2009-04-28, 23:07
Medlem
yukikazes avatar
Tja tja tja! Tänkte ställa en snabb fråga bara.

Såhär ligger det till. På fredag så ska jag och min tjej "fira" ett år tillsammans. Och jag, eller mer hon vill att jag ska laga mat till henne. Hon tyckte att risotto skulle vara perfekt så det blir det.

Jag har allt jag behöver till risotto förutom ett gott kött, får gärna vara rätt så realistiskt eller ska jag marinera lite fläskfilé och slänga på grillen? Tänkte även att en efterrätt skulle vara grymt gott.

Så jag har en matbudget på runt 300riksdaler, så vad kan man hitta på? Jag har en grym idé torka.
Citera
2009-04-28, 23:12
Medlem
naganof2s avatar
steka kokletter med någon vit sås (passar bra till) billigt och lätt att göra ,, sen glass till efterrätt billigt och bra :=)
Citera
2009-04-28, 23:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av yukikaze

Såhär ligger det till. På fredag så ska jag och min tjej "fira" ett år tillsammans. Och jag, eller mer hon vill att jag ska laga mat till henne. Hon tyckte att risotto skulle vara perfekt så det blir det.

Jag har allt jag behöver till risotto förutom ett gott kött, får gärna vara rätt så realistiskt eller ska jag marinera lite fläskfilé och slänga på grillen? Tänkte även att en efterrätt skulle vara grymt gott.

Så jag har en matbudget på runt 300riksdaler, så vad kan man hitta på? Jag har en grym idé torka.

Efterrätt?

Fruktsallad med vaniljsås?
Citera
2009-04-28, 23:27
Medlem
yukikazes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scooby-doo
Efterrätt?

Fruktsallad med vaniljsås?

Är lätt och gott!
Citera
2009-04-28, 23:45
Medlem
supermassives avatar
Citat:
Är lätt och gott!
Isåfall rekommenderar jag sån där vaniljsås i sån där liten liten tetraförpackning (vaniljvisp eller något liknande kanske det heter) och ett paket philadelphiaost som du blandar ihop. Låter inte så värst gott, men det är satans gott tillsammans med fruktsallad!

Smaken blir lite syrlig och söt!
Citera
2009-04-29, 09:20
Medlem
dePauls avatar
Citat:

Ristotto är således inte förrätt i det här fallet antar jag. I så fall kan du slänga in en köttbit också. I stort sett allt passar ihop med risotto, framför allt grillat. Personligen skulle jag satsa på marinerade fläskkarréskivor.

Efterrätten är enkel om man inte vill jobba ihjäl sig: Söta crepes/pannkakor.

Separera två ägg. Blanda varje äggula med 100 g socker och vispa tills du får en blekgul färg. Vispa äggvitorna separat. Blanda gulorna med en burk Mascaroponeost och vänd sedan in vitorna försiktigt. Det blir likt en variant på zabaglione fast utan uppvärmning.

Köp varierande frukter såsom jordgubbar, hallon och blåbär. Pudra dem lätt med florsocker och låt sockret smälta in. Blanda sedan en del av frukten i smeten och en del sparar du till senare. Ställ smeten i kyl.

Fixa nu ett gäng pannkakor, gärna med vaniljsmak. Obs, de bör vara tunna!

Låt pannkakorna svalna och rulla sedan in lagom mycket smet i varje pannkaka. Toppa med den färska frukten och pudra över lite florsocker som garnityr. Droppa lite fruktsaft runt pannkakan för den slutgiltiga touchen. Servera.

~Paul~
Citera
2009-04-29, 09:38
Medlem
yukikazes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Ristotto är således inte förrätt i det här fallet antar jag. I så fall kan du slänga in en köttbit också. I stort sett allt passar ihop med risotto, framför allt grillat. Personligen skulle jag satsa på marinerade fläskkarréskivor.

Efterrätten är enkel om man inte vill jobba ihjäl sig: Söta crepes/pannkakor.

Separera två ägg. Blanda varje äggula med 100 g socker och vispa tills du får en blekgul färg. Vispa äggvitorna separat. Blanda gulorna med en burk Mascaroponeost och vänd sedan in vitorna försiktigt. Det blir likt en variant på zabaglione fast utan uppvärmning.

Köp varierande frukter såsom jordgubbar, hallon och blåbär. Pudra dem lätt med florsocker och låt sockret smälta in. Blanda sedan en del av frukten i smeten och en del sparar du till senare. Ställ smeten i kyl.

Fixa nu ett gäng pannkakor, gärna med vaniljsmak. Obs, de bör vara tunna!

Låt pannkakorna svalna och rulla sedan in lagom mycket smet i varje pannkaka. Toppa med den färska frukten och pudra över lite florsocker som garnityr. Droppa lite fruktsaft runt pannkakan för den slutgiltiga touchen. Servera.

~Paul~

Nej precis tänkte att vi bara kör på varmrätt och en efterätt. Men det där lät otroligt gott. Och hon älskar pannkakor så det kan bli väldigt lyckad
Citera
2009-04-29, 16:21
Medlem
yukikazes avatar
Hur mycket Mascaropone ska man köpa, 300g?
Citera
2009-04-29, 16:28
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Hur mycket Mascaropone ska man köpa, 300g?
Jag vill minnas att burken innehåller 250 g? Om det är 300 eller 250 spelar inte så stor roll för det slutgiltiga resultatet.

~Paul~
Citera
2009-04-29, 20:45
Bannlyst
Sill och nubbe! Varför komplicera? Lite vårprimörer och dill från grönsakslandet. Med några av Abbas nyfångade sillfileer. Det kan inte misslyckas!
Senast redigerad av Paraflex 2009-04-29 kl. 20:59.
Citera
2009-05-04, 14:07
Medlem
Förrätt:
Saffransrisotto (liten portion)

Huvudrätt:
Skivad kokt nypotatis, som du kryddar med lite örter, salt och peppar och sedan steker så den får färg. blanda creme fraiche med svartpeppar och tryffelolja (bara några droppar), och ha en bit nötkött till, typ oxfilé.

Efterätt:
Chokladsemifreddo
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in