2003-11-07, 10:01
Medlem
scrooges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caine_Gothenburg
Jag skulle vilja att Kanal 5 i något program hade fejkade mordfall.

Det vore perfekt! Jag såg ett engelskt tv-program där man tog in 20 (?) kända (i England) övernaturligt begåvade pers för att med slagruta hitta vattendrag på samma sträcka. När man lade ihop alla dessa så såg det ut som ett formidabelt vattenfall under marken. Jag kommer inte ihåg om de började gräva för att kolla efter, men bara faktumet att de hittade 20 olika vattendrag på 20 pers var lite löjeväckande.
Personligen tror jag inte alls på Förnimmelse av mord-grejorna. Men då är jag också naturvetare
Citera
2003-11-07, 10:31
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrooge
Det vore perfekt! Jag såg ett engelskt tv-program där man tog in 20 (?) kända (i England) övernaturligt begåvade pers för att med slagruta hitta vattendrag på samma sträcka. När man lade ihop alla dessa så såg det ut som ett formidabelt vattenfall under marken. Jag kommer inte ihåg om de började gräva för att kolla efter, men bara faktumet att de hittade 20 olika vattendrag på 20 pers var lite löjeväckande.
Personligen tror jag inte alls på Förnimmelse av mord-grejorna. Men då är jag också naturvetare

När man använder kliniska tester som det i princip inte går att fuska på
så visar det sig helt entydigt att medierna är bluff och inte kan mer
än vad man skulle kunna gissa till sig.

Medierna ställer dock aldrig upp på sånt och jag kan slå vad om att
om man hade fejkat en historia så hade mediet inte märkt något alls.

Testa själv....ta mormors gamla halsband och gå till ett medium och
säg att detta tillhör en syster (du har ingen syster) så kommer dom
att berätta det ena och det andra trots att "hon" inte existerar.
Citera
2003-11-10, 15:43
Medlem
TEOs avatar
Kliniska tester, nej tack!

Jag testade själv en gång att använda "pekare" en variant på slagruta och jag är oerhört skeptisk till detta. Klart att det fungerade men det var ju det man ville. Jag föreslog för den självutnämde "experten" att vi borde göra ett experimet för att se om det verkligen fungerade. Vad tror ni att han svarade. Ni behöver inte vara synska för att lista ut det Just det. Han svarade att det inte behövdes för att han "visste" ju att det fungerade så det fanns ingen plats för tvivel. Han blev faktiskt mer än irriterad. Några fler i cyberspace som har samma erfarenhet?
Citera
2003-11-12, 10:01
Medlem
Azraels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eliizar
sant eller falskt...hmm svårt att säga.

Det var kul när god afton sverige gjorde skämt av programmet...

"ja jag måste han något att ta på för att känna något....en 500 lapp kanske"

hehhehe

Förmiddagens första asgarv!

Jag är extremt skeptisk till programmet. De får alldeles för mycket vägledning av inspelningsteamet.
Att det finns naturkrafter och folk med förmågor som ännu inte kan förklaras vetenskapligt förstår väl alla men det här andesnacket är lite långsökt.
Såg ett intressant inslag på tv4:s morgonprogram om slagruteforskning. Forskarna hade konstaterat att slagrutetekniken fungerade men deras egentliga dilemma var att förklara hur den fungerade och det är det de arbetar på just nu.
Samma sak med fjärrskådning. CIA har använt fjärrskådare under en herrans massa år och det är inget de hymlar med. Gick ju en dokumentär där CIA-personal och alla möjliga kända personer (stabspersoner från vita huset) berättade om hur det användes och om vilken information de kunde få fram.
Minns inte exakt men det var inga vanliga skrivbordstomtar de intervjuade utan f.d. CIA-chefer och motsvarande. Mycket trovärdig dokumentär men i mina öron låter det verkligen som hokus pokus.
Citera
2003-11-17, 14:08
Medlem
Wolfsies avatar
Jag har inga som helst problem med att folk skulle ha mediala förmågor, däremot så finner jag tanken på att dom skulle ställa upp på kanal 5 lite smått komiskt. Håller med de tidigare som säger att produktions teamet är tolkningsbara och att dom får fina små hints. Tänkte på det när programmet gick igår och Jörgen talar om att utanför krogen så tar spåren slut. Har väldigt svårt att tänka mig en död snubbe som kan berätta hur långt polisens vetskaper sträcker sig
Citera
2003-11-19, 04:17
Medlem
Jag har sett programmet några gånger. En gång kunde mediet peka ut precis var kroppen låg. Hon var helt säker på sin sak sa hon. Problemet var att när polisen kom dit kunde de på en gång se att ingen hade grävt i den jorden på extremt länge. För att vara övertydliga så började de att gräva i alla fall. Självklart hittade de ingen död kropp. Det ska tilläggas att medierna inte lyckats lösa ett enda mord. Den enda funktion programmet har är att vittnen som inte hörts av polisen kanske hör av sig.
Citera
2003-11-19, 08:56
Medlem
PeGs avatar
Det jag finner aningen förvirrande är att medierna ibland kan ge ruskigt detaljerad information som t.ex. namn och registreringsnummer, men att dom andra gånger kör helt fast på diverse frågor.

