Citat:
Ursprungligen postat av yukikaze
Tja tja tja! Tänkte ställa en snabb fråga bara.
Såhär ligger det till. På fredag så ska jag och min tjej "fira" ett år tillsammans. Och jag, eller mer hon vill att jag ska laga mat till henne. Hon tyckte att risotto skulle vara perfekt så det blir det.
Jag har allt jag behöver till risotto förutom ett gott kött, får gärna vara rätt så realistiskt eller ska jag marinera lite fläskfilé och slänga på grillen? Tänkte även att en efterrätt skulle vara grymt gott.
Så jag har en matbudget på runt 300riksdaler, så vad kan man hitta på? Jag har en grym idé torka.
Ristotto är således inte förrätt i det här fallet antar jag. I så fall kan du slänga in en köttbit också. I stort sett allt passar ihop med risotto, framför allt grillat. Personligen skulle jag satsa på marinerade fläskkarréskivor.
Efterrätten är enkel om man inte vill jobba ihjäl sig: Söta crepes/pannkakor.
Separera två ägg. Blanda varje äggula med 100 g socker och vispa tills du får en blekgul färg. Vispa äggvitorna separat. Blanda gulorna med en burk Mascaroponeost och vänd sedan in vitorna försiktigt. Det blir likt en variant på zabaglione fast utan uppvärmning.
Köp varierande frukter såsom jordgubbar, hallon och blåbär. Pudra dem lätt med florsocker och låt sockret smälta in. Blanda sedan en del av frukten i smeten och en del sparar du till senare. Ställ smeten i kyl.
Fixa nu ett gäng pannkakor, gärna med vaniljsmak. Obs, de bör vara tunna!
Låt pannkakorna svalna och rulla sedan in lagom mycket smet i varje pannkaka. Toppa med den färska frukten och pudra över lite florsocker som garnityr. Droppa lite fruktsaft runt pannkakan för den slutgiltiga touchen. Servera.
~Paul~