• 1
  • 2
2009-04-28, 22:28
Medlem
ikwis avatar
Hej!

Jag har ftt ett erbjudande om en lgenhet frn SGS, dr jag r p plats 2-5, och ska nu svara ja eller nej.
P hemsidan str det att "ett ja svar r bindande". r det allts s att om man r den frsta av dessa 5 s mste man skriva kontrakt p lgenheten? Eller kan man p ngot stt dra sig ur innan man skriver p, ven fast man r frst och "ftt" lgenheten?

Jag har dessutom ett erbjudande frn boplats. Jag vill ha ngon av dessa, och eftersom jag inte vet vilka jag kommer f (vet ju inte p vilken plats av dessa 5 personer p sgs och 10 p boplats med lngst ktid jag r), tnkte jag svara ja p bda erbjudandena.
Men sjlvklart vill man ju inte ha 2 lgenheter. Tvingar de en verkligen att skriva kontrakt p bda isfall? Man mste ju f ska lgenheter p 2 olika frmedlingar?!

Allts, kan man dra sig ur p boplats / SGS efter att ha tackat ja till ett erbjudande som gller en lgenhet man inte vet om man kommer f?
Senast redigerad av ikwi 2009-04-28 kl. 22:30.
Citera
2009-04-28, 23:20
Medlem
sillybillys avatar
japp, det r bindande ja-svar (str ju ganska tydligt).

Det vrsta r om den blir tom en mnad, d fr du betala en mnadshyra, sen r den uppsagd.
Citera
2009-04-28, 23:31
Medlem
Verbeeks avatar
Om jag inte minns helt fel s r de p Boplats inte bindande. Lgenheten jag fick ringde dom och sa att en som hade tackat ja hade ngrat sig. SGS r dremot bindande.
Citera
2009-04-29, 00:02
Medlem
att f en lgenhet via boplats r i princip omjligt, om du ens lyckas f visning s r det en piss i havet att lyckas f den.
Citera
2009-04-29, 09:36
Medlem
Styrbjorns avatar
r det inte s p SGS att den av dom fem (som tackat ja) med lngst ktid blir erbjuden kontrakt?
Citera
2009-04-29, 09:50
Medlem
ikwis avatar
Joo men tycker det r lite dumt att det r s, man vet ju inte alls p vilken plats av dessa 5 som man ligger. Och vldigt dumt att man inte kan f ngra sig om man skulle f tex en p boplats ist. Man vill ju inte vara utan men heller inte ha bda.
Uppsgningstiden p SGS verkar dessutom vara frn sista mnaden och en mnad framt. S om man tar den i juni s mste man betala hyran hela juni och juli :/
Citera
2009-08-02, 15:14
Medlem
Jo11es avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikwi
Hej!

Jag har ftt ett erbjudande om en lgenhet frn SGS, dr jag r p plats 2-5, och ska nu svara ja eller nej.
P hemsidan str det att "ett ja svar r bindande". r det allts s att om man r den frsta av dessa 5 s mste man skriva kontrakt p lgenheten? Eller kan man p ngot stt dra sig ur innan man skriver p, ven fast man r frst och "ftt" lgenheten?

Jag har dessutom ett erbjudande frn boplats. Jag vill ha ngon av dessa, och eftersom jag inte vet vilka jag kommer f (vet ju inte p vilken plats av dessa 5 personer p sgs och 10 p boplats med lngst ktid jag r), tnkte jag svara ja p bda erbjudandena.
Men sjlvklart vill man ju inte ha 2 lgenheter. Tvingar de en verkligen att skriva kontrakt p bda isfall? Man mste ju f ska lgenheter p 2 olika frmedlingar?!

Allts, kan man dra sig ur p boplats / SGS efter att ha tackat ja till ett erbjudande som gller en lgenhet man inte vet om man kommer f?
Du kan ringa till sgs och frga villken plats du ligger p, lg 5:a p min frra lgenhet men 4 tackade nej s jag fick den end
Citera
2009-08-02, 15:41
Medlem
Jag skulle tacka ja p bda. Det r fult, men borde g. Ett ja hos Sgs r bindande, dremot kan man tacka ja till flera lgenheter inom Sgs utan att rka f dubbla kontrakt. P boplats r det ju olika hyresvrdar som str fr lgenheterna, men de strre hyresbolagen ringer efter att man tackat ja fr att kontrollera att man verkligen vill ha lgenheten. I detta skede gr det att krngla sig ur om man redan har ftt en lgenhet hos SGS. (OBS: Jag kan inte garantera att detta gr hos alla hyresvrdar, men utan endast hos de strre. Chansen borde dock vara strre n hos Sgs)

Ngot man kan tnka p att man ev. skulle kunna frlora sin ktid p bde Boplats och Sgs om man fr tv erbjudanden samtidigt.

Det r mjligt att det gr att krngla sig ur ett ja hos Sgs ocks men jag har aldrig haft ngotn intresse av det s jag vet inte hur det skulle fungera. Kan tillgga att jag ftt bostad bde genom Sgs och Boplats.
Citera
2009-08-04, 15:11
Bannlyst
Ring dem och frga vilken plats du ligger p, lttast!
Citera
2009-08-04, 15:52
Medlem
katten189s avatar
Tycker att det juridiskt sett inte kan vara bindande, dock lr dom bli mindre sura och banlysa dig.

Jag hade skt ngra enkelrummare som jag fick erbjudande om samtidigt som jag fick erbjudande p bttre lgenhet p boplats. Tackade nej till dom p SGS och hoppades p det bsta. Fick en lgenhet p boplats sen med s
Citera
2009-08-04, 19:33
Medlem
Raros avatar
ta en sgsbostad sen hyr ut t mig i andrahand!

pretty please
Citera
2013-01-30, 21:28
Medlem
BUMP

Ngon som vet vad som hnder ifall man tackar ja p fler n ett erbjudande (det r lgenheter p samma stlle om det spelar roll) och inte tecknar kontrakt p fler n en? Det str att det r bindande om man klickar p den lilla "ja"-knappen p deras sida... men vafan?

Det str vidare:
"Observera: Om du erbjuds teckna kontrakt raderas dina pgende intresseanmlningar och vriga erbjudande.", vilket borde innebra att om jag blir erbjuden att teckna kontrakt p en av dom jag "lovat" att teckna om jag fr erbjudandet, s raderas alla andra jag lovat att tacka ja till. Och d kan jag ju inte vara bunden till dom. ELLER?! Finns ju lite olika bud i trden...

Svar innan midnatt tack
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in