Lite gammal tråd kan tyckas, men frågan bör lyftas upp igen tycker jag. Tänker tillbaks på tiden då jag och StorMamma modererade sagda forum och då blev det ju med tiden ganska strukturerat och välbalanserat i mångt och mycket. Vi fick dock väldigt mycket hjälp med länksamlingar och strukturering av användaren
Veneficus så det blev ju inte samma tidsåtgång som då man gör ett index helt själv.
Håller absolut med om att det skulle se bra ut med en del ändringar där. Ett underforum för odlingsjournaler diskuterades redan på den tiden och så vitt jag vet är det ingen som stält sig negativ till detta förslag och inte heller saknas det underlag. Det skulle bara föra med sig positiva saker. Man hittar det snabbt och enkelt, samtidigt som det inte "stökar ner" i vanliga forumet där det främst bör ligga rena faktatrådar och frågeställningar som bör behandlas där istället för t.ex. i en dagbok.
Indextråden bör, i mitt tycke, vara klistrad även fortsättningsvis. Den underlättar väldigt mycket om man vet ungeför vad det är man söker. Bättre att någon uppdaterar den istället. Gillar personligen liknande struktur starkt. Några konkreta exempel:
Tripp- och rusrapportsforat:
Tripprapports-Index [v3.0]
Centralstimulantiaforat:
Index Centralstimulantia, läs här innan ni postar en ny tråd, tack!
Dator- och konsolspelsforat:
Index (interna & externa länkar)
I tråden nedan har man kombinerat nyttiga länkar med en liten FAQ. Väldigt lätt att överskåda dylika trådar för hitta igen informationen man söker efter på ett snabbt och effektivt sätt.
Odlingsforat:
FAQ, Länklista och Noobfrågor för Cannabisodling.
Kunde ha varit länkar till trådar här på FB under Q/A-frågorna som behandlar just den frågan, då kanske inte nya "onödiga" trådar hade skapats i samma omfattning. Indexet finns ju förvisso i drogodling, men där är det listat efter trådens rubrik - som i vissa fall kan vara ganska intetsägande. Då är det bra om tråden sätts i sitt sammanhang direkt.
Detta är dock oerhört tidskrävande att göra, men när det väl är klart är det ju helt suveränt. I synnerhet om man underhåller index/faqs med nya länkar allt eftersom. Något som inte funkat så jättebra i t.ex. Centralstimulantia, men den är uppdaterad någon gång i alla fall. Det är just tiden som är ett problem, som mod kollar man främst på RPs och liknande om man inte har mycket fritid över. Eller jag gjorde så åtminstone. Att det dessutom skapas så många nya trådar dagligen gör knappast saken lättare.
Som sagt, tummen upp!
Må väl
GaiN