2003-10-27, 08:36
Medlem
PeGs avatar
Vad tycker ni om programmet förnimmelse av mord på kanal5?

Har sett det ett par gånger nu, och man börjar ju undra hur pass sanningsenligt det egentligen är...

Förra gången handlade det om en kille från Sigtuna som försvann för 10 år sen, och då tyckte jag att medierna sa väldigt lika saker. Igår däremot så snackade dom om helt olika grejjer. Någon mer än mig som har sett det och har funderingar?!
Citera
2003-10-27, 11:22
Medlem
musikalgs avatar
Fast visst är det ganska kusligt att de nästan alltid kan peka ut den exakta mord/fyndplatsen, även om man märker att de mer eller mindre "vallas" i rätt riktning.
Citera
2003-10-27, 12:24
Medlem
Det kan ju oxå bara vara "fake". Men det tvivlar jag på..
Citera
2003-10-27, 13:10
Bannlyst
Underligt att folk ropar "Fejk" så fort de ser något som övergår deras egna trånga lilla förstånd...

Jag undrar vad Förnimmelse av mord hade hetat i Danmark, förresten. Ett stalltips borde väl vara Fölelse åv draebelse.

// Roger P.
Citera
2003-10-27, 17:22
Medlem
Mihailovics avatar
.

Det är lite svårt att utesluta att folk har vissa förmågor. I rent strikt
vetenskapliga tester utan chans att fejka är dessa medier dock
helt chanslösa.

Medierna är inte helt dumma i huvudet...de vet i förväg att de skall
se vad de vet om ett mord som inte har lösts...hur många sådana
finns det? Ganska lät att skaffa fram information om saken.

Sen kan man konstatera att man inte verkar ha hjälpt polisen att
komma nånvart alls.
Citera
2003-10-27, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mihailovic
.

Det är lite svårt att utesluta att folk har vissa förmågor. I rent strikt
vetenskapliga tester utan chans att fejka är dessa medier dock
helt chanslösa.

Har bara sett programet en gång och då lyckades en killa hitta mordplatsen + de två medierna hade liknande versioner. Tror att folk kan ha förmogor vi inte kan förklara med dagens naturvetenskap. Hur pass äkta de i förnimelse om mord är vill jag inte spekulera i. Tror inte de medvetet bluffar i svensk tv, men man vet ju aldrig med femman .

Citat:
.

Medierna är inte helt dumma i huvudet...de vet i förväg att de skall
se vad de vet om ett mord som inte har lösts...hur många sådana
finns det? Ganska lät att skaffa fram information om saken.

Tror inte jag heller de är dumma. Ibland använder de förmogor som inte anser övernaturliga. De är säker bra på att känna av folk och dessutom snabbtänkta när det gäller att dra slutsatser utifrån lite information. Men allt kan nog inte förklaras med detta.

Citat:
.

Sen kan man konstatera att man inte verkar ha hjälpt polisen att
komma nånvart alls.

Tror nästan inga poliser tar dem på allvar. Klart medierna inte kan vara till hjälp om polisen inte tar emot hjälpen på allvar.
Citera
2003-11-03, 20:14
Medlem
eliizars avatar
sant eller falskt...hmm svårt att säga.

Det var kul när god afton sverige gjorde skämt av programmet...

"ja jag måste han något att ta på för att känna något....en 500 lapp kanske"

hehhehe
Citera
2003-11-03, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Persson
Underligt att folk ropar "Fejk" så fort de ser något som övergår deras egna trånga lilla förstånd...

Om du menade mig så ber jag dig vänligen att notera den sista meningen jag skrev. "Men det tvivlar jag på.." ..
Citera
2003-11-03, 22:17
Bannlyst
Jag skulle vilja att Kanal 5 i något program hade fejkade mordfall. De skulle köra på samma sätt som förut, ge "medierna" några saker som tillhör de "mördade", visa bilder på dem och så vidare. Skulle vara kul att höra vad de skulle säga då.

Jag brukade chatta på en utländsk chatt där det fanns en hel del personer som påstod sig ha mediala förmågor. Jag testade två av dem; ena gången genom att påstå att min farbror (har ingen) hade cancer (ingen jag känner har haft cancer, än mindre i min slökt) och jag ville veta om han skulle överleva. Andra gången körde jag samma sak, men nu var det min bror som var död (jag har ingen bror) och jag ville veta om han hade det bra på "andra sidan". Självklart kunde dessa "medier" berätta utförligt om allt jag ville.
Citera
2003-11-04, 02:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rikk0
Om du menade mig så ber jag dig vänligen att notera den sista meningen jag skrev. "Men det tvivlar jag på.." ..

Nu menade jag snarast musikalgs inlägg om att dom vallas i rätt riktning... Du är på hugget, Du?

// Roger P.
Citera
2003-11-04, 09:48
Medlem
Hehe, okey då.. Jo jag är på hugget.. ;P
Citera
2003-11-04, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caine_Gothenburg
Jag skulle vilja att Kanal 5 i något program hade fejkade mordfall. De skulle köra på samma sätt som förut, ge "medierna" några saker som tillhör de "mördade", visa bilder på dem och så vidare. Skulle vara kul att höra vad de skulle säga då.

Bra idé . Finns dog de som är ren bluff, speciellt de som är giriga och/eller vill bli kända samt få uppmärksamhet. Däremot tror jag ganska säkert vissa människor har fårmågor som inte går att förklara. Hur många av medierna i programmet som är äkta vill jag inte spekulera i.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in