad vi är bra och fina".
Citera
2009-05-03, 10:50
Medlem
SebastianFlytes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av i.b.m
Något jag finner ofantligt roande är att kritiker emot frimurare oftast använder extrema religiösa fanatiker som sin främsta källa när de skall formulera sin kritik. Detta samtidigt som majoriteten av konspirationsfanatikerna ser sig själva som upplysta och separerade från allt vad religiös indoktrinering heter, faktum är att majoriteten verkar se hela den kyrkliga institutionen som en enda stor konspiration.

Hursomhelst, frimureri är inte homogent utan varierar efter var det förekommer, vilket gör att kritiken från amerikanska låtsas präster till största delen saknar relevans här i sverige...
Mycket välformulerat.
Citera
2009-05-03, 23:41
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av i.b.m
Något jag finner ofantligt roande är att kritiker emot frimurare oftast använder extrema religiösa fanatiker som sin främsta källa när de skall formulera sin kritik. Detta samtidigt som majoriteten av konspirationsfanatikerna ser sig själva som upplysta och separerade från allt vad religiös indoktrinering heter, faktum är att majoriteten verkar se hela den kyrkliga institutionen som en enda stor konspiration.

Hursomhelst, frimureri är inte homogent utan varierar efter var det förekommer, vilket gör att kritiken från amerikanska låtsas präster till största delen saknar relevans här i sverige...

Ja det är ett föredrag av en sydafrikansk sjundedagsadventist.
Det finns ett annat föredrag där han kommer med mycket intressanta citat ur morals and dogmas där man får veta att frimureriet bygger på gnosticism och kabballa. Att hela frimureriet är en omvänd kristendom.
Citera
2009-05-04, 12:02
Medlem
Allt_är_tagets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avsiktaren
Ja det är ett föredrag av en sydafrikansk sjundedagsadventist.
Det finns ett annat föredrag där han kommer med mycket intressanta citat ur morals and dogmas där man får veta att frimureriet bygger på gnosticism och kabballa. Att hela frimureriet är en omvänd kristendom.

Gnosticism och Kabbalah är ju inte motsatsen till kristendom och judendom men möjligen ett omvänt system där man försöker förstå världen, meningen med livet och gud utifrån det man ser och hör och känner och inte utifrån enbart heliga skrifter.

Att det skulle vara en sorts satanism eller någon annan form av vänsterväg är ju helt enkelt inte sant. Sen kan frimurarna vara det fast att gnosticister är det är ju falskt. OM frimurare är en sorts gnosticister så kan de heller inte vara satanister.
Senast redigerad av Allt_är_taget 2009-05-04 kl. 12:21.
Citera
2009-05-04, 15:22
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Gnosticism och Kabbalah är ju inte motsatsen till kristendom och judendom men möjligen ett omvänt system där man försöker förstå världen, meningen med livet och gud utifrån det man ser och hör och känner och inte utifrån enbart heliga skrifter.

Att det skulle vara en sorts satanism eller någon annan form av vänsterväg är ju helt enkelt inte sant. Sen kan frimurarna vara det fast att gnosticister är det är ju falskt. OM frimurare är en sorts gnosticister så kan de heller inte vara satanister.

De anser att lucifer dvs djävulen är den gode.
Citera
2009-05-04, 18:24
Medlem
Allt_är_tagets avatar
Citat:
De anser att lucifer dvs djävulen är den gode.
Nyss sa du ju att de var gnosticister vilket de inte kan vara om de nu är luciferianer (skillnad mot satanism).

Allvarligt Avsikateren. Vem är du och vad vill du? ibland undrar jag det.
Citera
2009-05-04, 19:33
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Nyss sa du ju att de var gnosticister vilket de inte kan vara om de nu är luciferianer (skillnad mot satanism).

Allvarligt Avsikateren. Vem är du och vad vill du? ibland undrar jag det.

Den enda skillnaden är att de tillber Satan som den han utger sig för att vara ljusets ängel.

Jag är en som vill skriva inlägg och jag skriver vad jag känner intresse för att skriva.
Citera
2009-05-04, 20:25
Medlem
Allt_är_tagets avatar
Citat:
Den enda skillnaden är att de tillber Satan som den han utger sig för att vara ljusets ängel.

Jag är en som vill skriva inlägg och jag skriver vad jag känner intresse för att skriva.

Varför sa du att de hade sitt ursprung i gnosticismen då?
Citera
2009-05-05, 22:08
Medlem
i.b.ms avatar
Dualism är inte Gnostisism, det Avsiktaren talar om är en dualistisk världsåskådning liknande den som Katarerna och Albigenserna hade. Kabbalan är inte heller satanistisk utan kan användas för att utveckla det judiska medvetandet eller i den kristna kabbalan för att utveckla förståelsen för kristendomen, och jag antar att en "satanisk" skulle kunna använda den för att utveckla sin tro. Kabbalan är nämligen enbart ett andligt verktyg som om det används rätt är positivt utvecklande även om den liksom en hammare kan missbrukas också.
Citera
2009-05-10, 16:49
Medlem
joppes avatar
Citat:
Frimurarna är djävulsdyrkare. När man når den högsta orden så lär man sig att det är Lucifer man skall dyrka.
De ligger även bakom Mormonerna, Jehovas vittnen och hela New Age rörelsen.

http://video.google.com/videoplay?do...SWBQ&q=new+age

Nu har jag inte fördjupat mig i JV's teologi och kan inte svara på vad de tror på.

Men konspirationerna om Lucifer, frimurarna och mormonerna är en gammal klassiker.

Tanken om frimureres dyrkande av Lucifer kan lätt spåras tillbaka till Leo Taxils förfalskade Pike citat.

Mormonerna dyrkar inte lucifer, men en del av mormonernas teologi är starkt kopplat till frimureri, eftersom mormonkyrkans grundläggare var frimurare och inkorporerade delar av frimurarritualer i kyrkans tempelritualer.

När man tror att frimurare dyrkar lucifer och vet att det finns en koppling mellan frimurare och mormoner, så är det lätt att påstå att mormoner dyrkar lucifer. Men det finns ingen fakta eller logik i att dra den slutsattsen.

Citat:
Ursprungligen postat av C.s.P
Okay det beror på vilken grad av frimurare man är, tror inte vanlige svensson som är med i frimurarna vet om att det ens finns en 33 degree, vilket George Washington var.

Sedan att majoriten av USA:s presidenter har varit Frimurare snarare bevisar deras inflytande istället för att få det att random frimurare har makt. Det är ingen vanlig frimurare utan 33 degree.

'Nothing happens by accident"

Jag är säker på att de flesta vanlige svensson som är frimurare vet att det finns höggradssystemer i utlandet som har 33 grader. De vet nog också att 10e graden i det svenska höggradssystemet är stort sett det samma som 33e graden i den skottske rite och en svenssom med 10e graden får besöka alla möten som 33 graders frimurare håller.

Vi har användare på FB som har den svenska motsvarigheten till 33e graden och jag, vanlig svensson som är frimurare, får snart det som svarar till 31 graden

Betyder det att vi har makt och styr FB???
Citera
2009-05-11, 01:36
Bannlyst
Citat:

En snabb korrigering. Gnostiker säger vi i Sverige, inte gnosticister.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in