Om dom nu hade kontakt med andarna från de avlidna så tycker man ju att dom bör kunna plocka fram rubbet?!
Citera
2003-12-05, 13:35
Bannlyst
Personerna är så kallade riktiga medier. Dock används ju skicklig klippteknik som också blivit välkänt i dokusåpor där dom ändrar tidzonerna för att göra det mer dramatiskt, ex klipper in gräl som inte hör till det som diskuterades innan etc. Medierna klarar inga saker första gången utan det är bara dom dramtiska "fynden" som klipps ut, ofta "gissar" dom flera gånger innan dom kommer rätt.

Fanns en stor artikel i SDS för inte alla för länge sedan.
Citera
2003-12-05, 13:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Wolfsie
däremot så finner jag tanken på att dom skulle ställa upp på kanal 5 lite smått komiskt.

För rätt länge sedan fanns det en gammal tant som i TV hjälpte folk finna deras borttappade saker. Har en bekant som faktiskt ringde in till TV-programmet och hade tappat ett värdefullt halsband sedan länge. Efter hjälp hittade hon det otroligt nog.
Citera
2003-12-05, 13:50
Medlem
Afonsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mihailovic
Testa själv....ta mormors gamla halsband och gå till ett medium och
säg att detta tillhör en syster (du har ingen syster) så kommer dom
att berätta det ena och det andra trots att "hon" inte existerar.

Är till 99% naturvetare och oerhört skeptisk till allt övernaturligt men det kan finnas saker som vi ej ännu känner till eller kan förklarara.

Ovanstående test har lite "åh, vad jag är smart som gillrar fällor" över sig.. Det behöver ju faktiskt inte avslöja ett medium som värdelöst. Kanske är så att en klärvoajant inte fungerar om någon ljuger.. ?
Citera
2003-12-05, 14:21
Bannlyst
Känns som jag kommer komma lite off topic men...

Har en "kompis" som tänkte han skulle gå till en sådan där spåkärring trots att han inte tror på det något nämvärt. Hon babblade på en massa och han tyckte vissa saker lät lite underligt. Ett tag senare gick han till en annan spåkärring och det konstiga var att denna sa i stort sätt samma som den första. Hur och om sakerna slått in vet jag dock ej
Citera
2003-12-05, 14:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Xtreme
För rätt länge sedan fanns det en gammal tant som i TV hjälpte folk finna deras borttappade saker. Har en bekant som faktiskt ringde in till TV-programmet och hade tappat ett värdefullt halsband sedan länge. Efter hjälp hittade hon det otroligt nog.

Saida?

Hursomhelst, visst finns det mycket som övergår vårt förstånd, men det här är rent jävla larv. Om inte bara det faktum att det går på Kanal 5 får alla väckarklockor att ringa hos folk, så räcker det med att se 5 minuter av skräpet för att avfärda det som strunt.
Dessutom har ju Kanal 5 inget intresse av att dessa ufon skulle misslyckas med sina "uppenbarelser" eller vad fan man ska kalla det, så det skulle vara kul att se allt som försigår BAKOM kameran, och när kameran är avstängd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in